3 وانت پیکاپ تنومند چینی سال 99

به گزارش وبلاگ پنجره، خبرنگاران: چینی ها هر روز شعبده های جدیدی می زنند و ما را با توان خود در زمینه یادگیری از بزرگان آشنا می نمایند. در بازار وانت ها که فراوری محصول کاری به غایت سخت و تخصصی است، چینی ها به تازگی حرف های خوبی می زنند. وانت تونلند شرکت مشهور فوتون خودرویی است که مدتی از حضورش در بازار حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، امریکای جنوبی و البته استرالیا می گذرد و بازخورد های نسبتا مناسبی هم دریافت نموده است.

3 وانت پیکاپ تنومند چینی سال 99

در ایران هم وانت آمیکو آسنا که محصولی کاملا چینی است، نظر بسیاری از آفرودر های حرفه ای را به خودرو های چینی تغییر داده است. روز گذشته هم پارس خودرو از عرضه محصولی تازه با نام ریچ پلاس اطلاع داد. خودرویی که در بعضی بازار ها با نام پژو هم عرضه می گردد. خب با این شرایط اگر خبر فراوری دو رقیب دیگر منتشر گردد، پیش بینی ما درباره بروز یک بازار پررقابت در رده وانت پیکاپ های مالی و متوسط در ایران محقق می گردد. منظور ما از آن دو خودرو، جک تی 8 و وانت تایگر است. دو مدل متوسط و به روز که هنوز نمی توان به دقت درباره فراوریشان قضاوت کرد.

ما امروز در این گزارش این سه محصول را که در رده قیمتی 300 تا 500 میلیون تومان قرار دارند، روبروی هم قرار داده ایم. با اینکه شاید کاپرا 2 را هم باید به این جمع اضافه کنیم، اما ما عامدا این خودرو را از لیست مدعیان رقابت حذف کردیم تا جدال بین محصولات قطعی حاضر در این کلاس رقم خورد. در این کلاس چیزی که مهم است توان بارکشی، ابعاد فضای بار، مصرف سوخت مناسب و دوام بالاست که در مرحله بعدی مواردی نظیر توان آفرود و یا کشش مناسب را هم شامل می گردد؛ بنابراین ما از این جنبه ها به آنالیز این چهار خودرو می پردازیم. کمربند ها را ببندید. سال جاری دعوای آسنا با ریچ پلاس و فوتون تونلند دیدنی است.

1. ریچ پلاس

قبلا ما وانت ریچ را با کپی طرح بدنه قدیمی پیکاپ نیسان ناوارای خودمان می شناختیم. پیکاپ جسوری که گرچه ایمنی نداشت، اما کم هزینه، پرشتاب و پرطاقت بود. نسخه تازه این پیکاپ تا حدی متحول شده است. ریچ جدید که محصول کمپانی دانگ فنگ است، در نسخه پلاس، فاصله محوری بیشتری داشته، ولی به لطف کاهش وزن، کشش بهتری به دست آورده است. از نکات جالب این نسل پیکاپ ریچ، تداوم همکاری کمپانی دانگ فنگ با نیسان ژاپن است که دوباره یک پلتفرم کار و تجاری را برای ارزان سازی و مصارف مالی از نیسان به دانگ فنگ برده اند. ریچ پلاس زامیاد همچنان به همان پیشرانه 2.4 لیتری قدیمی مجهز است که ادعای سایت اماراتی یلاموتور، 140 اسب بخار قدرت و 220 نیوتون متر گشتاور در اختیار راننده می گذارد با هدف مقابله با آسنا، ریچ پلاس در نسل جدید از مانیتور و بعضی اضافه ادوات جدید بهره برده و البته ظاهر خوشایندی یافته است.

البته که داشبورد ریچ همچنان از همان طراحی آنتیک نیسان پیکاپ استفاده می نماید که این یک نقطه ضعف عظیم است، ولی در نمای بیرونی این خودرو جزو بهترین های این کلاس است. خوشبختانه وقتی به سطح قیمت ریچ پلاس نگاه می کنیم، متوجه فاصله بسیار زیاد با رقبا می شویم که زشت بودن کابینش را تا حدی پوشش می دهد. با این حال فهرست امکانات خودرو بد نیست و ریچ جدید به چراغ روشنایی روز، شیشه ها و آینه های برقی، دو کیسه هوا، ترمز ABS و EBD، تنظیم مکانیکی حالت انتقال قدرت به چرخ ها، نمایشگر لمسی، بلوتوث، سنسور پارک و دوربین عقب و سیستم دودیفرانسیل مجهز است. راستی توان بارکشی این خودرو به صورت استاندارد 825 کیلوگرم است و فضای بار آن بیش از 1.5 متر طول دارد.

2. فوتون تونلند

این خودرو در کنار ظاهر معقول و ابعاد جالب، از موتور دیزلی هم بهره می برد که همین ابتدای کار پوئنی مهم برای پیروزیتش کنار می کذارد. تونلند که ‬نام‭ ‬پیکاپ‭ ‬متوسط‭ ‬و‭ ‬سنگین‭ ‬وزن‭ ‬شرکت‭ ‬چینی‭ ‬فوتون‭ ‬است، ‬از‭ ‬زمان‭ ‬عرضه‭ ‬نخستین‭ ‬تا‭ ‬هم اینک، ‭ ‬حدود‭ ‬چهار‭ ‬سال‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬مهمان‭ ‬بازار‭ ‬ایران‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬کیفیت‭ ‬ساخت‭ ‬قابل‭ ‬قبولی‭ ‬دارد. این را تجربه متعدد خریداران و البته حضور تونلند در دوایر دولتی و دستگاه های نظامی اثبات می نماید. البته که تونلند هایلوکس یا حتی ایسوزو دی-مکس نیست که شیفته استهلاک اندکشان شوید، ولی خودرو کم خرج و بی دردسری است کهبه نسب ریچ و آسنا سواری بهتری به عنوان یک وانت دارد.

‬این‭ ‬خودرو‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬تحریم‭ ‬مدتی‭ ‬از‭ ‬سبد‭ ‬فراوری‭ ‬خارج‭ ‬شد‭ ‬اما‭ ‬حالا‭ ‬فوتون‭ ‬با‭ ‬همکاری‭ ‬ایران‭ ‬خودرو‭ ‬نسخه‭ ‬بهتری‭ ‬از‭ ‬تونلند‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬کد‭ ‬s‭ ‬فراوری‭ ‬کرده‭ ‬که‭ ‬همان‭ ‬طرح‭ ‬گذشته‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬امکاناتی‭ ‬بهتر‭ ‬و‭ ‬البته‭ ‬قیمتی‭ ‬بالاتر‭ ‬در‭ ‬اختیار‭ ‬خریداران‭ ‬قرار‭ ‬می دهد‭. ‬نمونه‭ ‬فعلی‭ ‬تونلند‭ ‬در‭ ‬نسخه‭ ‬پایه‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬کشور‭ ‬با‭ ‬پیشرانه‭ ‬2800 سی سی ‭ ‬دیزل‭ ‬و‭ ‬2.4‭ ‬لیتری‭ ‬بنزینی‭ ‬در‭ ‬بازه‭ ‬قیمتی‭ ‬360‭ ‬تا‭ ‬475‭ ‬میلیون‭ ‬تومان‭ ‬قابل‭ ‬خریداری‭ ‬است. عددی که البته در بازار قطعا به مرز هایی بالاتر هم خواهد رسید. ‬تونلند که هم اینک در نسخه معمول با موتور بنزینی در بازار حاضر است، در‭ ‬نسخه جدید‭ ‬s‭ ‬تنها‭ ‬با‭ ‬موتور‭ ‬دیزلی‭ ‬عرضه‭ ‬شده‭ ‬که ارزش خرید‭ ‬بالاتری‭ ‬هم‭ ‬دارد. ‬نگاه‭ ‬دقیق تر‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬محصول‭ ‬نشان‭ ‬می دهد‭ ‬سپر‭ ‬عقب‭ ‬خودرو‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬نسخه های‭ ‬قبلی‭ ‬تغییر‭ ‬کرده‭ ‬ضمن‭ ‬اینکه‭ ‬در‭ ‬فضای‭ ‬داخلی، ‭ ‬داشبورد، ‭ ‬رودری ها، ‭ ‬غربیلک‭ ‬فرمان، ‭ ‬نوع‭ ‬جایگاه های‭ ‬جلو، ‭ ‬محل‭ ‬قرارگیری‭ ‬دکمه‭ ‬ها‭ ‬و‮…‬‭ ‬با‭ ‬کابین‭ ‬فوتون‭ ‬ساوانا‭ ‬همسان‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬مزیت‭ ‬تونلند‭ ‬s‭ ‬است.

موتور دیزلی ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬در این گروه‭ ‬قوی ترین عملکرد را دارد و با ‭ ‬163‭ ‬اسب‭ ‬بخار قدرت و‭ ‬360‭ ‬نیوتن‭ ‬متر‭ ‬گشتاور‭ ‬از کشش کافی برای جابجایی بار و مسافر برخوردار است. جعبه دنده 5 سرعتع و دستی ساخت گتراک، فرمان هیدرولیک، سیستم دو دیفرانسیل، ترمز های دیسکی جلو و عقب، رینگ آلومینیومی، ترمز ABS و EBD به همراه سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، سامانه کنترل آغاز حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا، سنسور نور، کروز کنترل، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم تهویه الکتریکی دستی با نمایشگر دیجیتال، نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره ای، دوربین، سنسور پارک عقب و بلوتوث از جمله امکانات این خودرو هستند در حالی که توان بارکشی استاندارد آن 975 کیلو و طول فضای بار آن 1.55 متر است. این خودرو از نظر فرم داخلی یکی از موزون ترین طرح ها را داراست. این خودرو دو تن وزن دارد و با طول 5 متر و 31 سانت دومین محصول عظیم گروه است. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

3. آمیکو آسنا

یک غول 556 سانتی متری با بیش از 1950 کیلوگرم وزن که از موتوری 140 اسبی برخوردار است و به سختی می توان آن را در خیابان های شهر راند. از بس عظیم است، به سختی می پیچد و همین عامل آسنا را به موجودی ضد اجتماعی بدل ساخته است! البته جدا از این موارد آسنا خودرویی استاندارد در کلاس وانت پیکاپ های مالی متوسط است و به جز موتور ضعیفش، در باقی بخش ها استاندارد عمل می نماید. به لطف استفاده از شاسی مستحکم و فنربندی برجسته فورد اف 150 مدل 2008، این وانت چینی قادر است تا 1250 کیلوگرم بار را جابجا کند. عددی که کاملا بر رقبای این کلاس رجحان دارد. در ضمن طراحی داخلی آسنا خوب است و با کپی از نسخه 2017 میتسوبیشی L200، ارگونومی و کارکرد مناسبی دارد. تجربه خریداران می گوید طراحی خوب سیستم فنربندی موجب شده تا سواری با آن برای افراد جایگاه عقب در حکم نشستن در درشکه نباشد! چیزی که بار ها توسط مصرف کنندگان ریچ بازگو شده است.

امکانات کابین مثل وینگل خوب است و به جز ترمز ABS و EBD یا چندین و چندجالیوانی در اتاق، می توان به سیستم ایموبلایزر ضد سرقت، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترنسفرکیس الکترونیکی، دنده یاریی، دست گیره کرومی درها، مسیریاب ماهواره ای، سیستم پخش مولتی مدیا، تهویه الکتریکی، تنظیم جایگاه راننده در هشت جهت، آینه های برقی راهنمادار، گارد ایمنی اتاق بار، پارکابی های بیرونی، دوربین عقب، کنترل سیستم صوتی روی فرمان و رینگ های مخصوص هم اشاره نمود. این خودرو عظیمترین محفظه بار را در این گروه با طول 184 سانتی متر دارد و در هر صد کیلومتر هم حدود 12 تا 13 لیتر سوخت مصرف می نماید. نقطه جدایی این خودرو از دو محصول رقیب، استفاده از سیستم دیفلاک است که به شدت در مواقع بحرانی به یاری آسنا آمده و آن را به خودرویی پیروز در زمینه آفرود بدل می سازد.

نتیجه نهایی

با وجود همه مزایایی که فوتون تونلند دارد، باید لب به تحسین آمیکو آسنا گگردد، چون بی اغراق بهترین خودرو گروه است. این خودرو چینی که بسیاری از ویژگی های محصولات میتسوبیشی ژاپن را در خود دارد، از بدو ورود به بازار ایران توانسته نظر و نگاه علاقمندان به آفرود و دوستداران وانت پیکاپ را جلب کند. چرا؟ به سه دلیل؛ اول ظاهر جذاب و امکانات به روز، دوم موتور و گیربکس هماهنگ، و سوم بهره گیری از سیستم مفید دیفلاک. چیز هایی که البته قیمت 500 میلیون تومانی آسنا را توجیه نمی نماید و پارس خودرو را به هوس بهره گیری از این فرصت انداخته. تصور ما این است ریچ پلاس فروش بیشتری خواهد داشت و تونلند هم به پیروزیت هایی می رسد. آمیکو آسنا، اما محبوب منتقدان می گردد که کم کاری نیست.

منبع: برترین ها

به "3 وانت پیکاپ تنومند چینی سال 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 وانت پیکاپ تنومند چینی سال 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید