فرودگاه بین المللی دبی

به گزارش وبلاگ پنجره، با فرودگاه بین المللی دبی آشنا شوید

شهر پیشرفته دبی در چند دهه اخیر به یکی از محبوب ترین مراکز گردشگری دنیا تبدیل شده است و از این رو سالانه میزبان گردشگران و سفردوستان فراوانی از سراسر دنیا است. مهم ترین و عظیم ترین فرودگاه کشور امارات متحده عربی، فرودگاه بین المللی دبی است که در واقع اصلی ترین شاهراه ورود گردشگران می باشد. با این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا به همراه هم سری به این فرودگاه عظیم بزنیم و با آن بیشتر آشنا شویم.

فرودگاه بین المللی دبی

معرفی فرودگاه بین المللی دبی

این فرودگاه که یکی از برجسته ترین فرودگاه های خاورمیانه هم محسوب می گردد با کد یاتا DXB و کد ایکائو OMDB شناخته می گردد. فرودگاه بین المللی دبی قطب اصلی خطوط هوایی بین المللی این کشور مانند فلای دبی و امارات است و یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان از لحاظ ترافیک پروازهای بین المللی به شمار میرود. فرودگاه بین المللی دبی ششمین فرودگاه پر رفت و آمد جهان بر اساس پروازهای باربری، سومین فرودگاه به لحاظ تعداد مسافر و رتبه نخست به اسم پر رفت و آمد ترین فرودگاه جهان است.

فرودگاه دبی که در فاصله 4 کیلومتری شرق دبی در منطقه الگراهود (Al Garhoud) واقع شده است، در زمینی به مساحت 2900 هکتار بنا شده است.

برترین منطقه برای اقامت در دبی

ترمینال های فرودگاه بین المللی دبی

جالب است بدانید در ژوئیه 2019 بزرگ ترین سیستم انرژی خورشیدی را به منظور کاهش مصرف انرژی به اندازه 30 درصد، در این مجموعه نصب کردند.

فرودگاه دبی که در سال 1960 افتتاح شد در کل دارای سه ترمینال برای پروازهای خارجی و داخلی می باشد که با گنجایش جابجایی سالانه حداقل 75 میلیون مسافر، جزو پنج فرودگاه شلوغ و پرتردد جهان به تعداد می آید. حدود 8 هزار پرواز هفتگی از طریق 140 ایرلاین مختلف به بیش از 270 مقصد در سراسر جهان در این فرودگاه صورت می گیرد.

فاصله ترمینال های این فرودگاه از یکدیگر زیاد است و جابه جایی بین ترمینال ها بین 15 الی 25 دقیقه از طریق سرویس فرودگاهی زمان می برد. البته ترمینال یک و سه فرودگاه بین المللی دبی در فاصله کمتری نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند و بعلاوه میان این دو ترمینال مترو هم در رفت و آمد است.

ترمینال تعداده یک فرودگاه دبی

ترمینال تعداده یک فرودگاه بین المللی دبی، ترمینال اصلی محسوب می گردد و دارای مساحت 520 هزار متر مربع می باشد. این ترمینال که در سه طبقه واقع شده است، دارای گنجایش سالانه 15 میلیون مسافر می باشد. پروازهای بیشتر از 100 شرکت هواپیمایی در این ترمینال انجام می گردد. گفتنی است پروازهای به نسبت طولانی و زمان بر در این فرودگاه صورت می پذیرد.

طبقه اول این ترمینال مخصوص پروازهای خروجی بوده و با 221 کانتر، خدماتی نظیر پذیرش مسافر (check-in)، تحویل بار و فروش بلیط در آن صورت می پذیرد. طبقه دوم مختص پروازهای ورودی بوده و بخش بار و چمدان و بعلاوه بخش مهاجرت در این طبقه واقع شده است. طبقه سه هم مخصوص ارائه خدمات ویژه می باشد.

ترمینال تعداده دو فرودگاه دبی

ترمینال تعداده دو در فاصله دورتری نسبت به ترمینال تعداده یک و سه قرار گرفته است و گنجایش 10 میلیون مسافر را دارد. این ترمینال در 4 طبقه ساخته شده است و پروازهای حدود 50 شرکت هواپیمایی و بیشتر پروازهای منطقه ای از جمله حوزه خلیج فارس و جنوب آسیا در این ترمینال انجام می گردد. طبقه اول این ترمینال مخصوص پروازهای ورودی است، در طبقه دوم خدماتی نظیر گیت های پرواز، سالن انتظار، تشریفات بیزینس کلاس، رستوران و کافه و فوت کورت قرار گرفته اند. طبقه سوم هم دارای خدماتی همانند سالن تشریفات VIP، کانتر پذیرش (check-in) و بخش مهاجرت است. در نهایت طبقه چهارم مخصوص پروازهای خارجی می باشد.

ترمینال تعداده سه فرودگاه دبی

ترمینال تعداده سه فرودگاه بین المللی دبی دومین سازه بزرگ جهان و بعلاوه با ظرفیت 65 میلیون نفر، بزرگ ترین ترمینال فرودگاهی جهان به شمار میرود. این ترمینال که لوکس ترین ترمینال فرودگاه دبی می باشد مرکز اصلی ایرلاین کانتاس استرالیا و ایرلاین امارات است. طبقه اول این ترمینال مخصوص پرواز ورودی و ارائه خدماتی همانند کانتر پذیرش،کرایه ماشین و رزرو هتل می باشد. طبقه دو مختص سوار شدن به هواپیما، طبقه سه خدمات پروازهای خارجی و خدمات رفاهی همانند فودکورت، کافی شاپ و رستوران، تفریح و بازی های ویدیویی و در نهایت طبقه چهارم هم قسمتی از خدمات پروازهای ورودی را پوشش می دهد.

امکانات فرودگاه دبی

در همه ترمینال های فرودگاه، سالن هایی برای استراحت مسافران با اسم مرحبا لانژ وجود دارد و در آن خدمات رفاهی متنوعی جهت آسایش مسافران ارائه می گردد. در این سالن ها حتی امکان رزرو یک تخت با مدت زمان معین هم وجود دارد. اتاق هایی هم برای مراقبت از بچه ها و تفریح آن ها تعبیه شده است. در تمامی قسمت های فرودگاه اینترنت وای فای نامحدود و رایگان برای استفاده عموم موجود است.

برای انجام امور اقتصادی نظیر تبدیل کردن پول و ارز، شعب مختلف بانک در هر سه ترمینال فرودگاه وجود دارد که تمامی بانک ها دارای ATM هم هستند. البته خوب است بدانید که تمامی فروشگاه های دیوتی فری (فروشگاه های بدون اقتصادیات) فرودگاه بین المللی دبی خدمات بانکی نظیر تبدیل پول را هم انجام می دهند.

از لحاظ خورد و خوراک هم خیالتان راحت باشد چرا که همانطور که در بالا اشاره کردیم، تمامی ترمینال ها دارای فودکورت و رستوران های متنوع و کافی شاپ هستند.

در هر سه ترمینال فرودگاه بین المللی دبی فروشگاه های دیوتی فری به صورت 24 ساعته آماده خدمات رسانی به مسافران عزیز هستند. این فروشگاه ها به علت قیمت های بسیار مناسب و تنوع کالاهایش از معروف ترین فروشگاه های بدون اقتصادیات در فرودگاه های جهان است.

در هر سه ترمینال خدمات دیگری همانند دفتر اشیاء گمشده، مراکز خدمات پزشکی و اورژانسی و نمازخانه و… برای رضایت حال مسافران موجود می باشد.

زهرا بینازاده

  • راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی شد
  • فرودگاه بین المللی دبی
  • حمل حیوان خانگی با هواپیمایی ترکیش

Set your Author Custom HTML Tab Content on your Profile page

منبع: فلای تودی

به "فرودگاه بین المللی دبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه بین المللی دبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید