طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی، همراه با نکات طلائی????

به گزارش وبلاگ پنجره، ته چین یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که معمولا به همراه مرغ یا گوشت درست می گردد. شاید این سوال برای شما پیش آید که ته چین را تنها می توان با مرغ و یا گوشت آماده کرد؟ جالب است بدانیم که در پخت ته چین می توان انواع مواد خوراکی خوشمزه را به کار برد. اما چه خوراکی هایی؟ بادمجان، قارچ، گوشت چرخ نموده، سیب زمینی از مهمترین مواد خوراکی هستند که با آن ها می توان ته چین مرغ بادمجان، ته چین قارچ، ته چین با گوشت چرخ نموده (گوشت قلقلی) و ته چین سیب زمینی را درست کرد اما تنوع ته چین ها به همین جا ختم نمی گردد. ته چین قیمه، ته چین قورمه سبزی و ته چین سلطانی از دیگر مواد غذایی خوشمزه هستند که هواداران زیادی دارد. دیدیم که ته چین ها تنوع بسیار بالایی دارند بنابراین هر فردی با هر ذائقه و سلیقه غذایی مختلف می تواند از طعم لذیذ ته چین خانگی لذت ببرد پس گنجاندن حداقل یک وعده غذایی با ته چین را در برنامه غذایی هفتگی خود از قلم نیاندازید.

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی، همراه با نکات طلائی????

دلایل وا رفتن ته چین

ته چین تقریبا مشابه با ته دیگ است که درباره این بخش خاتمهیی برنج که به تهِ دیگ چسبیده است نمی توان کسی را پیدا کرد که برای خوردن آن، دست رد به سینه کسی بزند. در خصوص تاریخچه ته چین اطلاعات دقیقی وجود ندارد و معین نیست که ته چین دقیقا برای کدام شهر است اما درباره تاریخچه ته دیگ می توان به دوره قاجار و زمان سلطنت ناصر الدین شاه و مظفر الدین شاه اشاره نمود. از این زمان به بعد استفاده از ته دیگ هواداران زیادی پیدا کرد و سپس غذاهایی مشابه با آن یعنی ته چین وارد سفره غذایی هر خانواده شد.

محبوبیت بسیار بالا در بین عموم مردم به علت طعم دلچسب، شکل قالبی و بسیار شیک، پای ته چین را علاوه بر وعده های غذایی روزانه، به مراسم ها، مجالس و میهمانی ها باز کرد و سبب شد جزو اصلی ترین غذاهایی باشد که باید در منوی غذایی مراسم ها وجود داشته باشد.

از بین بردن بوی بد ته چین

با توجه به شرحاتی که داده شد، در مجله اینترنتی وبلاگ پنجره مقاله قصد داریم به طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه و خانگی به همراه ترفند ها و نکاتی که در بهتر شدن پخت و طعم این غذا ضروری است بپردازیم پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ
سینه مرغ1 عدد
برنج3 پیمانه
ماست چکیده1 پیمانه
کره50 گرم
زرده تخم مرغ2 عدد
پیاز میانه1 عدد
گلاب1 فنجان
زرشک100 گرم
پودر قند1 قاشق چایخوری
روغن مایعبه میزان لازم
زعفران آب نموده1 قاشق چایخوری
دارچین1 قاشق چایخوری
خلال پستهبه میزان لازم
نمک، زرد چوبه و فلفل سیاهبه میزان لازم

طرز تهیه ته چین مرغ؛ غذای ایرانی:

با ما همراه شوید تا طرز تهیه ته چین مرغ را مرحله به مرحله پیش ببریم.

مرحله اول؛ پختن سینه مرغ و ریش ریش کردن آن

آماده کردن کردن سینه مرغ از مهمترین مراحلی است که باید توجه گردد. برای این کار ضروری است که سینه مرغ را به همراه چند پیمانه آب و پیاز خرد شده و زرد چوبه در داخل یک قابلمه بریزیم. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می دهیم تا مرغ آغاز به پختن کند. بعد از پخته شدن سینه مرغ، قابلمه را از اجاق گاز برداشته و صبر می کنیم تا کمی سرد گردد. در آخرین بخش از این مرحله سینه مرغ را کاملا ریش ریش نموده و در یک ظرف می ریزیم.

طرز تهیه ته چین گوشت

مرحله دوم؛ آماده کردن برنج آبکشی شده

پس از پاک کردن برنج، آن را دو بار می شوییم. در داخل قابلمه ای که از قبل انتخاب نموده ایم، چند پیمانه آب، نمک و اندازهی روغن را به همراه برنج ریخته و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می دهیم.

پس از گذشت چند دقیقه، برنج را تست می کنیم و زمانی که برنج به میزان کافی نرم شد (به طوری که اطراف برنج پخته و مغز آن کمی سفت باشد) بنابراین برنج آماده آبکشی است. ضروری است برای آبکشی برنج از آب ولرم استفاده کنیم بنابراین به این نکته باید توجه گردد.

طرز تهیه ته چین گوشت مجلسی؛ نکات کلیدی برای ایجاد طعم بهتر????

مرحله سوم؛ تفت دادن مرغ و اضافه کردن ادویه به آن

تابه مناسبی را انتخاب نموده و روغن درون آن می ریزیم و سپس بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می دهیم. پس از اینکه روغن داغ شد، سینه مرغ را که در مرحله اول که شرح داده شد، ریش ریش نموده بودیم به روغن اضافه نموده و آغاز به تفت آن می کنیم.

برای ادویه ته چین مرغ از اندازهی دارچین، نمک و فلفل سیاه استفاده می کنیم و به موادی که داخل تابه قرار گرفته است اضافه نموده و مجدد آغاز به تفت دادن مرغ می کنیم.

پس از آنکه مرغ ها به طور کامل تفت داده شدند آن ها را کنار گذاشته و سپس اندازهی روغن به تابه اضافه می کنیم و آغاز به تفت دادن زرشک و پودر قند می کنیم. نکته لازم و ضروری که احتیاج است در این بخش بدانیم این است که احتیاج است تفت دادن زرشک و پودر قند در دمای پایین انجام گردد بعلاوه باید مراقب باشیم تا زرشک ها نسوزند.

مرحله چهارم؛ آماده سازی مایه ته چین

یک کاسه گود و بزرگ را انتخاب نموده و در آن زرده تخم مرغ را به همراه گلاب و زعفران آب نموده، اضافه می کنیم. مواد ذکر شده را تا زمانی که بوی خامی تخم مرغ از بین برود، هم می زنیم. در گام بعدی ماست را به ظرف اضافه نموده و مجدد آغاز به هم زدن می کنیم.

در ادامه برنج آبکش شده را به ظرف اضافه نموده و مواد داخل آن را با هم مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

در این بخش این سوال مطرح می گردد که از چه ظرفی برای ته چین خانگی و خوشمزه باید استفاده گردد؟

برای پخت ته چین مرغ می توان از قابلمه تفلون، قابلمه معمولی، ماهیتابه دو طرفه، ظرف پیرکس، و حتی در پلوپز استفاده کرد. بنابراین در صورت داشتن هر یک از این ظروف می توان پخت ته چین خانگی ساده را انجام داد پس برای پخت این غذای خوشمزه، لحظه ای درنگ نکنید.

مرحله پنجم؛ ریختن مواد در ظرف پیرکس یا قابلمه نچسب

اگر از ظرف پیرکس جهت پخت ته چین مرغ استفاده می کنید ضروری است در ابتدا داخل ظرف پیرکس را با یک قلمو آغشته به روغن، چرب کرد. نصف موادی که از قبل آماده کردیم را به کف ظرف ریخته و آن را به میزانی فشار می دهیم تا کاملا فشرده گردد.

سپس مرغ و زرشک تفت داده شده را به آن اضافه می کنیم و مجدد آن را به کف ظرف فشار می دهیم. در ادامه به جامانده برنج را دوباره در ظرف ریخته و فشرده می کنیم.

در آخر کره را به قسمت های کوچک تقسیم نموده و بر روی سطح برنج قرار می دهیم. اگر از هواداران روغن کرمانشاهی هستید می توانید از این روغن نیز به جای کره بهره ببرید.

طرز تهیه شله زرد؛ مخصوص افطار ماه رمضان

مرحله ششم؛ تزیین ته چین

ضروری است بر روی ظرف پیرکس که مواد ته چین داخل آن قرار گرفته است، یک فویل نازک کشیده و آن را داخل فر قرار دهیم. اما مدت پخت ته چین چقدر است؟

مدت زمانی که برای پخت ته چین در داخل فر احتیاج است در حدود یک ساعت و دمای مورد احتیاج 180 درجه سانتی گراد است.

پس انجام مرحله به مرحله پخت ته چین مرغ، حال این غذای خوشمزه آماده است و می توانید از طعم خانگی و بی نظیر آن لذت ببرید. اگر در پی تزیین ته چین مرغ هستید می توان پس از پخته شدن کامل، آن را در داخل ظرف مورد نظر برگردانده و با خلال پسته و زرشک تزیین کنیم. ته چین آماده است.

این غذای خوشمزه را برای ناهار می توانید درست کنید. البته ته چین در کنار غذاهای دیگر به عنوان ته دیگ نیز قابل سرو کردن است.

طرز تهیه ته چین مرغ در قابلمه

برای درست کردن ته چین مرغ در قابلمه کافی است همه موادی که در ته چین مرغ در فر را گفتیم آماده نموده و کنار بگزارید. قابلمه نچسب (تفلون) را روی شعله گاز قرار دهید و کره یا روغن را داخل آن میریزیم تا آب گردد. قابلمه را کنار بگزارید.

سپس از برنج آبکش شده به همراه ماست و زعفران و تخم مرغی که با برنج قاطی شده در ته قابلمه بریزید. سپس مرغ ریش ریش شده به همراه زرشک و خلال پسته روی آن بریزید. این مراحل را تا خاتمه ادامه دهید و در آخر قابلمه را روی شعله کم قرار داده و حدود 45 الی 1 ساعت بگذارید تا بپزد.

ته چین مرغ در قابلمه شما آماده است.

طرز تهیه ته چین مرغ برای دو نفر

ته چین مرغ دو نفره غذای سنتی و اصیل خوشمزه ایرانی که در قالب یا قابلمه کوچک و به اندازه کم برای دو نفر تهیه می گردد. شما با آموزش مرحله به مرحله همراه با تصویر در این مقاله می توانید این ته چین مجذوب کننده را به راحتی در منزل تهیه کنید. برای تهیه ته چین مرغ دو نفره مواد زیر ضروری است:

مواد لازم تهیه ته چین مرغ دو نفره
برنجدو نیم پیمانه پلوپز
تخم مرغ کاملیک عدد
زرده تخم مرغ1 عدد
روغن مایعنصف پیمانه
ماستدو سوم پیمانه
سینه مرغ پختهیک عدد
زعفران دم نموده غلیظبه اندازه لازم
زرشکبه اندازه لازم
  1. سینه مرغ رو با پیاز و نمک و ادویه تفت بدین تا تغییر رنگ بده و بعد آب جوش اضافه کنید و زمان بدین تا بپزه و بعد از پخت با زعفران و کمی رب و آبلیمو روی حرارت مزه دار کنید.
  2. میتونید مرغ پخته رو به همون صورت خرد کنید و داخل ته چین بهره ببرید اما من مرغی که مزه دار نشده باشه رو دوست ندارم و این کاملا سلیقه ایه و بعلاوه میتونید مرغ رو خرد کنید و مزه دار کنید و به همون صورت که جوجه کباب تابه ای درست میکنیم بپزید و برای داخل تهچین بهره ببرید.
  3. برنج خیس شده رو داخل آب جوش بریزین و زمان بدین تا کمی نرم بشه و برنج ها رو آبکش کنید و کمی دون بردارید دانه های برنج داخل ته چین به همراه آب ماست و زعفران کاملا نرم میشن و اگه دونه های برنج رو دون برندارین ممکنه خمیر بشه، برنج آبکش شده رو کنار بذارین تا کاملا خنک بشه و موقع مخلوط کردن با مواد شفته نشه.
  4. تخم مرغ و زرده تخم مرغ رو به همراه کمی فلفل سیاه و ادویه پلویی با همزن دستی مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشه و کف کنه.

برای ادامه مطلب طرز تهیه ته چین مرغ دو نفره بر روی لینک کلیک کنید.

ترفند و نکات طلایی در طرز تهیه ته چین مرغ:

در این بخش قصد داریم به تمام فوت و فن هایی که در پخت ته چین احتیاج است بدانیم، پرداخته گردد پس از مطالعه این بخش غافل نشوید.

  • اگر برای پخت ته چین از قابلمه نچسب استفاده می کنید، زمان لازم برای پخت در حدود یک ساعت و نیم با حرارت ملایم است.
  • برای داشتن یک ته چین مجلسی، خوشمزه و زیباتر می توان از میزان بیشتری زعفران استفاده کرد.
  • اگر می خواهید ته چین قارچ به جای ته چین مرغ داشته باشید احتیاج است کمی قارچ را با اندازه کمی روغن تفت داده و به ته چین اضافه کنیم.
  • ضروری است گوشت مرغی که در ته چین استفاده می گردد، مغز پخت باشد و در صورت تمایل می توانید مرغ را تفت دهید بنابراین انجام این کار اجباری نیست.
  • اگر می خواهید به جای پخت ته چین داخل فر از قابلمه بهره ببرید، بهتر است از قابلمه ای با ارتفاع کمتر یا یک ماهیتابه استفاده کرد تا نتیجه آن ته چین برشته ای باشد.
  • نوع ماستی که در ته چین استفاده می کنیم در طعم و عطر غذا بسیار مهم است بنابراین در انتخاب نوع ماست باید دقت لازم و کافی را داشته باشیم. پیشنهاد می گردد برای خوشمزه تر شدن ته چین از ماست چکیده استفاده گردد.
  • دستور پخت ته چین مرغ که در این مقاله به آن پرداخته شد برای 4 نفر مناسب است بنابراین در صورت کم یا زیاد شدن افراد، احتیاج است نسبت مواد اولیه را تغییر دهیم.
  • ظرف مناسب برای پخت ته چین، استفاده از ظرف نسوز (پیرکس) است که پیشنهاد می گردد از این مدل ظرف بهره ببرید. همان طور که در بالا شرح داده شد، می توان از قابلمه نچسب، پلوپز و ماهیتابه دو طرفه نیز استفاده کرد.

دلایل وا رفتن ته چین:

گاهی به دلایلی ته چین شل شده و وا می رود. این دلایل عبارت اند از:

  • علت شایع وا رفتن ته چین، رعایت نکردن نسبت صحیح مواد اولیه است. تخم مرغ باعث چسبندگی مواد و قالبی شدن ته چین می گردد. بنابراین اگر اندازه تخم مرغ نسبت به برنج و ماست کم باشد، ته چین وا می رود. برای هر سه پیمانه برنج، 1.5 پیمانه ماست و 2 عدد تخم مرغ ضروری است. بعلاوه بهتر است به جای تخم مرغ کامل از زرده آن بهره ببرید. ادامه دلایل وا رفتن ته چین را در اینجا بخوانید.

دلایل بوی بد ته چین و از بین بردن آن

معمولا بوی بد ته چین به علت مرغ آن است. برای برطرف این مشکل می توانید:

  • قبل از پختن مرغ، آن را حدود یک ساعت در سس یا آبلیمو بخوابانید. می توانید اندازهی سیر رنده شده نیز به آن اضافه کنید.
  • به جای روش قبلی می توانید به مدت نیم ساعت تکه های مرغ را در مخلوط آبلیمو، سرکه و زردچوبه بخوابانید. ادامه روش های از بین بردن بوی بد ته چین را در این مقاله بخوانید.

در این مقاله به طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی خوشمزه و خانگی به همراه ترفند ها و نکات کلیدی که باید در پخت این غذای سنتی خوشمزه بدانیم، پرداخته شد. نظر شما راجع به سایر نکاتی طلایی که در پخت این غذای خوشمزه باید رعایت کنیم چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی، همراه با نکات طلائی????" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی، همراه با نکات طلائی????"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید