تأثیر انار در مبارزه با سرطان روده بزرگ

به گزارش وبلاگ پنجره، محققان پیروز به شناسایی رویکرد جدیدی برای درمان سرطان روده بزرگ شده اند.

تأثیر انار در مبارزه با سرطان روده بزرگ

در مدل های پیش بالینی و مطالعات روی سلول های ایمنی انسان، محققان دریافتند که اورولیتین آ (محصول متابولیت انار) عملکرد سلول های ایمنی را در مبارزه با سرطان به طور پایدار بهبود می بخشد.

به نقل از تی ان، سرطان روده بزرگ همچنان یک بیماری با مقدار مرگ و میر بالا در مراحل پیشرفته است. در سال های اخیر، یافته های تحقیقاتی متعدد تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری را بهبود بخشیده است، اگرچه متأسفانه همه بیماران به مقدار کافی به رویکرد های درمانی نو پاسخ نمی دهند.

تحقیقات کنونی نشان داده که یکی از ویژگی های بیماری های تومور، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی است: سلول های ایمنی که قرار است با تومور مبارزه نمایند، به طور سیستماتیک به وسیله بافت اطراف تومور، یعنی ریزمحیط تومور، سرکوب می شوند. در نتیجه، عملکرد سلول های T که پاسخ ایمنی طبیعی بدن ما در برابر سرطان هستند، محدود می گردد و به تومور اجازه رشد و توسعه غیرقابل کنترل را می دهند.

اخیرا یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور فلوریان گرتن از دانشگاه گوته فرانکفورت، گام مهمی برداشته و به راه چاره احتمالی این مشکل نزدیک تر شده است.

در این مطالعه محققان نشان دادند که اورولیتین آ (urolithin A) یک راستا بیولوژیکی را القا می نماید که میتوکندری، نیروگاه سلول در سلول های T را به وسیله فرآیندی به نام میتوفاژی بازیافت و تنو می نماید. میتوکندری های پیر و آسیب دیده در سلول های T برداشته شده و با میتوکندری های نو و کاربردی جایگزین می شوند. این برنامه ژنتیکی سلول های T را تغییر می دهد و بنابراین توانایی بیشتری برای مبارزه با تومور به آن ها می دهد.

محققان پتانسیل درمانی اورولیتین آ را به دو صورت نشان دادند: از یک طرف، اورولیتین آ می تواند به عنوان یک غذا در مدل پیش بالینی استفاده گردد که رشد تومور را محدود می نماید و حتی با ایمونوتراپی موجود به صورت هم افزایی عمل می نماید. از سوی دیگر، فواید اورولیتین آ در سلول های T انسانی نیز مشاهده شد. درمان آزمایشگاهی با اورولیتین آ سلول های T انسانی را جوان سازی می نماید و سلول های بنیادی T خاطره را در آزمایشگاه فراوری می نماید.

دکتر دومینیک دنک، پزشک بیمارستان دانشگاه فرانکفورت و اولین نویسنده این مطالعه، گفت: علت اینکه یافته های ما هیجان انگیز هستند، این است که ما تمرکز خود را بر سلول تومور نگذاشته ایم، بلکه بر روی سیستم ایمنی و دفاع طبیعی در برابر سرطان معطوف نموده ایم. ما امیدواریم از این برای بهبود پایدار درمان سرطان روده بزرگ و بعلاوه سایر سرطان ها استفاده کنیم.

وبلاگ پنجره علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تأثیر انار در مبارزه با سرطان روده بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر انار در مبارزه با سرطان روده بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید