بلندترین سازه های روی زمین: از اهرام ثلاثه تا برج خلیفه

به گزارش وبلاگ پنجره، اولم مینستر، کلیسای لوتری واقع در استان بادن-وورتمبرگ، آلمان، از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، ساختمان گوتیک دارای بلندترین مناره کلیسا در دنیا است. کلیسای جامع رکورد شکن تاریخچه طولانی و پیچیده ای دارد و مناره ای باشکوه به ارتفاع 161.53 متر (530 فوت) دارد.

بلندترین سازه های روی زمین: از اهرام ثلاثه تا برج خلیفه

وبلاگ پنجره |انسان همواره برای رسیدن به آسمان کوشش نموده است، چه برای نزدیک تر شدن به خدایان در جهان باستان، چه برای ابراز قدرت، پخش سیگنال های تلویزیونی یا صرفاً لذت بردن از چشم انداز ها. از همین رو از جهان باستان تا به امروز ساختمان و بناهای بزرگی روی زمین ساخته شده است.

به گزارش وبلاگ پنجره ؛ به عنوان مثال، ممکن است مجموعه چشمگیر برج سلطنتی ساعت مکه، واقع در عربستان سعودی را بشناسید. این برج ساعت غول پیکر در ارتفاع 601 متری (1972 فوت) قرار گرفته است و دارای بزرگترین صفحه ساعت با قطر 43 متر (41 فوت) است که شش برابر بزرگتر ازساعت بیگ بن لندن است.

بعلاوه بر فراز منطقه سومیدا در توکیو، برج آسمانی توکیو هم دیده می گردد. این برج سیگنال های تلویزیونی و رادیویی را پخش می نماید و در ارتفاع 634 متری (2080 فوت) قرار گرفته است. در فوریه 2012 تکمیل شد و جایگزین برج معروف قرمز و سفید توکیو به عنوان سایت اصلی پخش تلویزیونی و رادیویی در منطقه کانتو شد.

برج آسمان توکیو

یا ممکن است نام Goldin Finance 117 یا China 117 Tower را شنیده باشید، بلندترین ساختمان خرید که تا کنون وجود داشته است. این آسمان خراش دارای 128 فروشگاه است و در ارتفاع 596.6 متری (1957 فوت) بر فراز منطقه ای در تیانجین چین قرار گرفته است. مالک برج با مسائل مالی روبرو شد و در حالی که کار ساخت و ساز ادامه داشت مجبور شد کار ساخت این آسمان خراش را به حالت تعلیق درآورد و آن را ناتمام و خالی از سکنه گذاشت.

برج فیانس

اما بلندترین سازه های روی کره زمین چقدر ارتفاع دارند؟

برای پاسخ به این سوال، با ما در سفری به دور جهان همراه باشید تا از راز چهار سازه بزرگ و رکوردشکن پرده برداری کنیم.

بلندترین کلیسا

روزی روزگاری، بیشتر کلیسا ها پروژه های معماری چشمگیری بودند. آن ها با هدف نمایش قدرت مذهبی و گاهی تحت تاثیر قرار دادن شهر های مجاور، با برج های بسیار زیبا و سقف های بلند طراحی شدند تا در شهر ها برجسته شوند و از نظر فیزیکی به خدا نزدیک تر به نظر برسند.

اولم مینستر، کلیسای لوتری واقع در استان بادن-وورتمبرگ، آلمان، از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، ساختمان گوتیک دارای بلندترین مناره کلیسا در جهان است. کلیسای جامع رکورد شکن تاریخچه طولانی و پیچیده ای دارد و مناره ای باشکوه به ارتفاع 161.53 متر (530 فوت) دارد.

معماری خیره نماینده گوتیک به لطف سقف طاق دار بلند و شکل پیچیده و ظریف مجسمه های متعدد و بعلاوه نمای حجاری شده بلافاصله قابل توجه است.

لوتز کرافت به عنوان مدیر پروژه ای که گفته می گردد یکی از جاه طلبانه ترین پروژه های قرون وسطی بود، سنگ بنای کلیسا را در سال 1377 گذاشت. در نهایت، کلیسا تا اواخر قرن 19 تکمیل نشد - یعنی چهار قرن بعد. چندین شکست تاریخی کار ساخت و ساز را بار ها و بار ها متوقف کرد: برای مثال در دوران اصلاحات ساخت کلیسا در سال 1531 ناتمام ماند. در ابتدا، کلیسا در 100 متری (328 فوت) کمی پس از اصلاحات، در سال 1543 کامل اعلام شد.

تا قرن نوزدهم که قسمت های پایینی ساختمان بازسازی و کامل شد، کار از سر گرفته نشد. پس از آن بود که پروژه شاهد یک افزوده نو بود: قرار بود یک گلدسته بلند به آن اضافه گردد. انتها، در سال 1890 و بیش از چهارصد سال پس از طرح های اولیه، کلیسای جامع بر اساس نقشه های ماتئوس بوبلینگر در سال 1477 و نقشه اصلی، انتها به خاتمه رسید.

با وجود زمان طولانی ساخت و ساز، وقفه های مداوم در ساخت اولم مینستر آن را به نمونه ای استادانه از سبک های مختلف معماری تبدیل کرد.

بلندترین ساختمان؛ برج خلیفه

بلندترین ساختمان جهان احتیاجی به معرفی ندارد. برج خلیفه، آسمان خراش باورنکردنی است که با 828 متر (2716 فوت 6 اینچ) ارتفاع بر خط افق شهر دبی، امارات متحده عربی تسلط دارد. در اکتبر 2009 تکمیل شد و در سال 2010 به طور رسمی افتتاح شد.

برج خلیفه از لحاظ سوئیت هایش، آبگرم، اتاق های هتل و سالن های استراحت، چندین رکورد به دست آورده است. این ساختمان زیبا و چشمگیر که فکر ساخت آن در 21 سپتامبر 2004 آغاز و به ارتفاع فقط 518 متر طراحی شد، در طول دوران ساخت 300 متر رشد کرد.

یک افزودنی باورنکردنی که به تنهایی ابعادی بیشتر از برج نمادین ایفل دارد که 276 متر (906 فوت) ارتفاع دارد. این شهر عمودی در قلب دبی با شکل Y معکوس طراحی شده است تا از وزش شدید باد جلوگیری کند و می تواند در سطح خاصی از زمین لرزه ای حفظ گردد.

در داخل، برج خلیفه چندین مکان و امکانات پانوراما برای بازدیدنمایندگان و ساکنان وجود دارد - مانند مراکز خرید، سالن های ورزشی، کتابخانه ها، استخر ها (چهار مورد از آنها) و یک هتل در محل. بین سطوح 19 و 108، این مجتمع شگفت انگیز 900 اقامتگاه دارد: از آپارتمان های استودیویی تا پنت هاوس های مجلل.

بعلاوه دارای یک سکوی رصد است که می تواند رکورد خود را به رخ بکشد: بالاترین سکوی مشاهده در فضای باز در جهان که در طبقه 148 قرار گرفته است.

بعضی از رکورد های شکسته شده به وسیله این برج چشمگیر عبارتند از:

بلندترین آسانسور در یک ساختمان (504 متر؛ 1654 فوت)

تعداد طبقات یک ساختمان (163)

مرتفع ترین رستوران از سطح زمین (441.3 متر؛ 1447 فوت 10 اینچ).

چرخ و فلک غول پیکر

اما دبی نه تنها به عنوان بلندترین ساختمان جهان مشهور است، بلکه مرکز امارات متحده عربی بزرگترین چرخ و فلک جهان را نیز در خود جای داده است. رکورد بزرگ ترین چرخ و فلک در دبی که در 21 اکتبر 2021 افتتاح شد شکست، ولی متأسفانه در حال حاضر برای عموم باز نیست.

این سازه غول پیکر بر فراز جزیره بلوواترز در امارات متحده عربی، در ارتفاع 250 متری (820 فوت) قرار گرفته است. فرناندو ایروآ، مدیر عامل دبی گزارش داد: [در]ارتفاع تقریباً دو برابر چشم لندن است و دارای 48 کابین است که چشم انداز ای 360 درجه از خط افق دبی را ارائه می دهد. این یک جاذبه فوق العاده است.

اگر در پی برداشتی آینده نگرتر از چرخ و فلک کلاسیک هستید، باید به چین بروید. بلندترین چرخ و فلک بدون مرکز با معماری منحصربه فرد و میزان گیری های باورنکردنی، برداشتی نو و مدرن از چرخ و فلک. چرخ بدون مرکز سورئال به نظر می رسد و 142.5 متر (467 فوت) بر فراز رودخانه بایلانگ در ویفانگ، شاندونگ قرار گرفته است.

این ساختار کم نظیر ثابت می ماند و نمی چرخد. در مجموع، سازندگان چهار سال طول کشید تا فونداسیون ها را تکمیل نمایند و 4600 تن لوله فولادی را که چرخ را تشکیل می دهد، جمع نمایند. این طرح که با نام چشم دریای بوهای نیز شناخته می گردد، به نظر می رسد که مستقیماً برگرفته از یک فیلم علمی تخیلی است و از شکل اژد های سیل الهام گرفته شده است.

بلندترین هرم

بلندترین هرمی که تا به امروز ساخته شده هرم خوفو است که در جیزه مصر واقع شده است. این بخشی از سایت میراث جهانی یونسکو در منطقه ممفیس است. مکان های گورستان باستانی واقع در این منطقه شامل بعضی از معروف ترین بنا های جهان باستان مانند اهرام جیزه و سقاره است.

اگرچه در ابتدا ارتفاع این هرم 146.7 متر (481 فوت) بود، فرسایش و خرابکاری نوک ساختمان غول پیکر را کاهش داده و ارتفاع آن را به 137.5 متر (451 فوت) کاهش داده است. این تنها میزان خود هرم نیست که مجذوب کننده است -بلکه ساخت آن نیز در اسرار و افسانه ها پوشیده شده است.

هرم از چندین بخش تشکیل شده است:

اتاق زیرزمینی

اتاق ملکه

یک گالری بزرگ

پیش اتاق

اتاق پادشاه، واقع در مرکز هرم.

بالای اتاق پادشاه - جایی که فرعون مومیایی شده در آن قرار گرفته است پنج فضای دیگر وجود دارد. این پنج منطقه برای کاهش وزن سقف ساخته شده اند و از احتمال ریزش آن جلوگیری می نمایند. مجموعه سلطنتی با پنج قایق تکمیل شد تا روح فرعون باستانی را به زندگی پس از مرگ منتقل کند، جایی که خدایان اعمال زندگی او را آنالیز می کردند.

از بین دو قایق بزرگی که در این مجموعه پیدا شده است، قایق غول پیکر 6 فوتی خوفو بازسازی شده است و می توان آن را در موزه بزرگ مصر دید. ساخت این هرم با شکوه 27 سال طول کشید و دقتی را به نمایش گذاشت که حتی با تکنولوژی مدرن نیز انجام آن سخت است.

این کار به تکنیک های پیشرفته و کار دستی تعداد زیادی از کارگران دائمی و پرسنل پشتیبانی احتیاج داشت - مانند پزشکان، نانوا ها و کشیشان که به احتیاج های سازندگان در محل رسیدگی می کردند. این احتمال وجود دارد که مصریان از سیستمی از سورتمه ها، غلتک ها و اهرم ها برای ساختن اهرام خود استفاده می کردند، اما ساخت این سازه های غول پیکر همچنان یک راز مدرن است.

تخمین زده اند که مقبره فرعون خوفو در حدود 2560 سال قبل از میلاد تکمیل شد و برای بیش از 4000 سال بزرگترین بنای جهان باقی ماند.

منبع: فرادید

به "بلندترین سازه های روی زمین: از اهرام ثلاثه تا برج خلیفه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندترین سازه های روی زمین: از اهرام ثلاثه تا برج خلیفه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید