کاوشگری تازه نفس از راز های خورشید پرده برمی دارد

به گزارش وبلاگ پنجره، یک کاوشگر اروپایی آمریکایی به منظور درک بهتر خورشید و چگونگی تاثیر آن بر زمین از فلوریدا پرتاب میشود.

کاوشگری تازه نفس از راز های خورشید پرده برمی دارد

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ پنجره، یک کاوشگر اروپایی-آمریکایی به منظور درک بهتر خورشید و چگونگی تاثیر آن بر زمین از فلوریدا پرتاب می شود. این ماموریت با همکاری آژانس فضایی اروپا و ناسا از مرکز فضایی کندی آغاز شده و می تواند تا 9 سال ادامه داشته باشد. دانشمندان پیش بینی می نمایند که این ماموریت اطلاعات مفیدی از جو، وزش باد، میدان های مغناطیسی و چگونگی شکل گیری هلیوسفر را در اختیار بگذارد.

با سفر به خارج از ناحیه گرفتگی (کمربند فضایی که تقریبا برابر با استوا خورشیدی است) اولین تصاویر از مناطق قطبی ناشناخته ستاره نیز بدست می آید. با توجه به نیروی گرانش زمین و زهره، کاوشگر خود را به سمت قطب های خورشیدی کشیده و اولین تصاویر را از مناطقی که غیرقابل دسترس هستند، می گیرد.

دانیل مور از دانشمندان این پروژه گفت: این یک امر ناشناخته خواهد بود و یک کشف علمی واقعی است. ده دستگاه پیشرفته برای ثبت مشاهدات و پیدا کردن سر نخ هایی از علت ایجاد بادخورشیدی به دانشمندان یاری می نمایند. این باد ها ذراتی با بار زیاد را ساطع می نمایند که بر زمین تاثیر گذاشته و باعث ایجاد شفق های قطبی می شوند. این ذرات علاوه بر این پدیده زیبا باعث ایجاد اختلال در رادارها، ماهواره ها و شبکه های رادیویی نیز می شوند.

بزرگترین طوفان خورشیدی به سپتامبر 1859 در آمریکای شمالی برمی شود که بسیاری از شبکه های تلگرافی در این دوره را از بین برده بود. تنها فضاپیمایی که قبلاً از روی قطب های خورشید پرواز نموده بود در سال 1990 به فضا پرتاب شد.

ایتین پاراری، محقق در رصدخانه CNRS در پاریس، گفت: جامعه به طور فزاینده ای تحت تاثیر رخداد های فضایی است، بنابراین آنچه در خورشید اتفاق می افتد برای ما مهم است.

ماتیو برتهومیر، محقق آزمایشگاه فیزیک پلاسما مستقر در پاریس، اضافه نمود: تصور کنید که فقط نیمی از ماهواره های ما نابود شوند. این یک فاجعه بشری خواهد بود.

نزدیک ترین فاصله این کاوشگر به خورشید هر 6 ماه یکبار رخ می دهد. این کاوشگر با یک سپر تیتانومی که سفارشی طراحی شده است می تواند تا 500 درجه سیلسوس را تحمل کند. این ساختار مقاوم با یک لایه نازک و سیاه فسفات کلسیم، یک پودر شبیه به زغال که به رنگدانه های نقاشی های غار ها شبیه است، پوشیده شده است. این سپر از ذرات ناشی از انفجار های خورشیدی محافظت می نماید. به جز یکی از تلسکوپ های فضاپیما، سایرسازه ها، زیر سپر که با دقت باز و بسته می شود، قرار دارند.

همانند زمین قطب های خورشیدی هم مناطق کاملا متفاوتی با دیگر نواحی هستند. این نواحی سوراخ های تاجی شکل و سردتر از نواحی دیگر بوده و سرچشمه باد های خورشیدی اند. دانشمندان بر این باورند که این منطقه می توانند برای درک آنچه باعث تحریک فعالیت های مغناطیسی خورشید می شود، مهم باشد.

هر 11 سال، قطب های خورشید می چرخند، قطب شمال به سمت جنوب می رود و برعکس. درست قبل از این رویداد، فعالیت خورشیدی افزایش می یابد، و باعث انفجار بخش های عظیمی از خورشید و آزاد شدن آن ها به فضا می شود. کاوشگر سطح خورشید را هنگامی که منفجر می شود مشاهده نموده و اندازه گیری ها را هنگامی که مواد به سمت فضاپیما حرکت می نمایند، ثبت می نماید.

این ماموریت از مرکز عملیات فضایی اروپا در آلمان کنترل می شود. بعد از پرتاب این کاوشگر، گروه 3 ماه آنرا آنالیز می نماید تا پیش از روشن کردن قطعات اصلی، از درستی سیستم اطمینان حاصل نمایند. سازه های سنجش از راه دور هنگام اولین دستیابی کاوشگر به خورشید در نوامبر 2010 فعال می شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کاوشگری تازه نفس از راز های خورشید پرده برمی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشگری تازه نفس از راز های خورشید پرده برمی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید