زلزله تهران و یک سئوال جنجالی درباره ستاره شناس هلندی زلزله ترکیه!

به گزارش وبلاگ پنجره، تا امروز هیچ شرح علمی در مورد افرادی که ادعا می نمایند، می توانند وقوع زلزله را پیش بینی و یا احساس نمایند ارائه نشده است و از طرفی نیز تا به امروز پیش بینی این افراد به حقیقت بدل نشده است. درحالی که قبل تر و در زلزله ترکیه یک ستاره شناس هلندی با ادعاهایش درباره پیش بینی زلزله حسابی خبرساز شد. اما آیا این اتفاق اصلا امکان پذیر است؟

زلزله تهران و یک سئوال جنجالی درباره ستاره شناس هلندی زلزله ترکیه!

تینا مزدکی- تا به امروز سازمان های زمین شناسی نیز پیروز به پیش بینی زلزله نشده اند و دانشمندان نیز به تنهایی نتوانسته اند، وقوع زلزله را پیش بینی نمایند. دانشمندانی که در حوزه زمین شناسی تخصص دارند نیز، تنها می توانند، احتمال وقوع یک زلزله مهم را در یک منطقه خاص در طی چند سال تعیین محاسبه نمایند.

پیش بینی که در مورد زلزله باشد، باید سه عنصر اصلی، تاریخ و زمان، مکان و بزرگی را در بر داشته باشد. بعضی می گویند که می توانند زلزله را پیش بینی نمایند، با این حال دلایلی زیادی وجود دارد که این گفته را بی اعتبار کند. یکی از دلایل آن است که این پیش بینی ها مبتنی بر شواهد علمی نیستند و زلزله بخشی از یک فرآیند علمی است. به عنوان مثال، زلزله هیچ ربطی به ابرها و یا دردهای فیزیکی بدن ندارد.

پیش بینی ها آنقدر کلی هستند که همواره زلزله ای رخ می دهد. مانند این پیش بینی: در 30 روز آینده یک زمین لرزه M4 در جایی در ایالات متحده رخ خواهد داد. اگر زمین لرزه ای رخ دهد که با پیش بینی آنها مطابقت داشته باشد، آنها ادعای پیروزیت می نمایند حتی اگر یک یا چند عنصر پیش بینی شده آنها به شدت با آنچه در واقع اتفاق افتاده است متفاوت باشد.

پیش بینی ها (به وسیله غیر دانشمندان) معمولاً وقتی اتفاقی می افتد که پیش گویی برای زلزله ای در آینده نزدیک باشد و برای اعتبار بخشیدن به پیش بینی های خود معمولا رفتار غیرعادی حیوانات را علت عنوان می نمایند.

لازم به ذکر است که پیش بینی زلزله در چین چندین دهه پیش بر اساس زلزله های کوچک و فعالیت غیرمعمول حیوانات انجام شد. بسیاری از مردم ترجیح دادند بیرون از خانه های خود بخوابند و در نتیجه در هنگام وقوع زلزله اصلی و ایجاد ویرانی های گسترده در امان ماندند. با این حال، این نوع از فعالیت های لرزه ای به ندرت با یک زمین لرزه بزرگ همراه است و متأسفانه، اغلب زلزله ها هیچ رویداد اولیه ای ندارند. زمین لرزه بزرگ بعدی در چین هیچ پیش زمینه ای نداشت و هزاران نفر جان باختند.

منبع: usgs.gov

برج خلیفه پرسرعت به سمت زمین می آید!

تصاویر قوی ترین سوخوی روسی منتشر شد!/ عکس

227227

منبع: خبرآنلاین

به "زلزله تهران و یک سئوال جنجالی درباره ستاره شناس هلندی زلزله ترکیه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلزله تهران و یک سئوال جنجالی درباره ستاره شناس هلندی زلزله ترکیه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید