خواص روغن آفتابگردان خواص روغن آفتابگردان

به گزارش وبلاگ پنجره، گل آفتابگردان، بومی امریکاست و سال ها برای دریافت روغن پخت وپز، مورد استفاده قرارگرفته است. روغن آفتابگردان ، یک روغن غیرفرار است که از دانه های آفتابگردان گرفته می گردد.

خواص روغن آفتابگردان خواص روغن آفتابگردان

خواص روغن آفتابگردان

به گزارش وبلاگ پنجره به نقل از سایت بازده گل آفتابگردان، بومی امریکاست و سال ها برای دریافت روغن پخت وپز، مورد استفاده قرارگرفته است. روغن آفتابگردان ، یک روغن غیرفرار است که از دانه های آفتابگردان گرفته می گردد. این روغن، معمولا به عنوان روغن پخت وپز به کارمی رود و همچنین به دلیل داشتن خواص نرم نمایندگی، در فرمول های آرایشی نیز کاربرد دارد. بعضی از خواص روغن آفتابگردان و ارزش تغذیه ای آن، در این مطلب آمده است.

آیا روغن آفتاب گردان سالم است؟ ترکیب مغذی این روغن، آن را به یکی از سالم ترین روغن ها برای مصرف خوراکی و استفاده برای پوست و مو تبدیل نموده است. مهم ترین جزء روغن آفتابگردان، اسید لینولئیک است. اجزاء دیگر آن، اسید اولئیک و اسید پالمتیک هستند. علاوه بر این، این روغن، دارای لسیتین، کارتنوئیدها، تکوفرول ها و مقادیر قابل توجهی از ویتامین های A، D و E نیز هست.

دانه و روغن آفتابگردان:

دو نوع دانه آفتابگردان وجوددارد- دانه آفتابگردان شیرین و دانه آفتاب گردان غیرروغنی. دانه آفتابگردان شیرین، خوراکی است و برای دریافت روغن به کارمی رود و دانه آفتابگردان غیرروغنی، برای تغذیه حیوانات به کارمی رود و برای مصرف انسانی مناسب نیست. روغن آفتابگردان از دانه های سیاه و تمام گل آفتابگردان، گرفته می گردد.

روغن آفتابگردانی که با سرما پرس شده است، رنگی کهربایی و مزه ای ملایم و خوشایند دارد. روغن تصفیه شده، کم رنگ است. روغن آفتابگردان، به دلیل داشتن مقدار بالای چربی چندغیراشباع، برای پخت وپز، به دیگر روغن ها مانند روغن کانولا، گل رنگ، ذرت و زیتون ترجیح داده می گردد. خواص نرم نمایندگی عالی و ماندگاری بالای آن، این روغن را برای محصولات آرایشی، عالی می نماید.

مطلب مرتبط: 10 مهمترین خواص و مضرات روغن ذرت برای سلامتی

خواص روغن آفتابگردان:

خواص روغن آفتابگردان فراوان است. بیایید به خواص شگفت انگیز روغن آفتابگردان تصفیه شده برای سلامتی، پوست و مو نگاهی بیندازیم:

خواص روغن آفتابگردان برای سلامتی:

روغن آفتابگردان، خواص زیادی دارد که به حفظ سلامت و توان بدن یاری می نماید. اگرچه این روغن، در فهرست مواد پرچرب جای دارد، اما به دلیل مواد مغذی مناسب برای سلامتی، روغنی محبوب است. تعادل کامل چربی های تک غیراشباع و چندغیراشباع، این روغن را برای کاهش سطح کلسترول بد، عالی نموده است. بنابراین، هرروز به تعداد افرادی که این روغن را در رژیم غذایی خود می گنجانند، اضافه می گردد. بعضی از خواص روغن آفتابگردان برای سلامتی، در زیر آمده است:

1. فواید قلبی عروقی

روغن آفتابگردان، سرشار از ویتامین E است و چربی اشباع پایینی دارد. همچنین، سرشار از مواد شیمیایی گیاهی خاص مانند کولین و اسیدفنولیک است که برای قلب مفیدند. به علاوه، این روغن شامل چربی های تک غیراشباع و چندغیراشباع است که در کنار ویتامین ها، آن را به یکی از سالم ترین روغن های خوراکی تبدیل می نمایند. روغن آفتابگردان با اولئیک بالا، حاوی 80 درصد یا بیشتر چربی تک غیراشباع است. بنابراین، روغن آفتابگردان به کاهش بیماری های قلبی عروقی و احتمال حمله قلبی یاری می نماید.

2. از آرتریت جلوگیری می نماید:

روغن آفتابگردان، راه حلی کامل برای افرادی است که نگران پیشرفت آرتریت هستند. روغن آفتابگردان به جلوگیری از آرتریت روماتوئیدی یاری می نماید.

3. جلوگیری از آسم و سرطان روده عظیم:

روغن آفتابگردان، ویتامین E بیشتری نسبت به دیگر روغن های پخت وپز دارد. بنابراین، گنجاندن این روغن در رژیم غذایی ، درمقابل آسم و سرطان روده عظیم از شما محافظت می نماید.

4. جلوگیری از دیگر سرطان ها

کارتنوئیدهای موجود در روغن آفتابگردان به جلوگیری از سرطان های رحم، ریه و پوست یاری می نمایند. به علاوه، منبع خوبی از ویتامین A را تامین نموده و به جلوگیری از آب مروارید یاری می نماید.

5. کلسترول را کاهش می دهد

چربی های اشباع موجود در دیگر روغن ها، به آسانی درطول متابولیسم شکسته نمی شوند. درنتیجه، این چربی ها، ازطریق خون به دیگر قسمت های بدن رفته و ته نشین می شوند و درنتیجه، سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را افزایش می دهند. این، باعث مسائل قلبی مانند آمبولی، تصلب شرایین، دردهای مفصلی و نقص های مادرزادی می گردد.

روغن آفتابگردان، سرشار از چربی های تک غیراشباع و چندغیراشباع است که انرژی را تامین نموده و نسبت HDL/LDL (کلسترول خوب) بدن را در سطح ایده آلی نگه می دارد. زیرا، به عصب و دیواره های سلولی می چسبد و از ورود چربی و کلسترول به درون سلول جلوگیری می نماید.

مطلب مرتبط: خواص روغن زیتون: 102 فایده روغن زیتون برای سلامتی و زیبایی

6. با رادیکال های آزاد مبارزه می نماید:

روغن آفتابگردان مانند یک آنتی اکسیدان عمل می نماید زیرا سرشار از ویتامین E و تکوفرول است که به مهار رادیکال های آزاد عامل سرطان یاری می نماید. رادیکال های آزاد، به سلول ها و سیستم ایمنی آسیب می رسانند.

7. بدن را ترمیم می نماید

روغن آفتابگردان، حاوی پروتئین نیز هست که برای ساخت و ترمیم بافت ها و فراوری هورمون ها و آنزیم ها حیاتی است. بدن ما به مقادیر بالای پروتئین احتیاجدارد. چون بدن، پروتئین را ذخیره نمی نماید، پروتئین باید مصرف گردد و روغن آفتابگردان این احتیاج را برطرف می نماید.

مطلب مرتبط : خواص تخم شربتی: 13 فایده تخم شربتی که حتما باید بدانید

8. جلوگیری از عفونت نوزاد

روغن آفتابگردان برای کاهش خطر عفونت در نوزادان نارسی که وزن کمی دارند، مفید است. این نوزادان احتمال بیشتری دارد که به عفونت مبتلا شوند زیرا سیستم ایمنی و اجزائی مثل پوست شان، رشد ننموده است. روغن آفتابگردان، مانند یک سد محافظتی عمل نموده و از این گونه عفونت جلوگیری می نماید.

9. سیستم عصبی سالم

ویتامین B موجود در روغن آفتابگردان، باعث افزایش سلامت سیستم عصبی و گوارش مناسب می گردد و منبعی عالی از انرژی است.

10. کاهش مسائل قلبی

روغن آفتابگردان حاوی سلنیوم است که برای کاهش خطر مسائل قلبی و دژنراسیون کبد مفید است. میزان بالای سلنیوم در خون نیز در کاهش خطر سرطان های ریه و پوست نقش دارد.

خواص دیگر:

فولات یا اسیدفولیک موجود در روغن آفتابگردان به ساخت سلول های جدید یاری می نماید. منیزیم از گرفتگی عضلات جلوگیری نموده و تریپتوفان با یاری به فراوری پیغام رسان عصبی سروتونین، مغز را آرام نموده و به خواب یاری می نماید.

مطلب مرتبط : خواص زنجبیل : 27 خاصیت زنجبیل برای سلامتی که باور نکردنی است

خواص روغن آفتابگردان برای پوست:

روغن آفتابگردان، به دلیل خواص آرامبخش و نرم نماینده (مرطوب نماینده) راهی طبیعی و سالم برای داشتن پوستی عالی است. این روغن، به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی و آنتی اکسیدان، به طور گسترده ای برای اهداف دارویی و زیبایی به کاررفته و برای آکنه، اگزما، التهاب، قرمزی و خارش پوست مفید است. بعضی از خواص روغن آفتابگردان برای پوست در زیر آمده است.

11. عامل مرطوب نماینده موثر:

روغن آفتابگردان به دلیل خواص نرم نمایندگی، به بازگرداندن رطوبت پوست یاری می نماید. استفاده از روغن آفتابگردان به عنوان لوسیون بر پوست نوزادان نارس، مانند یک سد محاظتی عمل نموده و ماساژ آنها با این روغن به کاهش عفونت پوستی تا 14 درصد یاری می نماید. بنابراین، روغن آفتابگردان را می توان برای محافظت روزانه پوست آنها به کاربرد.

12. سلامت پوست را افزایش می دهد

روغن آفتابگردان نسبت به دیگر محصولات مراقبت پوست مانند روغن بادام و کره شی (شی باتر)، ویتامین E بسیار بالایی دارد. ویتامین E برای جلوگیری از آسیب ناشی از نور فرابنفش یا اشعه فرابنفش آفتاب به سلول های پوستی، لازم است. ویتامین E، با جلوگیری از ماندن جای زخم و کاهش چین وچروک، ظاهر و سلامت پوست تان را بهبودمی بخشد.

مطلب مرتبط: پیش گیری از سرطان سینه با استفاده از روغن زیتون فرا بکر

13. روغن آفتابگردان برای آکنه

روغن آفتابگردان، سرشار از ویتامین های A، C و D و کارتنوئیدها و موم هایی است که سدی محافظتی را برای پوست می سازند. بنابراین، این روغن در درمان آکنه مفید است. به دلیل سبک و غیرچرب بودن، این روغن، بدون این که منافذ پوست را ببندد، به آسانی جذب پوست می گردد. ویتامین ها و اسیدهای چرب آن برای بازسازی پوست، مانند آنتی اکسیدان عمل نموده و به خلاصی پوست از باکتری های عامل آکنه یاری می نماید.

14. سرشار از بتاکاروتن

بتاکاروتن، یک ترکیب غنی رنگ دار و محلول در چربی است که می تواند به ویتامین A تبدیل گردد و خواص آنتی اکسیدان آن برای ظاهر و سلامت پوست مفیدند. روغن آفتابگردان، منبعی عالی از بتاکاروتن است. مصرف این ترکیب، حساسیت پوست را نسب به آفتاب، کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های آن، رادیکال های آزاد که در پوست نفوذنموده و باعث آفتاب سوختگی و دیگر آسیب های ناشی از آفتاب مانند سرطان پوست می شوند را خنثی می نماید.

15. علائم پیری زودرس را کاهش می دهد

خواص آنتی اکسیدانی روغن آفتاب گردان به جلوگیری از علائم پیری زودرس یاری می نماید. مواجهه با رادیکال های آزاد و نور خورشید، سرعت پیری پوست را افزایش داده و باعث بروز چین وچروک و خطوط در سنین پایین می گردد. آنتی اکسیدان های موجود در روغن آفتابگردان، خطر پیشرفت علائم پیری زودرس را کاهش می دهد.

16. خشکی پوست را درمان می نماید:

روغن آفتابگردان، به دلیل نرم نمایندگی طبیعی، توانایی بازگرداندن رطوبت پوست را افزایش می دهد و برای افرادی با پوست خشک، دهیدراته و حساس مفید است. ترکیبی از روغن آفتابگردان و روغن کرچک برای انعطاف پذیری و برطرف سلول های مرده و آلودگی های پوست موثر است. این ترکیب، می تواند به عنوان یک پاک نماینده به کاربرود و دیگر برای مرطوب کردن پوست، به استفاده از مرطوب نماینده هایی مانند روغن های حاوی اسیدهای چرب و ویتامین، احتیاجی نیست.

17. مسائل پوستی را درمان می نماید

روغن آفتابگردان، روغن باکیفیتی است زیرا بافت سبکی دارد و برای مراقبت از پوست و چشم بسیار مفید است. این روغن، برای پوست های معمولی تا خشک مناسب است و در بودرمانی به کارمی رود زیرا بویی ملایم و بافتی سبک دارد. این روغن، در محصولات پوستی به کاررفته و پوست را نرم می نماید.

خواص روغن آفتابگردان برای مو:

درست مانند پوست، روغن آفتابگردان برای مو نیز تاثیر مرطوب نمایندگی دارد. وجود طیف وسیعی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب، این روغن را برای مو عالی می نماید. خواص روغن آفتابگردان برای مو در پایین آمده است.

18. وزی مو را کنترل می نماید

روغن آفتابگردان، به دلیل داشتن بافتی سبک و طعمی ملایم، مو را نرم نموده و به آن جلا می دهد. روغن آفتابگردان به کنترل وزی مو یاری نموده، خشکی و آسیب را مهار و مو را انعطاف پذیر می نماید. این روغن همه فن حریف، جلا و حجم موی شما را حفظ نموده و می تواند به عنوان یک نرم نماینده طبیعی به کاررود. روغن آفتابگردان را می توان برای ماساژ پوست سر، قبل از حمام و به صورت یک بار در هفته به کاربرد تا از حداکثر خواص آن بهره مند شد.

19. مو را حالت می دهد

روغن آفتابگردان، به دلیل سبکی، به حالت دادن موی چرب یاری می نماید. این روغن، مو را تغذیه نموده و از شنمایندگی جلوگیری می نماید.

20. از نازک شدن مو جلوگیری می نماید

روغن آفتابگردان، منبعی مهم از اسیدلینولئیک گاما آلفا (GLA) است که به جلوگیری از نازک شدن مو یاری می نماید. این، در درمان ریزش مو، طاسی و آلوپسیا آره آتا (طاسی منطقه ای) که به صورت مناطق دایره مانند بدون مو است، موثر است.

اطلاعات تغذیه ای روغن آفتابگردان:

روغن آفتابگردان، به دلیل داشتن مواد مغذی مناسب برای سلامتی، یکی از سالم ترین روغن ها محسوب می گردد. این روغن، سرشار از ویتامین های E، B1، B5، B6 و C و همچنین مواد معدنی مانند مس، فسفر، روی و منیزیم است. فولات، پتاسیم، کلسیم، ریبوفلاوین، آهن و نیاسین موجود در روغن آفتابگردان، آن را به روغنی عالی با خواص زیادی برای سلامتی، تبدیل می نماید.

منبع: جام جم آنلاین

به "خواص روغن آفتابگردان خواص روغن آفتابگردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص روغن آفتابگردان خواص روغن آفتابگردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید