تکنیک گرافیکی FSR ای ام دی پیشرفت کرد؛ کیفیت بالاتر با نرخ فریم بیشتر

به گزارش وبلاگ پنجره، سیستم ارتقاء تصویر شرکت ای ام دی (AMD) به نام FSR 2.0 عرضه شد. البته در حال حاضر این سیستم تنها روی بازی دث لوپ (Death Loop) در دسترس است. سیستم FSR یا همان FidelityFX Super Resolution چیزی مشابه با سیستم DLSS یا Deep Learning Super Sampling انویدیا (Nvidia) است. این دو قابلیت به کارت های گرافیکی اجازه می دهد تا تصاویر را در رزولوشن کمتر رندر نمایند. سپس با کمی تغییر تصویر را با رزولوشن بالاتر به کاربر نشان داده تا نرخ فریم افزایش پیدا کند. از طرفی کیفیت تصویر نیز افت زیادی نخواهد داشت.

تکنیک گرافیکی FSR ای ام دی پیشرفت کرد؛ کیفیت بالاتر با نرخ فریم بیشتر

هنوز قابلیت یادگیری ماشینی ای که در سیستم انویدیا وجود دارد، در کارت های ای ام دی ونیست. با اینحال FSR 2.0 نسبت به شماره 1 پیشرفت بسیار زیادی داشته است. این سیستم تازه از تمامی فریم ها و تکنیک های تازه استفاده نموده تا یک تصویر با کیفیت و با نرخ فریم بیشتر نشان دهد. یکی از نکات مثبت نبود یادگیری ماشینی در سیستم FSR 2.0 سازگاری آن با کارت های کمی قدیمی تر است.

در فهرست برترین کارت های گرافیکی قطعاً بیشتر موارد متعلق به شرکت انویدیا هستند. با اینحال وجود سیستم FSR 2.0 باعث خواهد شد تا کارت های قدیمی ای ام دی نیز با ارزش باشند. در حال حاضر به علت اینکه قابلیت FSR 2.0 تنها روی بازی دث لوپ وجود دارد، با استفاده از آن تعدادی آزمایش انجام گرفت.

عملکرد سیستم FSR 2.0 در رزولوشن 4K

همانطور که گفتیم در سیستم ارتقاء تصویر، بازی در رزولوشن کمتر رندر می گردد. سپس با مقداری تغییر طوری به شما نمایش داده می گردد که با حالت رندر در همان رزولوشن تفاوت چندانی نداشته باشد. این حالت مخصوصاً در رزولوشن های سنگینی مثل 4K به شدت کاربردی است. اگر بخواهید رزولوشن کمتر مثل 1080p را در نظر بگیرید، عملاً کاربرد خاصی ندارد.

اگر شما تصاویر FSR 2.0 و شماره 1 را با هم مقایسه کنید، متوجه تفاوت بسیار زیاد آن خواهید شد. در FSR 1.0 بسیاری از جزئیات تار بوده و معین نبودند. حال در شماره 2 این سیستم به طور کلی این شرایط از بین رفته است. نکته مهم اینجاست که سیستم FSR 2.0 از Anti Aliasing خود بازی استفاده می نماید. این در حالتی است که سیستم انویدیا Anti Aliasing مخصوص خود را دارد.

از لحاظ واقعی بودن، FSR 2.0 به شدت به DLSS نزدیک شده است. با اینحال بهتر از آن نیست. به همین علت نمی توان گفت که سیستم ای ام دی به بلوغ سیستم انویدیا است. البته تفاوت آنقدر کم است که در بسیاری از اوقات کاربران متوجه آن نیز نخواهند شد. اگر شما تصاویر را با بزرگنمایی ببینید، متوجه خواهید شد که سیستم انویدیا تا حدی بهتر است.

یکی از مسائل FSR 2.0 لرزش هنگام تکان خوردن است. چیزی که می تواند تجربه بازی را برای بازیکنان خراب کند. از طرفی بعضی موارد مثل دود قرمز نیز، زیاد طبیعی نبودند. البته این مسائل با یک به روزرسانی قابل رفع شدن است. با وجود این مسائل می توان به راحتی گفت که DLSS در حال حاضر بسیار بالغ تر است.

در زمینه افزایش نرخ فریم، هر دو سیستم انویدیا و ای ام دی به هم نزدیک شده اند. هر دو سیستم نیز بهتر از رندر انیمیشن بازی در رزولوشن مورد نظر هستند. در رزولوشن 4K عملکرد خود بازی دث لوپ هم عجیب است. با اینحال باید گفت که عملکرد کارت های ای ام دی بسیار خوب بوده است. به همین علت دارندگان کارت های این شرکت قطعاً از عملکرد آن ناامید نخواهند شد. همینطور اینکه رقابت با انویدیا بسیار نزدیک است. همینطور اینکه به زودی با به روزرسانی های دیگر مسائل FSR 2.0 رفع خواهد شد.

عملکرد سیستم FSR 2.0 در رزولوشن 1440p

در حال حاضر رزولوشن 1440p یکی از پرکاربردترین رزولوشن در پنل های مانیتورها است. این رزولوشن به شدت برای گیمینگ مناسب بوده و به میزان 4K به کارت گرافیکی فشار نمی آورد. در رزولوشن 4K عملکرد سیستم FSR 2.0 قابل قبول بود. با اینحال نمی توان گفت که از DLSS بهتر بوده است. نکته جالب اینجاست که عملکرد FSR 2.0 در رزولوشن 1440p بهتر از 4K بوده است.

به طور کلی جزئیات بسیار دقیق بوده و به طور کامل معین است. از طرفی این سیستم بازی را نیز روان تر می نماید. به همین علت FSR 2.0 عملکرد بسیار خوبی در این رزولوشن داشته است.

مشکل دود قرمز در این رزولوشن نیز مشاهده می گردد. همینطور اینکه هنوز DLSS عملکرد بهتری از FSR 2.0 دارد. اگر هم بخواهید بحث بلوغ را در نظر بگیرید، انویدیا زمان زیادی داشته تا کارت ]ای خود را بهتر کند و ایرادات آن ها را از بین ببرند. از لحاط نرخ فریم نیز همگی سیستم های ارتقاء تصویر بهتر از رندر بازی در همان رزولوشن عمل می نمایند. به همین علت شاید کیفیت تصویر کمی پایین تر باشد ولی نرخ فریم بالاتری دارد.

یکی از نکات جالب این است که FSR 2.0 در بعضی از موارد از DLSS نیز بهتر عمل می نماید. این نشان می دهد که ای ام دی در حال پیشرفت بوده و به انویدیا بسیار نزدیک می گردد. نکته اینجاست که انویدیا شرکت انحصاری کارت های گرافیکی است. ای ام دی نه تنها کارت گرافیکی فراوری می نماید بلکه پردازنده اصلی نیز می سازد. به همین علت تمرکز ای ام دی روی کارت های گرافیکی کمتر از انویدیا است.

با اینحال عملکرد سیستم بسیار خوب بوده و در حال حاضر هر دو شرکت کارت های خوبی فراوری می نمایند. اینکه کاربر کدام را انتخاب کند به طور کامل به خود او و کارش بستگی دارد. در حال حاضر کارت های انویدیا در زمینه ارتقاء تصویر بهتر عمل می نمایند. به علت اینکه یک بخش سخت افزاری مخصوص یادگیری ماشینی دارند. همینطور اینکه به زودی کارت های سری 40 معرفی خواهند شد و باید دید که انویدیا چه نقشه ای برای سیستم ارتقاء تصویر در آن کارت ها دارد.

این نکته گفتنی است که به علت در دسترس بودن FSR 2.0 برای کارت های گرافیکی قدیمی تر، این کارت ها ارزش بسیار زیادی پیدا کردند. به علت اینکه قیمت پایینی داشته و یکی از برترین سیستم های ارتقاء تصویر در آن ها وجود دارد. این موضوع هم به یاد داشته باشید که برای رزولوشن 1080p سیستم FSR 2.0 را امتحان نکنید به علت اینکه ارزش آن را ندارد. با اینحال اگر یک صفحه 4K داشته باشید، از تجربه این سیستم لذت خواهید برد.

یکی از اعمال قابل تحسین ای ام دی نزدیک شدن به DLSS است. حال دیگر این قابلیت آنقدر به هم نزدیک شده، که نمی توان گفت کدام برتر است. پس به زودی ما شاهد رقابت بیشتر میان انویدیا و ای ام دی خواهیم بود.

منبع: RockPaperShotgun.com

منبع: دیجیکالا مگ

به "تکنیک گرافیکی FSR ای ام دی پیشرفت کرد؛ کیفیت بالاتر با نرخ فریم بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنیک گرافیکی FSR ای ام دی پیشرفت کرد؛ کیفیت بالاتر با نرخ فریم بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید