کیایی؛ نماینده ایران در سازمان همکاری شانگهای

به گزارش وبلاگ پنجره، ایسنا نوشت: مهرداد کیایی به عنوان هماهنگ کننده ملی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری شانگهای به دبیرخانه این سازمان بین المللی معرفی گردید.

کیایی؛ نماینده ایران در سازمان همکاری شانگهای

در 13 تیرماه امسال، ایران در جریان برگزاری بیست و سومین نشست سران سازمان شانگهای در دهلی نو به عضویت رسمی و کامل این سازمان بین المللی در آمد .

در همین چارچوب به تازگی از سوی ایران مهرداد کیایی به عنوان هماهنگ کننده ملی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای به دبیرخانه این سازمان معرفی شده است.

ایران در حال حاضر نهمین عضو رسمی این سازمان محسوب می گردد .

جمهوری اسلامی ایران از سال 2005 عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود و درخواست کشورمان برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از 17 سال، در بیست و یکمین نشست سران شانگهای در شهر دوشنبه مرکز تاجیکستان، در شهریور 1400 مورد موافقت کلیه اعضای سازمان نهاده شد .

موافقت نامه مربوط به فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه ای تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی نیز در بیست و دومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای به وسیله وزیر امورخارجه کشورمان و دبیرکل سازمان و وزرای خارجه سایر کشورهای عضو به امضا رسید.

سازمان همکاری شانگهای یک نهاد بین المللی است که به وسیله چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه و ازبکستان در سال 2001 تأسیس شد. در سال 2017، هند و پاکستان نیز به عنوان عضو دائم این سازمان پذیرفته شدند.

کشورهای امارات، عربستان، مصر، کویت، میانمار، بحرین، قطر و مالدیو بعنوان شرکای گفت وگوی سازمان پذیرفته شده اند.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "کیایی؛ نماینده ایران در سازمان همکاری شانگهای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیایی؛ نماینده ایران در سازمان همکاری شانگهای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید