چرا بعضی نمی توانند در مقابل تخمه شکستن مقاومت نمایند؟

به گزارش وبلاگ پنجره، متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به خواص بی نظیر و اثرات مثبت آجیل بر سلامت مغز گفت: زیاده روی در مصرف آجیل ها به ویژه تخمه­ های شور ممکن است مشکلاتی برای سلامت افراد ایجاد کند.

چرا بعضی نمی توانند در مقابل تخمه شکستن مقاومت نمایند؟

به گزارش وبلاگ پنجره، تخمه شکستن در خانواده ها و بین افراد مختلف علاوه بر اینکه دارای خواص غذایی است بیشتر حالت تفریح و تنوع دارد و افراد سعی دارند در اوقات فراغت خود و هنگامی که در دورهمی محبت آمیز یا خانوادگی قرار دارند با استفاده از انواع تخمه ها٬ اوقات خوب و مفرحی را با هم سپری نمایند.

البته هستند بسیاری افراد که میل و رغبت به تخمه شکستن در آنها حالت اعتیاد گونه و افراطی به خود گرفته و حد و میزان طبیعی نداردِ؛ به طوری که اگر نزد آنها باشی از تخمه شکستن شان کلافه می شوی!

غزاله اسلامیان،متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه بخش هایی در مغز وجود دارد که دوپامین فراوری می نمایند، اظهار کرد: این بخش ها به عنوان یک نوروترانسمیتر یا انتقال دهنده پیغام عصبی عمل می نمایند؛ یعنی باعث انتقال پیغام و سیگنال بین سلول های مغزی می شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از نقش های مهم دوپامین در مغز ایجاد احساس لذت به عنوان پاداش در برابر یک نیروی انگیزشی است، اظهار داشت: این محرک انگیزشی می تواند با انجام کارهایی مانند خرید کردن، انجام بازی های رایانه­ ای، گشت و گذار در فضاهای مجازی و یا خوردن بعضی از مواد غذایی مانند فست فودها، شیرینی ها و آجیل ها ترشح گردد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه اظهار داشت: شکستن هردانه تخمه به عنوان یک محرک انگیزشی مستقل عمل می نماید، این محرک کوتاه مدت به سرعت باعث آزاد شدن دوپامین بین سلول های مغزی می گردد و بنابراین شکستن تخمه به فرد پیغام لذت را داده و فرد را تشویق می نماید که این رفتار لذت بخش را تکرار کند.

وی ادامه داد: در عین حال با خوردن تنقلات میزان زیادی از مواد شیمیایی آزاد می گردد و به ما احساس خوب می دهد که در مقایسه با غذاهای فرآوری نشده به پاداش بسیار قوی تر در مغز منجر می گردد وپس از آن در پی پاداش های بیشتر مغز، میل به تنقلات بیش از حد می گردد این احتمالا می تواند به دور باطل، به نام غذا خوردن اعتیاد آور یا اعتیاد به مواد غذایی منجر گردد.

زیاد تخمه شکستن دندان هایتان را خراب می نماید

اسلامیان با اشاره به اینکه سه عامل تعداد، دفعات و تداوم تخمه شکستن بیشترین اثر مخرب را بر دندان ها دارد شرح داد: به عنوان مثال تخمه نرم مثل تخمه کدو اگر به طور مرتب و طولانی مدت استفاده گردد، می تواند صدمه بیشتری نسبت به تخمه های سفتی که به صورت تفننی مصرف می گردد، به دندان وارد کند و بر زیبایی دندان، به ویژه دندان های جلوی دهان، تاثیر بگذارد؛ البته که با رعایت بهداشت دهان و مدیریت مصرف مواد غذایی تا حدودی می توان از شدت عوارض کاست.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه با اشاره به اینکه استفاده از تخمه در حد متعادل مفید است اظهار داشت: تخمه از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های منحصربه فردی تشکیل شده، اما مصرف مقادیر زیادی از آن مشکلاتی را برای افراد ایجاد می نماید.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه اضافه کرد: به طور مثال تخمه آفتابگردان، بسیار چرب است، بعلاوه به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب پلی و منو غیراشباع، سطح کلسترول را در محدوده طبیعی حفظ می نماید و می توان آن را در مجموعه چربی های مفید قرار داد؛ اما چربی های مفید نیز اگر به میزان زیاد مصرف شوند، به دلیل کالری بالایی که دارند، باعث اضافه وزن و چاقی می شوند.

از دانه های تخمه بوداده شده با نمک استفاده نکنید

اسلامیان در ادامه با بیان اینکه دانه های آفتابگردان به طور طبیعی سدیم کمی دارند، گفت: در فرآیند بو دادن و نمک زدن تخمه دارای مقادیر فراوانی از نمک می گردد، در حقیقت یک هشتم فنجان از تخمه آفتابگردان بوداده و نمک دار، تقریبا 174 میلی گرم سدیم دارد، سدیم زیاد در رژیم غذایی، فشارخون را افزایش می دهد و خطر ابتلا به سکته، بیماری های قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده و بیماری های کلیوی را افزایش می دهد بنابراین توصیه می گردد از دانه های غیر بوداده شده با نمک استفاده کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "چرا بعضی نمی توانند در مقابل تخمه شکستن مقاومت نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بعضی نمی توانند در مقابل تخمه شکستن مقاومت نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید