وقتی در جشنواره فجر شرکت نمی نمایند حق انتقاد هم ندارند

به گزارش وبلاگ پنجره، بهنام ولدوند، هنرمند نقاشی است که در چهاردهمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت داشته است. او با دفاع از عملکرد هنرمندانی که در جشنواره فجر شرکت می نمایند، می گوید: من به عنوان یک آرتیست وظیفه دارم بگویم که من هستم و کارم را ببینید. در حقیقت این ما هنرمندان هستیم که به جشنواره اعتبار می دهیم.

وقتی در جشنواره فجر شرکت نمی نمایند حق انتقاد هم ندارند

این هنرمند در گفت وگویی با وبلاگ پنجره درباره کیفیت چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر، اظهار کرد: اولا باید صبر کنیم تا برگزیدگان انتخاب شوند تا بتوان درست تر قضاوت کرد. دوم اینکه من نمایشگاه پارسال را به خاطر ندارم اما فکر می کنم برترین دوره های جشنواره برمی شود به سال های 94 و 95 به قبل.

او یادآور شد: برای مثال در سال 94 که خود من هم در جشنواره حضور داشتم، کارها بسیار متنوع بود و آثاری را انتخاب کردند که واقعا برترین بودند. اما برای مثال در سال 98 انتخاب شدگان غیرقابل قبول بودند. تصاویری به دستمان رسید که کارها خیلی به لحاظ مفهوم و تکینیک ضعیف بودند.

این هنرمند درباره جشنواره سال جاری گفت: سال جاری هم اگر بعضی می گویند کارها ضعیف هستند، باید دید به چه علت چنین مساله ای را عنوان می نمایند. من احساس می کنم باید زمانی برسد که کارهای رد شده هم حداقل در سایت با رضایت خود هنرمند به نمایش درآیند و آنالیز شوند. اینکه شما کارهای رد شده را هم در معرض نمایش قرار می دهید و آنالیز می کنید، نشانه پختگی یک جشنواره است.

او درباره طرح بعضی انتقادها نسبت به کیفیت آثار شرکت داده شده در جشنواره تجسمی فجر، گفت: می گویند آثار جشنواره ضعیف هستند؛ چون اساتیدی که ادعای استادی می نمایند، جرأت نمی نمایند کار به جشنواره بفرستند که مبادا بگویند کارهایشان در جشنواره ضعیفی رفته است. خب شمایی که ادعا می کنید کارهایتان خوب است، اگر اثر نفرستید چگونه کیفیت جشنواره بالا خواهد رفت؟! اساتیدی که کار نمی فرستند حق هم ندارند که نظر دهند و نباید بگویند جشنواره ضعیف است؛ چون این اساتید کار نمی فرستند کیفیت آثار شرکت داده شده در جشنواره پایین می آید.

او ادامه داد: من کار به جشنواره می فرستم چون باور دارم جشنواره می تواند کیفیتش بالا برود. نمونه اش کارهای خودم. اگر کسی شرکت نمی کند اختیار خودش است ولی آیا نباید پذیرفت که جشنواره فجر فعلا بزرگترین جشنواره در کشورمان است؟ و شمایی که کار نمی فرستید نمی خواهید خودتان را محک بزنید.

ولدوند بعلاوه اظهار کرد: برای بالا بردن اعتبار و اهمیت یک جشنواره باید همه حتی کسی که ادعا دارد، یاری نمایند. منتها مسئله اینجاست که به علت محافظه کاری در نهایت شاهد هستیم که جایگاه جشنواره پایین می آید؛ اما من به عنوان یک آرتیست وظیفه دارم بگویم که من هستم، کار من را ببینید ما هنرمندان به جشنواره اعتبار می دهیم.

او با اشاره به این نکته که هر کسی به سهم خودش در جشنواره نقش دارد، گفت: به هر حال جشنواره سال جاری خوب بود و قسمت هنرهای مفهومی قوی عمل نموده بود.

او معتقد است، در نمایشگاه سال جاری آثار خوشنویسی بیش از حد به نمایش گذاشته شده بودند و در این زمینه می گوید: ما در نمایشگاه، تابلوهای خطی که زیبا بودند هم داشتیم؛ منتها در مجموع، تعداد آثار خوشنویسی خیلی زیاد بود.

ولدوند با اشاره به هنر نقاشی به عنوان قلب هنرهای تجسمی گفت: تعداد آثار نقاشی راه یافته به جشنواره نسبت به تعداد شرکت نمایندگان کم بوده است. درحالی که در خوشنویسی تعداد آثار راه یافته نسبت به شرکت نمایندگان این بخش زیاد بود. نقاشی قلب هنرهای تجسمی است و بهتر بود فضای بیشتری به این هنر اختصاص می دادند.

او در آخر اظهار کرد: در کل باید بگویم جشنواره نسبت به سالهای قبل تفاوتی نداشته اما نسبت به سال های دورتر یعنی 95 و 94 و 93 ضعیف تر شده است. در آن سال ها جشنواره مخصوصا در بخش نقاشی قوی تر بود. هم آثار باکیفیت تر بودند و هم تعداد آثار بیشتر بود.

این هنرمند درباره داوری ها هم اظهار کرد: همواره داوری ها بر اساس سلیقه فردی داورها بوده و هیچ وقت یک اجماع درستی برای انتخاب خود داوران نبوده و نیست. متأسفانه خیلی آثار خوب پشت دیوار می مانند و به جشنواره راه نمی یابند. امیدوارم داوری داوران محترم سال جاری متفاوت باشد و اعتبار این تنها جشنواره به جای مانده را کمتر ننمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "وقتی در جشنواره فجر شرکت نمی نمایند حق انتقاد هم ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی در جشنواره فجر شرکت نمی نمایند حق انتقاد هم ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید