معرفی دیدنی های کاتماندو در نپال

به گزارش وبلاگ پنجره، دیدنی­ های فرهنگی شهر کاتماندو

یکی از 15 جاذبه نپال که حتما باید ببینید، کاتماندو است. فرهنگ کاتماندو تحت تاثیر آیین بودا و هندو است، به گونه­ ای که وقتی در این شهر قدممی زنید راهب­ه های بودایی و یوگی های هندو را می­ بینید. در نتیجه این شهر پر از معابد و صومعه­ های این دو آیین است. همچنین کاتماندو قرن­ ها پایتخت نپال و محل اقامت پادشاه بوده است؛ بنابراین این شهر ترکیبی از معابد و کاخ­ های باشکوه است. جذابیت کاتماندو از آن یک شهر رویایی ساخته، شهری که نامش در رویاها کاتماندو کامارتاج است. کاتماندو کامارتاج شهری خیالی در داستان­ های کمیک مارول است. این شهر بر اساس کاتماندو واقعی تصویرسازی شده است. در واقع کاتماندو کامارتاج محل رخداد اتفاقات داستان­ های دکتر استرنج است. از همین­ رو اسکات دریکسون (کارگردان آمریکایی) کاتماندو را به عنوان لوکیشن فیلم دکتر استرنج و جایگزین کاتماندو کامارتاج در دنیای واقعی انتخاب کرد.

معرفی دیدنی های کاتماندو در نپال
  • میدان دوربار در شهر کاتماندو

اگر بخواهند لیستی از مهم ترین دیدنی های کاتماندو تهیه کنند حتما نام میدان دوربار در بالای لیست خواهد بود؛ میدان دوربار در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. در اطراف این میدان مجموعه کاخ ­های سلطنتی یا هانومان دوکا قرار گرفته است که برای قرن­ ها سکونت گاه خاندان سلطنتی بوده است. کاخ کوماری­گار که در سه طبقه ساخته شده­ نیز در طرف دیگر میدان قرار گرفته است. در کنار آن یک معبد متعلق به شیوا خدای هندو قرار گرفته است، در طرف دیگر معبد الهه زنده واقع شده است. در اطراف این میدان آنقدر صومعه و معابد گوناگون با معماری­ های متفاوت هست که از دیدن آن شگفت­ زده خواهید شد و قاعدتا شمارش آن از عهده این متن خارج است. در اطراف این معابد مغازه­ هایی است که به فروش تندیس ­های مذهبی و صنایع دستی مشغول هستند.

  • استوپای بودانات یا معبد میمون ها در کاتماندو

استوپای بودانات یکی ازمقدس ­ترین، بزرگترین و البته قدیمی­ ترین معابد بودایی است، که در یونسکو یه ثبت جهانی رسیده است. در این معبد که در قرن 5 میلادی ساخته شده، نمادهای مختلف این آیین به زیبایی هر چه تمام ­تر به تصویر کشیده شده است. این معبد قرن­ ها محل مراقبه راهبان بودایی بوده، هنوز هم زنده است و در اطراف آن می­ توانید راهبان سر تراشیده با لباس نارنجی مشاهده و اگر مایل بودید معاشرت کنید. هر ساله مراسم­ مختلفی مثل سال نو تبتی در آن برگزار می­ شود. نکته قابل توجه درباره معبد بودانات این است که نمادهایی از هر دو آیین بودا و هندو در آن قرار گرفته است که استوپای بودانات را محلی برای عبادت هر دو مذهب کرده است. این معبد به معبد میمون­ ها نیز مشهور است چرا که اطراف آن محل زندگی تعداد قابل توجهی از میون­ هاست. که می ­تواند در نوع خودش جالب باشد.

  • معبد پاشوپاتینات

معبد پاشوپاتیانات در حریم رود باگماتی ساخته شده است. پاشوپاتینات به خاطر سقف­ های طلایی و درهای نقره ­ای­ اش معروف است. معبد پاشویاتینات به جز ظاهر دلفریبش به علت اهمیتش برای آیین هندو شهرت دارد. در اعتقادات این مذهب پاشوپاتینات خانه و محل اقامت شیوا الهه هندو است. به همین خاطر سالانه هزاران زائر هندو برای زیارت این معبد مقدس راهی کاتماندو می ­شوند و نذرهای خود را ادا می­ کنند. مهم ترین مراسمی که در آن برگزار می ­شود سوزاندن اجساد است که اگر با آن روبرو شدید به آن احترام بگذارید. هر چند این معبد جز میراث جهانی یونسکو است اما ورود معبد پاشوپاتینات برای غیر هندوها ممنوع است.

  • محله تامل در کاتماندو

از محله تامل می­ توان به عنوان قلب شهر کاتماندو یاد کرد که در سراسر نپال مشهور است. این محله قدیمی پر است از رستوران­ و کافه که در آن ها می­ توانید غذاهای محلی نپال مثل دال بات تارکاری (نوعی سوپ با عدس)، مومو (خمیری که به همراه گوشت و سبزیجات سرخ می شود)، چاتاماری (پیتزای نپالی)، پولائو (برنج سرخ شده)، توکپا (سوپ نودل نپالی) و سل­روتی (دوناتی که با آرد برنج درست می­شود) را امتحان کنید. غذاهای نپالی ر ادر سفر به این کشور حتما امتحان کنید.

  • شهر بختاپور نزدیک کاتماندو

بختاپور یک شهر کوچک در فاصله 10 کیلومتری کاتماندو است. مهم ترین ویژگی بختاپور این است که هیچ خودرویی اجازه ورود به آن را ندارد در نتیجه بسیار ساکت است. این شهر نیز معابد مختلفی دارد که ویژگی آن ها ارتفاع متفاوت آن هاست. مهم ترین معبد این شهر، نیاتاپولا است که در 5 طبقه ساخته شده و 30 متر ارتفاع دارد. این شهر نیز یک میدان دوربار دارد که کاخ سلطنتی در آن واقع شده است. گردشگران معمولا مقابل دروازه طلایی این کاخ و موزه هنر ملی آن مبهوت می­ شوند.

  • موزه ملی نپال در شهر کاتماندو

موزه ملی نپال یک از دیدنی­ های شهر کاتماندو است. بازدید از این موزه تصویر دقیقی از فرهنگ، هنر و تاریخ کشور نپال را در ذهن گردشگران به جا می­گذارد.

دیدنی ­های طبیعی شهر کاتماندو

حدود نیمی از کوه ­های مرتفع (بالای 8000متر) جهان در نپال است؛ به همین جهت به این کشور لقب بام جهان داده اند. نپال و شهر کاتماندو طبیعتی کوهستانی دارند. این طبیعت سبب ایجاد جاذبه­ های طبیعی شده است که در انحصار نپال است.

  • پارک ملی شیواپوری

پارک ملی شیواپوری نزدیک ترین پارک ملی به پایتخت نپال، کاتماندو (فاصله 14 کیلومتری) است. این پارک حالت جنگلی دارد و از پوشش گیاهی خاص خود بهره ­مند است. رودی که از میان آن می ­گذرد، افق کوه ­های سر به فلک کشیده و صومعه های قدیمی اطراف جاده، حال و هوایی خاص به پارک ملی شیواپوری داده است.

  • باغ گیاه ­شناسی سلطنتی کاتماندو

اگر به گیاهان علاقه دارید، این مجموعه می­ تواند حال شمارا خوب کند. در این باغ انواع گیاهان بومی نپال گردآوری شده است. در اطراف آن خانه گیاهان مختلف (غیربومی) ساخته شده ­است، خانه کاکتوس، خانه اُرکیده، خانه گیاهان استوایی و.... بخاطر داشته باشید هر وقت از هیاهوی کاتماندو خسته شدید می ­توانید به آرامش سرسبز باغ گیاه ­شناسی سلطنتی کاتماندو پناه ببرید.

  • روستای ناگارکوت

روستای ناگارکوت که در 28 کیلومتری کاتماندو قرار گرفته، بهترین چشم ­انداز برای تماشای اورست، مرتفع ­ترین نقطه جهان، را دارد. بنابراین یکی از 14 کاری که در سفر به نپال باید انجام داد، دیدن این روستاست. در این روستا می­ توان پشت پنجره هتل یا در یک کافه­ نشست و غروب خورشید بر فراز بام جهان را تماشا کرد و چای نوشید.

  • دریاچه تاوداها

دریاچه تاوداها که یکی از دیدنی­ های شهر کاتماندو در حومه این شهر است. این دریاچه می ­تواند بهشت پرنده­ نگران باشد، تاوداها پناهگاه هزاران پرنده مهاجر در فصل زمستان است. این دریاچه سکونتگاه ماهی­ های خاصی نیز هست. علاوه بر حیوانات، گیاهان و گل­ های اطراف دریاچه، تاوادها را به زیبایی آراسته است.

بجز جاذبه­ های معرفی شده، کاتماندو دیدنی­ های طبیعی و فرهنگی بسیاری دارد. دیدنی ­های شهر کاتماندو از نظر تنوع به گونه­ ای است که هر گردشگری را محو تماشا می­ کند.

اگر دیدنی های شهر کاتماندو توجه تان را جلب کرد، حتما این مطلب را قبل از سفر به نپال بخوانید.

منبع: دالاهو

به "معرفی دیدنی های کاتماندو در نپال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دیدنی های کاتماندو در نپال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید