قیمت تاکسی های اینترنتی سر به فلک کشیده یا مفت است؟

به گزارش وبلاگ پنجره، کافی است نیم نگاهی به صفحات شبکه های اجتماعی تاکسی های اینترنتی بیندازید تا از جدال همیشگی مسافران و رانندگان بر سر قیمت آگاه شوید.

قیمت تاکسی های اینترنتی سر به فلک کشیده یا مفت است؟

در حالیکه کاربران بسیاری در توییتر با انتشار اسکرین شات هایی از قیمت های سفر خود به بالا بودن نرخ کرایه ها اشاره می نمایند، در اینستاگرام بسیاری از رانندگان از کمبود قیمت ها شکایت دارند و این شرکت ها را به بهره کشی رانندگان متهم می نمایند. حالا باید پرسید در این مجادله حق با کیست؟ آیا واقعیت بیرونی وجود دارد یا هر کس با توجه به موقعیت خود واقعیت را تحلیل می نماید؟

این جدال همیشگی بر سر قیمت، تصویر بالا را در ذهن متبادر می نماید، همان طور که در تصویر می بینید عدد بر حسب زاویه دید شما ممکن است 6 یا 9 باشد. حقیقت این است که با وجود اینکه هر کدام از این دو طرف واقعیت را از دید خود صادقانه بیان می نمایند، اما دلیل بر نادرست بودن دیدگاه طرف مقابل نیست. بلکه کافی است هر کدام برای دقایقی خود را در صندلی طرف مقابل بگذارند تا موقعیت را از دید آن ها هم تجربه نمایند. در خصوص قیمت تاکسی های اینترنتی هم شرایط همین گونه است.

جزئیات ساختار قیمت گذاری پویا

همان طور که بارها اشاره شده ساختار قیمت گذاری تاکسی های اینترنتی پویاست و از عوامل مختلفی مانند مدت زمان سفر، مسافت سفر و میزان عرضه و تقاضا تاثیر می پذیرد. شرایط جوی، ترافیک، روزهای خاص و حالا هم ساعات شروع محدودیت های کرونا بر کاهش یا افزایش میزان عرضه و تقاضا تاثیر می گذارد. همه این عوامل یاری می نماید تا ساختار قیمت گذاری منصفانه تر باشد؛ به شکلی که هم کاربر راننده و هم کاربر مسافر بتوانند رضایت نسبی از قیمت داشته باشند. با توجه به افزایش هزینه های ماشین، تعمیرات و ترافیکی که حالا با کمی جابه جا شدن در ساعات 9 صبح و 8 شب شاهد آن هستیم، باید به راننده ها حق دهیم که مبلغ سفر به گونه ای باشد که انجام سفر برایشان با توجه به هزینه های بنزین، ماشین و زمان سپری شده در سفر، مقرون به صرفه باشد. از سمت دیگر هزینه سفر باید به گونه ای باشد که برای مسافر هم استفاده از تاکسی های اینترنتی توجیه مالی داشته باشد، زیرا هزینه حمل و نقل بخشی از هزینه های جاری زندگی است و نمی توان با قیمت های غیر قابل قبول، سفرهای روزانه را انجام داد.

با توجه به اینکه حالا تاکسی های اینترنتی، بار زیادی از حمل و نقل روزانه شهرهای مختلف ایران را بر دوش می کشند می توان حدس زد که در کل ساختار قیمت گذاری به گونه ای است که انجام سفر برای هر دو طیف کاربران این سامانه ها به صورت کلی توجیه پذیر است. شاید هم بتوان نتیجه گرفت که اعتراضاتی که در برخی روزها در شبکه های اجتماعی توسط تعداد بیشتری از کاربران مطرح می گردد تغییرات موقتی است که به خاطر شرایط و عوامل ذکر شده در این سامانه ها اتفاق افتاده است. بنابراین اتفاقات موردی را نمی توان به عنوان یک اصل برای قضاوت در نظر گرفت.

خدمات رسانی در دوران سخت کرونا

تاکسی های اینترنتی از همان ابتدا با شعار قیمت های به صرفه به بازار آمدند و راننده و مسافر هم از شرایط راضی بودند؛ اینکه در هر ساعتی از شبانه روز می توانستند بدون دغدغه با قیمتی مناسب درخواست خودرو دهند و امنیت سفرهایشان تضمین شده بود برای بسیاری از مردم جذابیت داشت. اما به مرور انگار این ویژگی ها تا حد زیادی عادی شد و با عظیم شدن این شرکت ها توقعات کاربران هم از آن ها بیشتر شد؛ توقعاتی به حق که باعث تغییرات ساختار این سامانه ها هم شد. تا حدی که این شرکت ها در حال حاضر از نظر امکانات و ویژگی های مختلف در حد و اندازه نمونه های خارجی پیروز خود مثل اوبر و لیفت هستند. به طور مثال سوپراپلیکیشن اسنپ با افزودن خدماتی مانند سفارش غذا، خرید سوپرمارکت، خرید بلیت، مشاوره پزشکی و غیره حالا دیگر به عنوان یک اپلیکیشن درخواست خودرو شناخته نمی گردد بلکه در سایر حوزه ها هم به کاربرانش خدمت رسانی می نماید. این امکانات در دوران کرونا که ضروری است از ترددهای غیرضروری کاسته گردد، توانست گره از مسائل بسیاری از مردم باز کند.

این نکته را هم فراموش نکنیم که شرایط هم در این سال ها تغییرات زیادی کرد، فشارهای مالی و تورم شدید روزانه باعث شد قیمت بسیاری از کالاها و خدمات افزایش یابد. از سوی دیگر کرونا هم تاثیرات بسیاری بر کسب و کارهای مختلف از جمله تاکسی های اینترنتی داشت. در نهایت به نظر می رسد عملکرد کلی تاکسی های اینترنتی در نظر مردم مثبت است و خدماتی که در این دوران ارائه شده برای مردم قابل استفاده بوده است.

منبع: جام جم آنلاین

به "قیمت تاکسی های اینترنتی سر به فلک کشیده یا مفت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت تاکسی های اینترنتی سر به فلک کشیده یا مفت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید