قدم هایی سخت در راه برقراری صلح در افغانستان

به گزارش وبلاگ پنجره، مذاکرات مستقیم امریکا و نیروهای طالبان حدود دو ماه پیش به تصمیم دونالد ترامپ متوقف شد اما معاوضه اخیر یک پروفسور استرالیایی و یک کارشناس امریکایی با سه چهره شاخص قوای طالبان باعث شد، مذاکرات مذکور از دیروز از سرگرفته شود و سرزمین درحسرت صلح افغانستان آرامشی کوچک و نسبی را شامل حال خویش ببیند.

قدم هایی سخت در راه برقراری صلح در افغانستان

در حالی که نتیجه انتخابات 28 سپتامبر [6 مهر] ریاست جمهوری افغانستان همچنان محل تردید و مناقشه است، کارشناسان بر این باورند که معاوضه مورد بحث فضای سیاسی کابل را تلطیف و نیروهای غربی را به فرجام دیالوگ های جدید شان با طرف های افغانی خوشبین تر ساخته است، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا نیز در بیانیه ای متذکر شد که نشانه های موجود دال بر این است که جنگ مستمر در افغانستان شاید از طریق یک توافق سیاسی روبه آرامش نسبی رود در عین حال هم غربی ها و هم دولت افغانستان معترف اند که قسمت های عمده ای از کار باقی مانده است و قدم های بلند و مهم تازه ای باید در این راه برداشته شود. در همین راه اشرف غنی اعلام کرده است که شرط اول شروع مذاکرات تازه بین دولت کابل و طرف های طالبان انتها حملات طالبان به پایگاه های دولتی و قبول آتش بس از جانب آنها است. شروع مجدد گفت وگوهای طالبان- امریکا به تدابیر و گذشت های بیشتری محتاج است. زیرا حتی پس از توافق دو طرف برای معاوضه اخیر حملات عمده و خسران ساز چریک های طالبان به مواضع غربی و مردم بومی در منطقه ادامه یافته است.

در تمامی سال های اخیر غنی و اسلاف وی کوشیده اند از کارایی اقدامات نظامی طالبان بکاهند تا آنها را بیش از پیش وادار به مذاکرات صلح و پذیرش آرامش کنند اما این تدبیر و صبری که به جان خریده اند، بی حاصل بوده است. از طرف دیگر تلاش های همزمان واشنگتن برای رام کردن نیروهای طالبان و مهلت کمتری که امریکایی ها در این راه در قیاس با دولت کابل به طالبان ها داده اند، رسیدن به نتیجه نهایی را سخت تر کرده است. فشار بیش از حد امریکایی ها شاید فرایند آزادسازی دانش پژوهان غربی را تسریع کرده باشد اما دولت کابل شک دارد که این موضع گیری طرف های طالبان را واقعاً متنبه کرده باشد.

در مدتی که مذاکرات امریکا و طالبان برقرار بود، برخی نیروهای تأثیرگذار منطقه ای مانند روسیه و چین عقب نشسته و دخالتی در این فرایند نمی کردند اما در دو ماه گذشته با خالی شدن صحنه از سوی امریکایی ها و خلأ حاصله روس ها و چینی ها و حتی پاکستان بسرعت در پر کردن این خلأ کوشیدند تا با مذاکره با سران طالبان امتیازاتی را برای خود بگیرند. در این ارتباط چندی پیش مذاکراتی بین چند مقام ارشد روسی و سران طالبان و سرکرده های چند حزب سیاسی عمده افغانستان در مسکو سرگرفت و از سوی دیگر مسئولان ارشد آلمانی و قطری در شهر دوحه با دو مقام طالبان به گفت وگو نشستند و مذاکراتی مشابه در پکن در ادامه ماه جاری هم پیش بینی شده است. امروز این پرسش هم مطرح است که معاوضه اخیر در کابل و شروع دیالوگ های تازه بین طالبان و دولت کابل چه تأثیر مستقیم و سریعی را بر نتیجه انتخابات معوق مانده ریاست جمهوری افغانستان خواهد گذاشت و از بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله که یک دولت ائتلاف ملی را مشترکاً هدایت می کرده اند کدامیک گوی سبقت را از یکدیگر خواهند ربود و به تنهایی زمامدار خواهند شد.

* منبع: USIP

منبع: ایران آنلاین

به "قدم هایی سخت در راه برقراری صلح در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدم هایی سخت در راه برقراری صلح در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید