علل اصلی نفخ شکم چیست؟

به گزارش وبلاگ پنجره، نفخ شکم می تواند نشانه ای از پانکراتیت یا عدم تعادل باکتریایی در میکروبیوم روده باشد.

علل اصلی نفخ شکم چیست؟

دکتر ولادیمیر نرونوف، متخصص داخلی گفت : نفخ یا گاز بیش از حد در شکم ممکن است در پس زمینه بیماری های جدی رخ دهد و تنها به دلیل سوء تغذیه نباشد.

وی اضافه کرد: نفخ معده مشکل آزاردهنده ای است، زیرا باعث ناراحتی و غرش در شکم می گردد، این حالت نه تنها به دلیل رژیم غذایی نامناسب، بلکه به دلیل بیماری های جدی از جمله پانکراتیت، عدم تعادل باکتریایی در میکروبیوم روده، سندرم روده تحریک پذیر وعدم تحمل لاکتوز و بیماری احشایی و انسداد روده می تواند رخ دهد.

نرونوف ادامه داد: نفخ شکم در زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است ایجاد گردد. اما شایع ترین دلیل عدم رعایت رژیم غذایی سالم است. خوردن میزان زیادی غذا و بعلاوه سریع غذا خوردن باعث ایجاد نفخ می گردد.

این پزشک متخصص گفت: غذا را باید خوب جوید و عجله نکرد وگرنه نفخ و گاز ایجاد می گردد. بعلاوه نباید در خوردن غذا هایی که باعث نفخ می شوند زیاده روی کرد. بهتر است از نوشیدنی های شیرین، آب معدنی گازدار، شیرینی ها، حبوبات، نان سیاه و سفید، سیب زمینی و سایر غذا های غنی از نشاسته و کربوهیدرات های سریع خودداری کنید.

وی اضافه کرد: نفخ شکم می تواند در نتیجه خوردن غذا ها و محصولاتی که با یکدیگر سازگار نیستند ایجاد گردد. به عنوان مثال بهتر است میوه ها یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از خوردن آن مصرف گردد.

نرونوف توضیح داد: برای درمان مشکل نفخ شکم باید با یک متخصص گوارش مشورت کنید که معمولا دارو هایی را تجویز می نماید که به جذب گاز ها یاری می نماید، اما بر اساس دلیل بیماری ممکن است پروبیوتیک ها و دارو های آنزیمی برای بازگرداندن تعادل باکتریایی در میکروبیوم روده تجویز گردد. به طور کلی، برای رهایی از این مشکل، باید یک رژیم غذایی صحیح عاری از غذا های عامل داشته باشید.

منبع: روزنامه ایزوستیا - باشگاه وبلاگ پنجره

منبع: فرادید

به "علل اصلی نفخ شکم چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل اصلی نفخ شکم چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید