طرح جامع مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی تدوین شد

به گزارش وبلاگ پنجره، پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت با هدف امتداد مدیریت انقلابی در نظامات و عرصه های دولت طرح جامع مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی را تدوین کرد.

طرح جامع مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی تدوین شد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ پنجره، به نقل از پژوهشکده حکمت، از عوامل اصلی تشکیل و استقرار دولت اسلامی، امتداد اجتماعی انقلاب اسلامی و ارزش های آن و همچنین امتداد مدیریت انقلابی در نظامات و عرصه های دولت (اقتصاد، فرهنگ، مدیریت، بانکداری، سلامت، تعلیم و تربیت و …) است. با توجه به خلاء جدی که در این زمینه وجود دارد، در فازاول این پژوهش، با آنالیز مبانی تربیت اسلامی، انقلابی و تشکیلاتی، شاخص های مدیر تراز انقلاب اسلامی در دو بعد تخصصی و عمومی و در ساحت های بینش، دانش و مهارت های حکمرانی و سیاستگذاری استخراج شد.

علاوه بر این، در بخشی از این پژوهش فاز دوم، مأموریت، سیاست ها، اهداف، ساختار، مدیریت، نحوه تأمین منابع اقتصادی، برنامه های درسی، شیوه های آموزشی و تربیتی، ملاک های جذب اعضای هیئت علمی و مدرسان مدارس و دانشکده های حکمرانی و همچنین اندیشکده های برتر جهان مطالعه و آنالیز شده و در فاز سوم آن، رهنامه (اصول، ارزش ها و ...) مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی طراحی شد.

در فاز چهارم و پنجم پژوهش و مبتنی بر نتایج مطالعات فاز اول، دوم و سوم، الگوی تربیتی (ساختار کلان تربیتی، مراحل تربیت و کادرسازی) و نظام نامه عملیاتی (دوره های تربیتی، سرفصل ها، روش های آموزشی و تربیتی و …) مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی طراحی شده و در کنار آن، دو مرکز با ساختار جداگانه و مأموریت اختصاصی نیز در نظر گرفته شده است.

در طراحی ساختارها، مراحل تربیتی و دوره های مدرسه، اصل استمرار، پیوستگی، تدرج، جامعیت، تجربه محوری، نیازمحوری و مسئله محوری، فعالیت تیمی، میان رشته ای و ... به کار گرفته شده است.

این دوره ها مشتمل بر درس گفتار ها (موضوعی، سیاستگذاری، مدیریتی، تشکیلاتی و ...)، سیاست پژوهی (سیاست پژوهی مبتنی بر نظام مسائل عرصه ها، سیاست پژوهی مبتنی بر مسائل ویژه، تحلیل و ارزیابی سیاست ها و اسنادبالادستی، تحلیل لوایح و طرح ها و ...)، کارگاه ها (خلق موقعیت، انتقال تجارب حکمرانی و سیاستگذاری و ...)، تجربه و زیست عملی حکمرانی و سیاستگذاری کشور (شبیه سازی، طراحی، بازدید میدانی، کارورزی سیاستی و ...)، ارائه تحلیل ها و توصیه های سیاستی (مربی گری، عضویت در شوراها، کمیسیون ها و کمیته های علمی، تخصصی و مشورتی، حضور در رسانه ها و ...) و ... است.

همچنین در این دوره ها، از تحلیل گران و نخبگان سازمانی و موضوعی، صاحب نظران علمی، کارشناسان اجرایی، مدیران و مسئولان عالی فعلی و سابق کشور (مانند وزرا، سفرا، اعضای نمایندگان مجلس و ...)، فعالان رسانه ای و اجتماعی به عنوان مربیان و مدرسان مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی استفاده می گردد. این پژوهش در کارگروه آموزش عالی گروه علم و فناوری پژوهشکده حکمت و توسط صالح رشید حاجی خواجه لو، سجاد کرمی و مهدی مهدی انجام یافته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "طرح جامع مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی تدوین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح جامع مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی تدوین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید