کرونا شگفتی ساز قرن تازه در حوزه ارتباطات شد

به گزارش وبلاگ پنجره، دستیار ویژه رئیس جمهوری در دولت الکترونیک، کرونا را شگفتی ساز قرن نو اسم کرد و گفت: در حوزه وسایل ارتباط جمعی 10 سال عقب بودیم که با تقویت خدمات الکترونیک در سازمان ها، استفاده از ظرفیت دورکاری، برطرف مسائل آموزش آنلاین، توانستیم بهره وری در کشور را 5 سال به جلو ببریم.

کرونا شگفتی ساز قرن تازه در حوزه ارتباطات شد

نصرالله توریست در وبینار هم اندیشی هنر و رسانه های ارتباطی در عصر کرونا گفت: کرونا باعث تغییرات در زیست جامعه شد و امکان های ارتباط جمعی را وسعت بخشید که در حوزه رسانه و نقش ارتباط جمعی با هدف آگاهی، مدیریت بحران، پر کردن اوقات فراغت بیشترین تعامل را در سطح جامعه ایجاد کرد. آنلاین شدن زندگی که نمود آن در حوزه علم و پژوهش و تجارت و اشتغال بسیار مشهود شد به نحوی بود که همه مناسبات مالی و اجتماعی ما را تغییر داد.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در دولت الکترونیک در تشریح نقش رسانه های ارتباطی در عصر کرونا اضافه نمود: رسانه ها در دوران کرونا، رکن اساسی و بلامنازع شرایط امروز بودند که در بحران اثر بخشی آنها بیشتر احساس شد. جریان سازی که در حوزه افکار عمومی در اوج بحران داشتند بسیار مهم بود. مهمترین منبع کسب اطلاعات در جامعه بودند و نشان داد اگر سیاست های رسانه ای با سیاست های سلامت کشور همراه باشد می توانند سریع ترین نتایج را برای کنترل بحران به دست آورد.

کرونا شگفتی ساز قرن تازه شد

معاون سابق وزیر ارتباطات در دولت های یازدهم و دوازدهم به نقش اینترنت و شبکه های ارتباط جمعی در بحران اشاره نمود و اضافه نمود: با همین امکان های دنیا دیجیتال است که در 2 دهه گذشته پیشرفت های حوزه اینترنت اوج مناسبات جمعی و فردی ما را شکل داده و در هر بحران نقش رسانه ها بسیار موثر و قابل میزان گیری است. رسانه های جمعی به علت انبوه مشارکت کنندگان در حوزه اطلاع رسانی و سرعت انتشار در یک دوگانه؛ می تواند بحران زا و بحران زدا باشد چون هر فردی می تواند همزمان اخباری را فراوری و انتشار دهد و هم در نقش بازیگر و هم در نقش کارگردان قرار گیرد.

رسانه های ارتباط جمعی عظیم ترین پلتفرم حیات جمعی

وی به تجربه اندوخته شده از مقابله با ویروس کرونا در دنیا اشاره نمود و گفت: مقابله با همه گیری در آینده راحت تر خواهد بود چون پلتفرمی که در حال حاضر توانست آسیب های این ویروس را کنترل کند در آینده امکان مقابله با مدل های متفاوت ویروس و بیماری ها را در اختیارمان خواهد گذاشت. معضلاتی همانند قرنطینه های خانگی، محلی و بین المللی به نحوی بود که تردد امکان نداشت و از امکانات ارتباط جمعی در روابط اجتماعی، آموزشی و در حوزه های مالی بهره برده شد. رسانه های ارتباط جمعی عظیمترین پلتفرم حیات جمعی افراد هستند.

این پژوهشگر ادامه داد: شبکه های اجتماعی به قدری وسیع شدند که به یاری رسانه های جمعی آمدند. به لطف همین شبکه ها بود که توانستیم کمپین در خانه بمانید را قابل اجرا کنیم. از ظرفیت های دورکاری استفاده کردیم و آموزش در خانه به وسیله همین وسایل ارتباط جمعی تسهیل شد و در واقع انسان به یک موجود ارتباطی مطلق تبدیل شده است که از نظر جامعه شناختی باید مورد مطالعه عمیق تری قرار بگیرد و باید در سطح ملی به اسم دستور کار قرار بگیرد.

رسانه یک آکادمی عظیم است

وی با تاکید بر ضرورت زیرساخت های شبکه های اجتماعی گفت: باید بتوانیم سلیقه و احتیاج مخاطب را بسنجیم و باید زبان برنامه نویسی و کد نویسی را وارد حوزه آموزشی کشور و حتی دبستان کنیم. در حوزه فناوری با تحول ابزارها روبرو هستیم. موفقیت و پیشرفت بدون حضور وسایل ارتباط جمعی امکان ندارد چون رسانه به یک آکادمی عظیم تبدیل شده و جامعه با زبان شفافی روبروست که کم سواد ترین افراد با تماشا فراوریات چندرسانه ای می توانند به مباحث پی ببرند.

توریست کرونا را شگفتی ساز قرن تازه اسم کرد و گفت: در حوزه وسایل ارتباط جمعی در کشور 10سال عقب بودیم که توانستیم بهره وری درحوزه های مالی و اجتماعی را 5 سال به جلو ببریم. تاب آوری جامعه افزایش پیدا کرد. حقوق شهروندی افراد تقویت شده و سازمان ها در حال دگرگونی هستند. ادارات با استفاده از ابزار دیجیتال درحال تدوین راهبرد تازه هستند و در نهایت تغییر الگوی مسلط مالی و اجتماعی کشور را شاهد هستیم.

وی در انتها به گزارش مرکز پژوهش ریاست جمهوری اشاره نمود و گفت: خریداران اینترنتی افزایش قابل توجهی داشتند و کسب و کارهای آنلاین دچار تحول شده است. آموزش و دورکاری در نظام اداری ایران توسعه پیدا کرد، گردشگری مجازی و تصویری در فرهنگ مردم جا افتاده است و در واقع ویروس الگوی تازهی در جامعه به وجود آورد که به واسطه رسانه های ارتباط جمعی ِدر دست خود مردم به وجود آمد و مردم به سمت مقاوم ورزی در حوزه های اجتماعی سوق پیدا کردند.

وبینار هم اندیشی هنر و رسانه های ارتباطی در عصر کرونا دیروز (دوشنبه 27 اردیبهشت) هم زمان با روز دنیای ارتباطات در قالب 2 نشست تخصصی، دیدگاه های استادان و پژوهشگران را با محور هنر و رسانه های ارتباطی در عصر کرونا، به بحث گذاشت. نصرالله توریست درباره اهمیت رسانه های ارتباط جمعی در عصر کرونا مقاله خود را ارائه کرد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "کرونا شگفتی ساز قرن تازه در حوزه ارتباطات شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا شگفتی ساز قرن تازه در حوزه ارتباطات شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید