شواهدی از وجود دریاچه های بزرگ زیر سطح قمر اروپا

به گزارش وبلاگ پنجره، دانشمندان ناسا بر این باورند که دریاچه های بزرگ می توانند زیر پوسته یخی اروپا پنهان باشند.

شواهدی از وجود دریاچه های بزرگ زیر سطح قمر اروپا

قمر یخی مشتری موسوم به اروپا یکی از مجذوب نماینده ترین اهداف در جستجوی منطقه ها بالقوه قابل سکونت منظومه شمسی است.

به نقل از آی ای، فضاپیمای جونو متعلق به ناسا به تازگی پروازی از کنار این قمر انجام داده است و فضاپیمای اروپا کلیپر ناسا نیز به زودی در مأموریتی که به طور خاص برای آنالیز این همسایه مشتری طراحی شده است، پرتاب خواهد شد.

علت این امر این واقعیت است که شواهد قوی نشان می دهند که اقیانوس بزرگی در زیر پوسته یخی و ضخیم قمر اروپا وجود دارد که به طور بالقوه می تواند قابل سکونت باشد.

ناسا می گوید که اکنون دانشمندان این نظریه را مطرح نموده اند که دریاچه های بزرگی از آب نیز در این پوسته یخی پنهان شده است. در واقع پوسته یخی قمر اروپا ممکن است مخازن بزرگی از آب را زیر خود پنهان نموده باشد.

دانشمندان بر این باورند که این مخازن مایع نمکی ممکن است درون پوسته یخی قمر اروپا قرار داشته باشند و بعضی از آن ها نزدیک به سطح و بعضی دیگر بسیار پایین تر باشند.

این کشف به لطف مشاهده های صورت گرفته به وسیله مدارگرد گالیله ناسا انجام شد که می تواند به راهنمایی ماموریت اروپا کلیپر که قرار است در سال 2024 به فضا پرتاب گردد، یاری کند.

مشاهده های مدارگرد گالیله از این ایده دیرینه حمایت می نماید که آب می تواند به شکل ستون های بخار یا به عنوان فعالیت آتشفشانی سرد از سطح اروپا فوران کند. دومی شبیه به یک فوران آتشفشانی است، اما به جای گدازه، یخ فوران می نماید.

دانشمندان ناسا از شبیه سازی های رایانه ای استفاده کردند تا نشان دهند که این فوران ها احتمالاً از این مخازن مایع یا دریاچه های زیرسطحی می آیند، نه از اقیانوسی که در اعماق سطح یخی اروپا وجود دارد.

الودی لاساژ، دانشمند اروپاشناس در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا در جنوب کالیفرنیا و نویسنده اصلی این پژوهش توضیح داد: نشان دادیم که توده ها یا جریان های فوران سرد می توانند به این معنی باشند که مخازن مایع کم عمقی در زیر سطح اروپا وجود دارد که ماموریت اروپا کلیپر می تواند آن ها را شناسایی کند.

وی اضافه کرد: نتایج ما، بینش های تازهی را در خصوص عمق آبی که فعالیت های سطحی از جمله این ستون ها را راهنمایی می نماید، ارائه می دهد و دریافته ایم که آب باید به مقدار ای کم عمق باشد که بتوان آن را به وسیله چندین ابزار اروپا کلیپر شناسایی کرد.

مدل های رایانه ای دانشمندان نشان می دهد که مخازن آب در قمر اروپا در 2.5 تا 5 مایلی (4 تا 8 کیلومتری) بالایی سطح پوسته اروپا قرار دارند، جایی که لایه یخ در آن در شنماینده ترین حالت و پایین ترین دما است. از آنجایی که یخِ شنماینده زیرسطحی اروپا اجازه انبساط را نمی دهد، یخ زدن آب می تواند یخ اطراف را بشکند و منجر به فوران های بزرگ گردد.

ماموریت اروپا کلیپر، نور تازهی بر قمر یخی مشتری خواهد انداخت. فضاپیمای اروپا کلیپر پس از رسیدن به سیاره مشتری در سال 2030 همراه با چرخیدن به دور این غول گازی، حدود 50 بار از کنار قمر اروپا نیز پرواز خواهد نمود و بینش های تازه از این گذر های نزدیک می تواند به راهنمایی کار دانشمندان ناسا در کنترل این ماموریت یاری کند.

آن ها می توانند از ابزار راداری این فضاپیما به نام رادار ارزیابی و صدای اروپا: اقیانوس تا سطح نزدیک (REASON)، برای جستجوی این دریاچه ها استفاده نمایند.

دان بلانکنشیپ از مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس در آستین توضیح می دهد: این پژوهش تازه نشان می دهد که توده های آبی در زیرسطح کم عمق اروپا اگر تنش ها از قدرت یخ بیشتر گردد، می توانند ناپایدار باشند و می توانند با توده هایی که از سطح بالا می آیند، همراه باشند. این بدان معناست که ابزار REASON می تواند توده های آبی را در همان مکان هایی ببیند که شما فوران ها را می بینید.

نتایج این کشف تازه در مجله The Planetary Science منتشر شده و به تفصیل توضیح داده شده است.

وبلاگ پنجره فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شواهدی از وجود دریاچه های بزرگ زیر سطح قمر اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شواهدی از وجود دریاچه های بزرگ زیر سطح قمر اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید