در این قرن، ما با فضایی&zwnjها ملاقات خواهیم کرد

به گزارش وبلاگ پنجره، میچیو کاکو در یک مصاحبه پیش بینی کرده است که تماس با حیات بیگانه در قرن حاضر، برقرار خواهد شد! بیگانگان همان هایی هستند که در زبان علمیه موجودات فضایی و فرازمینی خوانده می شوند.

در این قرن، ما با فضایی&zwnjها ملاقات خواهیم کرد

وبلاگ پنجره | یکی از بزرگترین سوالات بشر این است که آیا، غیر از ما، حیات دیگری در جهان وجود دارد؟ این سوال، توجه دانشمندان زیادی را به خود جلب کرده و سرمایه های زیادی در راه رسیدن به پاسخ آن صرف شده، هر چند تا به امروز، نشانه ای از موجودات فضایی بدست نیامده است. در جهانی که زمینی ها نمی توانند در صلح با یکدیگر زندگی کنند، وجود بیگانگان می تواند یک هیجان و شاید یک زنگ خطر بزرگ باشد. میچیو کاکو در یک مصاحبه پیش بینی کرده است که تماس با حیات و موجودات بیگانه در قرن حاضر، برقرار خواهد شد!

به گزارش وبلاگ پنجره؛ یکی از بزرگترین دانشمندان فیزیک نظری، میچیو کاکو (Michio Kaku)، پیش بینی کرده انسان در این قرن با یک تمدن بیگانه تماس برقرار خواهد کرد. اما او هنوز نمی داند آیا ما قادر خواهیم بود پاسخ آن ها را بدهیم یا خیر. او فکر می کند تماس با بیگانگان از طریق شنود ارتباط رادیویی آن ها قبل از سال 2100 میلادی صورت خواهد گرفت. او این پیش بینی را در جلسه پرسش و پاسخ هر چیزی از من بپرسید (Ask Me Anything- AMA) در برنامه reddit last week اعلام کرد. مجری برنامه پرسید: اگر بتوانیم با تمدن های بیگانه تماس برقرار کنیم، بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چگونه با آن ها صحبت خواهیم کرد؟ و بطور کلی تماس با موجودات فرازمینی چگونه خواهد بود؟ کاکو پاسخ داد:

من احساس می کنم ما در قرن حاضر، از طریق شنود ارتباط رادیویی با یک تمدن بیگانه، تماس برقرار خواهیم کرد. اما صحبت کردن با آن ها مشکل خواهد بود، به این دلیل که آن ها می توانند ده ها سال نوری از ما دور باشند؛ بنابراین، ضمن ارتباط با آن ها، باید زبان را رمزگشایی کنیم تا متوجه شویم آن ها از لحاظ تکنولوژی در چه سطحی قرار دارند. آیا آن ها نوع یک، دو یا سه هستند؟ مقصود و هدفشان چیست؟ توسعه طلب و متهاجم اند یا به دنبال صلح هستند؟

منظور کاکو از نوع تمدن، سه طبقه بندی در مقیاس کارداشف (Kardashev scale) است. این مقیاس، معیاری از پیشرفت تکنولوژیکی تمدن هاست که بر اساس میزان انرژی که می توانند برای برقراری ارتباط استفاده کنند، عمل می کند. انسان ها به عنوان مرجع انواع تمدن ها، هنوز بطور کامل، تمدن نوع یک نیستند، زیرا باید یاد بگیرند چگونه از کوچکترین منابع انرژی سیاره خودشان، شامل همه منابع خورشیدی، گرمایی، دریایی و … بهره برداری کنند. کاکو افزود:

احتمال دیگری نیز وجود دارد که آن ها روی چمنزار های کاخ سفید فرود آمده و وجود خودشان را اعلام کنند که البته بعید به نظر می رسد، چون ما برای آن ها مانند حیوانات جنگل خواهیم بود، یعنی ارتباط با ما برای آنها، ارزشی نخواهد داشت.

کاکو اولین دانشمندی نیست که می گوید ما با برقراری ارتباط با حیات فرازمینی فاصله زیادی نداریم و تماس با موجودات بیگانه، اتفاقی قریب الوقوع است. ست شوستاکِ ستاره شناس (Seth Shostak)، با موسسه جستجوی هوش فرازمینی (Search for Extra-Terrestrial Intelligence Institue) شرط بسته که طی 20 سال آینده، علائمی از حیات بیگانه و فضایی ها پیدا خواهیم کرد. حتی استیون هاوکینگ اخیرا گفته:

من بیشتر از هر زمان دیگری پذیرفته ام که ما تنها نیستیم

هاوکینگ در پروژه شنود (Breakthrough Listen) نیز مشارکت دارد. این پروژه، نزدیک ترین سیاره هایی که در اطراف چند میلیون ستاره مختلف قرار دارند را بررسی می کند تا علائمی از حیات در سیگنال های رادیویی آن ها پیدا کند. یکی از این سیاره ها، سیاره مشابه زمین به نام Gliese 832c است. هاوکینگ می گوید:

ممکن است یک شب، سیگنالی از یک سیاره مانند Gliese 832c دریافت کنیم، اما باید در پاسخ دادن به آن سیگنال محتاط باشیم

شوستاک، هاوکینگ و کاکو، همگی پیش بینی می کنند تماس با بیگانگان از طریق امواج رادیویی ممکن خواهد بود. امواج رادیویی، دسته ای از امواج الکترومغناطیسی هستند که معمولا برای ارتباط با فواصل دور استفاده می شوند. دانشمندان به این دلیل بر روی این قسمت کوچک از طیف الکترومغناطیسی تمرکز کرده اند که این امواج در مقابل نویز های موجود در جهان، مقاوم هستند.

تلسکوپ های رادیویی، دائما درحال بررسی جهان هستند تا بتوانند علائم حیات فرازمینی را مشاهده کنند. اگرچه تماس های کوتاهی داشته ایم، ولی هنوز چیزی گواه بر وجود موجودات بیگانه، مشاهده نکرده ایم. با توجه به معادله دریک (Drake equation)، بسیار بعید است که ما تنها حیات موجود در جهان باشیم. از سوی دیگر، ممکن است تمدن بیگانه دیگری زودتر از ما، امواج مخابرات رادیویی ما را شناسایی کند و در این صورت، باید امیدوار باشیم آن ها مهربان باشند!

میچو کاکو

میچیو کاکو (زادهٔ 24 ژانویه 1947 کالیفرنیا) فیزیکدان مشهور آمریکایی ژاپنی تبار است.

او شاگرد ادوارد تلر، و از نظریّه پردازان بزرگ فیزیک کنونی جهان است. کاکو از بنیانگذاران نظریه ریسمان است. او کتاب های درسی در زمینهٔ نظریه ریسمان و نظریهٔ کوانتومی میدان دارد. فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد و دورهٔ دکتری را در دانشگاه برکلی گذرانده. هم اکنون او استاد دانشگاه سیتی کالج نیویورک است.

او از طرفداران محیط زیست و از مخالفان به کارگیری انرژی هسته ای شکافت است. همچنین یکی از حامیان پروژه جستجوی هوش فرازمینی (ستی) می باشد.

کاکو کتاب های بسیاری نوشته است، اما مهم ترین اثر این فیزیک دان، کتاب فیزیک غیرممکن ها نام دارد که در زمرهٔ پرفروش ترین کتاب های علمی قرار گرفته است. میچیو کاکو به طرز شگفت انگیزی در بیان مفاهیم بسیار سخت و پیچیده به زبانی ساده مهارت دارد.

به اعتقاد کاکو، سرنوشت بشریت به سادگی می تواند برپایه یک مدل توسعه توضیح داده شود. برپایه این مدل توسعه، انسان در طول تکامل خود چهار مرحله تمدن را پشت سر می گذارد:

تمدن نوع 0 - در این تمدن، خود ما، یعنی انسان ها وجود دارند که برپایه سطح فناوری ما می تواند گام هایی به عقب یا جلو بردارد.

تمدن نوع 1- به اعتقاد کاکو تمدن نوع 1 آینده نزدیک بشریت است. به گفته این فیزیکدان، ما در مرحله گذار از نوع 0 به نوع 1 هستیم که از نشانه های آن می توان به فرهنگ بیش از همیشه جهانی شده، منابع جدید انرژی در حال توسعه و… اشاره کرد.

تمدن نوع 2- یک خیز واقعی کیفیت. به گفته این دانشمند، یک تمدن نوع 2 به صورت مجازی کاملاً جاودانه و نامیرا است؛ بنابراین در این تمدن هیچ چیز از بین نمی رود.

تمدن نوع 3- تمدنی است که بر تمام قوانین فیزیک و در نتیجه کنترل بر روی فضا و بر روی انرژی حاصل از هزاران ستاره تسلط دارد. کهکشان را بدون مشکل کاوش می کند، سیارات را با استفاده از روبات های هوشمند می بیند و می تواند با سرعت زیاد سفر های فضایی انجام دهد.

منبع: فرادید

به "در این قرن، ما با فضایی&zwnjها ملاقات خواهیم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در این قرن، ما با فضایی&zwnjها ملاقات خواهیم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید