فرایند صلح افغانستان و کوشش کشورها برای چانه زنی با طالبان

به گزارش وبلاگ پنجره، خبرنگاران: در حالی مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان از میزبانی چین در فرایند صلح افغانستان و گروه طالبان سخن می گوید که طالبان افغانستان چندی پیش حضور خود را در چین برای آمادگی مشارکت در مذاکرات صلح رد کرد.

فرایند صلح افغانستان و کوشش کشورها برای چانه زنی با طالبان

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ پنجره، سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجه نخست وزیر پاکستان خاطرنشان کرد که چین پیشنهاد داده تا از مذکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان این کشور میزبانی کند.

وی گفت: پاکستان میخواهد تا در فرایند صلح افغانستان نقش مثبتی ایفا نماید که در این مورد تصمیم گیرنده افغانستان است.

این در حالی ست که چندی پیش گزارش هایی از سفر هیئت طالبان به چین منتشر شده بود، اما گروه طالبان با رد این خبر گفت: روابط ما با کشورهای دیگر هیچ ارتباطی با مذاکرات صلح ندارد.

گروه طالبان برای اینکه به فرایند مذاکرات صلح بپیوندد پنج شرط را برای این منظور اعلام نموده بودند:

1. آزادی افغانستان را با انتها دادن به اشغال این کشور توسط نیروهای خارجی تحت هر نام و عنوان و دفاع از مرزهای کشور کامل نمایند.

2. دولت اسلامی در کشور تشکیل دهند و قوانین شریعت را اجرا نمایند.

3. صلح و امنیت را در سراسر کشور برقرار نمایند.

4. تمام اقوام براساس توانایی و قابلیت ها در دولت سهیم شوند.

5. تمام افغان ها بدون تبعیض و تفاوت نژادی به تحصیلات، اقتصاد، خدمات پزشکی، فرهنگی و اجتماعی به صورت مساوی دسترسی داشته باشند.

گرچه بعضی شروط طالبان جدید نیست و در گذشته نیز تکرار شده بود اما با توجه به بحث های اخیر مبنی بر تمایل طالبان به صلح با آمریکایی ها در افغانستان تکرار شروط گذشته می تواند نوعی اخطار به کشورهای غربی بوده و اخبار مذاکرات پشت پرده این گروه با کشورهای خارجی حاضر در افغانستان را در هاله ای از ابهام قرار دهد.

همچنین ظاهرا پاکستان پس از حمله طالبان پاکستانی به مدرسه منتسب به ارتش این کشور که منجر به کشته شدن 146 دانش آموز 9 تا 16 سال شد، تصمیم گرفته تا در مورد مبارزه علیه تروریسم با افغانستان همکاری نماید.

مذاکرات صلح افغانستان با طالبان سال گذشته در قطر، مکانی که طالبان اکنون در آن دفتر سیاسی نیز افتتاح نموده اند، با مشکل روبرو شد.

به همین دلیل سفرهای محمد اشرف غنی به چین، پاکستان و عربستان سعودی به محض انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور افغانستان در اواخر ماه سپتامبر تصادفی نبود.

هر کدام از این 3 کشور قطعه ای از پازل رو در روی رئیس جمهور جدید افغانستان می باشد که رهبران طالبان را برای مذاکره با دولت کابل متقاعد نمایند.

اشرف غنی پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری افغانستان، طالبان این کشور را دعوت به مذاکره کرد و وی از خطاب کردن طالبان به عنوان تروریست اجتناب و برای پیوستن به فرایند صلح، آن ها را مخالفان سیاسی خواند.

هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین پس از انتشار اخباری مبنی بر سفر هیئت طالبان در قطر به این کشور از اعلام آمادگی پکن برای میانجیگری در مذاکرات صلح افغانستان با طالبان اطلاع داد.

نظیف الله سالارزی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان نیز با اشاره به اعلام آمادگی چین برای میانجیگری در فرایند صلح افغانستان گفت: دولت پکن با استفاده از روابط حسنه خود با پاکستان، می تواند نقش مهمی در فرایند صلح با طالبان افغانستان ایفا نماید.

به همین دلیل جیمز دابینز نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان و پاکستان نیز پیش از این در یک گفت وگوی تلویزیونی خاطرنشان کرد که چین با استفاده از نفوذش بر پاکستان توانایی متقاعد کردن اسلام آباد علیه تروریسم را دارد.

نماینده ویژه سابق آمریکا در امور افغانستان و پاکستان تأکید کرد: آمریکا از میزبانی هیئت طالبان توسط چین پشتیبانی می نماید.

با این حال تاکنون تمامی این کوشش ها یک طرفه بوده و رهبران گروه طالبان افغانستان به هیچ یک از این پیشنهادات روی خوش نشان نداده و با اعلام پنج شرط اخیر در واقع استقامت خود بر شرایط قبلی را نشان داده اند.

ع

منبع: تسنیم

به "فرایند صلح افغانستان و کوشش کشورها برای چانه زنی با طالبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند صلح افغانستان و کوشش کشورها برای چانه زنی با طالبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید