راه کار وزارت علوم برای مواد غذایی بلا استفاده در انبار دانشگاه ها، بسیاری دانشگاه ها انبارها را معین تکلیف کردند

به گزارش وبلاگ پنجره، معاون صندوق رفاه دانشجویان گفت: بسیاری از دانشگاه ها مشکل مواد غذایی در انبار مانده را ندارند و در سرانجام سال 98 انبارهای غذایی را کنترل نموده و مواد غذایی با تاریخ مصرف نزدیک را مشخص تکلیف کردند؛ برای باقی دانشگاه ها راه کارهایی اتخاذ شده است.

راه کار وزارت علوم برای مواد غذایی بلا استفاده در انبار دانشگاه ها، بسیاری دانشگاه ها انبارها را معین تکلیف کردند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ پنجره، بعد از تعطیل شدن کلاس های حضوری دانشگاه ها، طبیعی است که سایر فضاهای دانشجویی از جمله خوابگاه و رستوران ها هم تعطیل شدند.

پس از گذشت 2 ماه از تعطیلی دانشگاه ها و تداوم این تعطیلی ها، نگرانی هایی بابت اتلاف منابع غذایی در رستوران های دانشگاه ها مطرح شد.

رستوران های دانشگاه ها به چند روش دولتی و خودگردان هستند و در 3 نوبت غذای دانشجویان را تامین می نمایند.

درباره شرایط موادغذایی رستوران های دانشگاه ها که بلا استفاده مانده و راه کار وزارت علوم برای معین تکلیف این موضوع با مسوولان مربوطه گفت وگو نموده ایم.

اغلب دانشگاه ها طبق تجربه راسا اقدام به خرید مواد غذایی نمی نمایند

منیری معاون دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان دراین باره به خبرنگار، گفت: چندین حالت در بحث غذا وجود دارد، از جمله اینکه پیمانکاران به صورت هفتگی خرید می نمایند یا دانشگاه اقلام را تهیه می نماید و در اختیار پیمانکاران قرار می دهد که اغلب دانشگاه ها مستقیم اقدام به خرید نمی نمایند.

وی گفت: درباره دانشگاه هایی که خودشان اقلام تهیه نموده بودند بسیاری از دانشگاه ها در خاتمه سال 98 کنترل نموده بودند و مواد غذایی که تاریخ مصرف نزدیک داشته اند را معین تکلیف نموده اند.

وزارت علوم درباره کنترل تکلیف مواد غذایی به دانشگاه ها بخشنامه زد

به گفته وی، در باره دانشگاه هایی که این کار را ننموده اند به دانشگاه ها بخش نامه نموده ایم که اگر مواد غذایی دارید که تاریخ مصرف آنها نزدیک است اعلام نمایند تا با ستاد تنظیم بازار و سازمان صنعت و معدن برای توزیع آنها هماهنگ نموده ایم.

در دانشگاه های عظیم و در تهران مشکل چندانی با موادغذایی در انبار نداریم

وی در پاسخ به این سوال که آیا حجم مواد غذایی باقی مانده در دانشگاه ها زیاد تخمین زده می گردد، گفت: معمولا دانشگاه ها در این موضوعات تجربه دارند و خودشان حواسشان هست و مدیریت می نمایند و نمی گذارند که به این مرحله برسد.

بعضی دانشگاه ها قبل از خاتمه سال به موضوع مواد غذایی رسیدگی کردند

وی گفت: با این حال داریم بعضی دانشگاه ها را به ویژه دانشگاه های کوچک یا دانشگاه های در شهرهای دورتر که این مشکل را داشته اند که به آنها هدایت لازم را نموده ایم و بخشی از آنها قبل از عید تصمیم گیری نموده اند و بعضی هم اکنون در حال تصمیم گیری هستند. اما در تهران در این زمینه مشکل چندانی ندارند و مسئله ای در استان های دیگر باشد به وسیله مراکز استانی موضوع حل و فصل می گردد.

راه حل مواد غذایی بلا استفاده دانشگاه

منیری گفت: بعضی نهادها وجود دارند که مواد غذایی را سریع تر مصرف می نمایند و از این رو امکان جایگزینی مواد دیده شده است. همچنین دیده شده که مواد غذایی مانند گوشت یا برنجی که دراختیارشان هست و مهلت دارند هم با موادی که تاریخ بیشتری دارند برای روزهای نزدیک به بازگشایی دانشگاه ها تعویض شوند.

2 هفته آینده درباره مواد غذایی دانشگاه ها جمع بندی می گردد

این مقام مسوول گفت: در حال احصا اطلاعات هستیم که با وزارت صمت هماهنگی لازم را داشته باشیم و باید اطلاعات را دریافت کنیم و 2 هفته آینده در این باره جمع بندی می کنیم.

همچنین خبرنگار برای پیگیری این موضوع به سراغ دانشگاه در استانی غیر از تهران رفت. یعقوب محمدی رییس دانشگاه بوعلی سینا در این باره به خبرنگار، گفت: اغلب دانشگاه ها در این باره مسئله ای ندارند، زیرا دانشگاه ها به 3 روش درباره غذای دانشجویی عمل می نمایند. نخست اینکه مواد را خریداری می نمایند و در اختیار پیمانکار می گذارند، دوم، خودشان سلف را اداره می نمایند و سوم تمام امور سلف را برون سپاری و خودشان نظارت می نمایند که اغلب دانشگاه ها از این نوع هستند. ما هم در این باره به روش سوم عمل نموده ایم و مسئله ای نداشته ایم.

وی گفت: همچنین از سوی وزارت علوم پیشنهادی هم برای دانشگاه هایی که با این مشکل روبرو بودند مطرح شده که موادی از جمله گوشت که توسط امور دام وزارت جهاد به دانشگاه ها داده می شد را در این ایام به فروش برسانند و با پول آن مواد غذایی تازه تر برای روزهای نزدیک به بازگشایی دانشگاه خریداری نمایند.

همچنین رحمت صادقی رییس دانشگاه کردستان هم در این باره به خبرنگار، گفت: اغلب دانشگاه ها موضوع رستوران ها را برگزاری مناقصه به پیمانکاران برون سپاری نموده اند و در واقع غذا را به صورت پرسی از رستوران می خرند. بنابراین در ایام تعطیلی دانشگاه ها، ما مشکل مواد غذایی نداشته ایم. رستوران ها هم با توجه به ادامه تعطیلی ها موضوع مواد غذایی را مدیریت نموده اند و راه کارهایی هم در این باره به آنها اعلام شده است.

همچنین مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویی گفته بود: انبارهای آذوقه به دلیل استفاده نشدن در 2 ماه گذشته، پر هستند و تاریخ مصرف محدودی دارند که باید بلافاصله جایگزین و تبدیل به احسن شوند.

اصغر مطیعی رییس صندوق رفاه دانشجویان هم گفته: شرایط دانشگاه ها در استان های مختلف متفاوت است و با ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت رایزنی داشته ایم تا راه حل مناسب برای برطرف مشکل را ارائه نمایند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "راه کار وزارت علوم برای مواد غذایی بلا استفاده در انبار دانشگاه ها، بسیاری دانشگاه ها انبارها را معین تکلیف کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه کار وزارت علوم برای مواد غذایی بلا استفاده در انبار دانشگاه ها، بسیاری دانشگاه ها انبارها را معین تکلیف کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید