ایران خودرو و سایپا خودروی هیبریدی فراوری می نمایند؟
به گزارش وبلاگ پنجره، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به هماهنگی بین ایران خودرو و سایپا به منظور هیبریدی کردن قوای محرکه خودروها اشاره نمود و اضافه کرد: در این هماهنگی به گونه ای هدفگذاری شده است که قوای محرکه هیبریدی بر روی محصولات مشترک ایران خودرو و سایپا استفاده گردد تا قیمت تمام شده بهینه شده و کیفیت محصول تولیدی افزایش پیدا کند.

ایسنا نوشت، محمدعلی تیموری چهارشنبه چهارم خردادماه 1401 در آئین امضای توافق نامه استراتژیک گروه صنعتی خودروسازی سایپا و ایران خودرو که در شرکت خودروسازی بن رو ساوه وابسته به ساپیا صورت گرفت، با اشاره به گذشت 17 سال از عمر اتحاد استراتژیک خودروسازان جهان، اضافه کرد: افزایش بهره وری، بهینه سازی قیمت و ارتقای کیفیت خودروی فراوریی، هدف اصلی اتحاد استراتژیک خودروسازان در جهانست.
وی با تاکید بر اینکه اتحاد استراتژیک به معنی ادغام نیست، اضافه کرد: اتحاد استراتژیک در بین خودروسازان جهان موجب بهبود قوای محرکه شده که نقطه عطف این اتحاد است. هزینه تحقیقات قوای محرکه بالا بوده و بهبودها در آن به سختی انجام می گردد هرچند در سال های اخیر جهشی در قوای محرکه مشاهده می گردد که همانا ساخت خودروهای برقی است.
تیموری در ادامه به هماهنگی بین ایران خودرو و سایپا به منظور هیبریدی کردن قوای محرکه خودروها اشاره نمود و اضافه کرد: در این هماهنگی به گونه ای هدفگذاری شده است که قوای محرکه هیبریدی بر روی محصولات مشترک ایران خودرو و سایپا استفاده گردد تا قیمت تمام شده بهینه شده و کیفیت محصول فراوریی افزایش پیدا کند.
وی در ادامه ارائه خدمات پس از فروش و امداد خودرو را از دیگر نقاط این اتحاد استراتژیک دانست و اضافه کرد: 80 درصد نقاط تحت پوشش خدمات پس از فروش و امداد خودرو بین دو شرکت خودروساز مشترک است و با اتحاد استراتژیک می توان 20 درصد مابقی را با تعامل پوشش داد تا خدمات دهی به مردم و مشتریان تسهیل پیدا کند.
مدیرعامل سایپا در ادامه، تحقیق و توسعه در قوای محرکه و طراحی خودرو را از دیگر شاخص های اتحاد استراتژیک اعلام کرد و اضافه کرد: در بین تمام خودروسازان جهان به علت سرمایه گذاری بالایی که درخصوص آزمایشگاه و دستگاه تست اتفاق می افتد یک مرکز مشترک وجود دارد که موجب بهبود در طراحی، بهینه سازی قیمت و ارتقای کیفیت می گردد.
وی ساخت خطوط فراوری را از دیگر شاخص ها اعلام کرد و اضافه کرد: تجمیع ساخت خطوط فراوری در بین شرکت های خودروساز جهان موجب افزایش بهره وری شده است. آزمایشگاه ها در جهان به صورت مرکزی اداره می شوند و حتی خودروسازانی که در تیراژ 10 میلیون خودرو فراوری می نمایند آزمایشگاه مرکزی دارند تا خدمات لازم را دریافت نمایند، اما در ایران هر خودروسازی با سرمایه گذاری جداگانه در پی ساخت آزمایشگاه اختصاصی است.
تیموری اضافه کرد: امروزه بین هشت الی 10 درصد قیمت تمام شده خودرو در حوزه لجستیک و حمل ونقل صرف می گردد که بهینه سازی آن می تواند ارزش اضافه نموده بالایی را برای مشتری ایجاد کند و اتحاد استراتژیک در این حوزه ها می تواند منشاء برکات زیادی برای خودروسازان و مشتریان باشد.
وی اعلام کرد: تمامی خودروسازانی که اتحاد استراتژیک بین آنها رخ داده یک محصول مالی مشارکتی فراوری نموده و سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص داده و آن را با برندهای خود وارد بازار می نمایند. در طول 17 سالی که خودروسازان در جهان به این سمت رفتند، این مهم را محقق کردند و از دستاوردهای آن بهره مند شدند.
او گفت: در طول چهارماهی که اتحاد استراتژیک به وسیله مدیریت نو دو خودروساز بزرگ ایران ایجاد شده جلسات مستمری در این حوزه تشکیل و آخرین اقدام انجام شده برگزاری جلسات مشترک در حوزه زنجیره تامین قطعه سازی بوده است.
مدیر عامل سایپا اضافه کرد: اصلاح فرآیند ساختارها در دوره نو مدیریتی وزارت صمت در حوزه خودروسازی موجب وقوع اتفاقات خوبی شده است و سیاستگذاری در صنعت خودرو با درایت معاونت حمل و نقل وزارتخانه صورت می گیرد که منشاء تحولات بزرگ در حوزه خودروسازی کشور است.
منبع: تجارت نیوز