کدام کشورها در اسکار بیشتر از ایران جایزه برده اند؟

به گزارش وبلاگ پنجره، سینمای ایران از مجموع 28 باری که نماینده رسمی در شاخه برترین فیلم بین المللی جوایز سینمایی اسکار داشته در 23 مورد ناکام مانده است و در 5 مورد دیگر یا برنده شده یا به لیست کوتاه یا نهایی نامزدهای این شاخه راه یافته است.

کدام کشورها در اسکار بیشتر از ایران جایزه برده اند؟

به گزارش وبلاگ پنجره، لیست کوتاه 15 نامزد اولیه اسکار 2023 در شاخه برترین فیلم بین المللی در حالی اعلام شد که سینمای ایران که با فیلم جنگ جهانی سوم ساخته هومن سیدی پا به عرصه این رقابت گذاشته بود، نتوانست به لیست نامزدهای اولیه این شاخه راه یابد.

ساخته هومن سیدی که نخستین نمایش جهانی خود را در بخش افق های جشنواره ونیز تجربه کرد و با تمجید هیات داوران، جایزه برترین فیلم و بازیگر مرد (محسن تنابنده) دریافت نموده بود، در نهایت عرصه رقابت اسکار بین المللی 2023 را به دیگر فیلم های غیرانگلیسی زبان سپرد.

ایران در دو دوره اخیر جوایز اسکار با فیلم های خورشید ساخته مجید مجیدی (2020) و قهرمان (2021) به جمع 15 نامزد اولیه راه یافته بود اما نتوانسته بود به لیست 5 نامزد نهایی شاخه برترین فیلم بین المللی راه یابد.

اولین تجربه سینمای ایران در عرصه اسکار خارجی در سال 1977 (1356 شمسی) با فیلم دایره مینا به کارگردانی داریوش مهرجویی رقم خورد و پس از 17 سال وقفه و در سال 1994 فیلم زیر درختان زیتون به کارگردانی عباس کیارستمی نماینده ایران در شصت وهفتمین دوره جوایز اسکار نام گرفت. بادکنک سفید از جعفر پناهی در سال 1995 به آموزشگاه معرفی گردید و پس از یک سال وقفه و در سال 1997 فیلم گبه محسن مخملباف نماینده ایران در این جوایز سینمایی شد.

بچه های آسمان ساخته مجید مجیدی در سال 1998 به اسکار خارجی رفت و برای اولین بار سینمای ایران توانست به جمع نامزدهای نهایی شاخه برترین فیلم خارجی اسکار راه یابد و سال بعد آن نیز رنگ خدا دیگر ساخته مجید مجیدی فرصت حضور در این جایزه سینمایی را پیدا کرد.

زمانی برای مستی اسب ها ساخته بهمن قبادی در سال 2000، باران مجید مجیدی (2001)، من ترانه 15 سال دارم به کارگرانی رسول صدرعاملی (2002)، نفس عمیق ساخته پرویز شهبازی (2003)، لاک پشت ها پرواز می نمایند از بهمن قبادی (2004)، خیلی دور خیلی نزدیک به کارگردانی رضا میرکریمی (2005)، کافه ترانزیت از کامبوزیا پرتوی (2006)، میم مثل مادر اثر رسول ملاقلی پور (2007)، آواز کنجشگ ها از مجید مجیدی (2008)، درباره الی به کارگرانی اصغر فرهادی (2009) و بدرود بغداد از مهدی نادری (2010)، نمایندگان سینمای ایران در دهه نخست هزار سوم میلادی بودند تا در سال 2001 سینمای ایران با فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی توانست برای اولین بار این جایزه مهم را به ویترین افتخارات خود اضافه کند.

در سال های 2014، 2015 و 2016 به ترتیب فیلم های گذشته اصغر فرهادی، امروز رضا میرکریمی و محمد رسول الله مجیدی به اسکار فرستاده شدند و در سال 2016 اصغر فرهادی با فیلم فروشنده برای دومین بار اسکار خارجی را برای ایران به ارمغان آورد.

در سال 2017 فیلم نفس از نرگس آبیار، 2018 بدون تاریخ، بدون امضاء ساخته وحید جلیلوند و در سال 2019 هم فیلم مستند در جستجوی فریده ساخته مشترک کوروش عطایی و آزاده موسوی این فرصت را یافته تا نماینده سینمایی ایران در این رویداد سینمایی باشد اما در دور نخست حذف شدند.

در دو سال گذشته سینمای ایران با فیلم های خورشید ساخته مجید مجیدی (2020) و قهرمان (2021) به جمع 15 نامزد اولیه راه یافته بود اما نتوانسته بود به لیست 5 نامزد نهایی شاخه برترین فیلم بین المللی راه یابد.

ایران که از سال 1997 حضور بدون وقفه ای در رقابت شاخه برترین فیلم غیرانگلیسی زبان (بین المللی) جوایز اسکار داشته است با کسب دو جایزه به صورت مشترک با کشورهای آلمان، مجارستان، آرژانتین، جمهوری چک، سوئیس و اتریش در رتبه ششم پرافتخاترین کشورها در عرصه اسکار بین المللی واقع شده است.

ایتالیا (14)، فرانسه (12)، ژاپن (5)، اسپانیا (4)، دانمارک (4)، سوئد (3)، شوروی (3) و هلند (3)، کشورهایی هستند که تعداد جوایز اسکار بین المللی بیشتری نسبت به سینمای ایران دریافت نموده اند.

برترین فیلم های سینمایی درباره زندگی نقاشان بزرگ جهان | از دروازه ابدیت تا چشمان گویا؛ نقاشان بزرگ بر پرده سینما

منبع: همشهری آنلاین

به "کدام کشورها در اسکار بیشتر از ایران جایزه برده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام کشورها در اسکار بیشتر از ایران جایزه برده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید