هدف گذاری صادرات 50 میلیون دلاری برای گیلان

به گزارش وبلاگ پنجره، خبرنگاران/گیلان استاندار گیلان با اشاره به صادرات 30 میلیون دلاری تعاونی ها در بخش های شیلات، مرکبات، کیوی و فولاد گفت: برای امسال 50 میلیون دلار صادرات هدف گذاری شده است.

هدف گذاری صادرات 50 میلیون دلاری برای گیلان

ارسلان زارع امروز در دیدار با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) اظهار کرد: حضور وزرا و معاونین و سایر کارگزاران کشور در استان به سبب شناخت مسائل، موفقیت ها و دستاوردها است و زمینه ساز فعالیت بیشتر جامعه هدف را در پی دارد.

وی با بیان اینکه بخش های اقتصادی دولت و کشور مهم تر از سایر بخش ها هستند، اضافه کرد: بهترین راه چاره برای مقابله با دشمنان نظام جمهوری اسلامی تکیه بر اقتصاد داخلی، رونق تولید و افزایش سهم اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و در نتیجه رضایت عمومی مردم و امیدواری بیشتر آنان به دولت و نظام است.

کننده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه بخش تعاون سهم بسیار خوب و موثری در اقتصاد می تواند داشته باشد، گفت: در استان گیلان 17 اتحادیه با 264 هزار نفر عضو وجود دارد که 34 هزار نفر به صورت مستقیم در آنها مشغول به کار هستند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه 70 درصد حمل و نقل، 40 درصد تولید گوشت سفید و 100 درصد بخش صیادی و آبزیان در استان توسط تعاونی های انجام می گیرد، اظهار داشت: استان گیلان سهم حدود 40 درصد از گوشت سفید استان های تهران و البرز را تأمین می کند.

وی به تشکیل شرکت تعاونی های توسعه عمران در استان اشاره و اظهار کرد: در هفت شهرستان این تعاونی تشکیل شده و در شش شهرستان دیگر هم در شرف راه اندازی است ضمن آنکه فعالیت این شرکت ها در اشتغال و توسعه و آبادی استان می تواند تأثیرگذار باشد.

زارع با اشاره به شرایط نامناسب و مسائل تعاونی های مرزنشین استان در خصوص بدهی های معوق اقتصادیاتی گفت: کمک به این تعاونی ها برای پرداخت اصل اقتصادیات و بخشش سود جرائم باتوجه به شرایط جدید و نیز اتحادیه اقتصادی اوراسیا می تواند فرصت خوبی برای مراودات تجاری با کشورهای دیگر باشد.

وی شرح داد: باتوجه به حذف یارانه واردات برنج و چای و اضافه کردن این اقلام برای واردات توسط تعاونی های مرزنشین فرصت خوبی فراهم شده که می تواند برای این تعاونی ها سود ده باشد.

کننده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه اصلی ترین مشکل تعاونی ها کمبود نقدینگی و نرخ بالای بهره بانکی است، اضافه کرد: می بایست مشخص سهم خاص برای تعاونی ها علاوه بر سهم استان از محل اشتغال پایدار روستایی که دبیرخانه آن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است انجام شود.

استاندار گیلان یکی از مؤلفه های مهم رونق تولید را زمینه سازی برای صادرات کالای داخلی اعلام کرد و گفت: باتوجه به هدف گذاری 50 میلیون دلاری استان برای صادرات تعاونی ها در سال جاری که این نسبت در سال قبل 30 میلیون دلار و بیشتر در بخش های شیلات، مرکبات، کیوی و فولاد بود و لزوم تقویت این تشکل ها در قالب تشکیل تعاونی های صادر کننده و مشوق های صادراتی ضرورت دارد.

وی شرح داد: می بایست آموزش تعاونی ها برای بروز رسانی اطلاعات انجام شود به گونه ای که شرکت های تعاونی ها را نوآور و خلاق تر کنیم.

زارع اظهار کرد: بانک توسعه تعاون استان در بین تمامی بانک های دولتی و خصوصی رتبه اول کشور را در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی را کسب نموده است.

وی با بیان اینکه توفیقات حاصل شده بخش تعاون کمرنگ است، گفت: در استان گیلان مردم به لحاظ پیشینه فرهنگ اجتماعی انتظار تکریم بیشتر، ارتباطات گسترده و حضور میدانی مدیران دارند که می تواند کمک کننده باشد.

کننده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه روح تعاون و همکاری با حمایت دولت و دستگاه های اجرایی نه فقط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی می تواند امیدواری مردم را بیشتر کند، اضافه کرد: انتظار دارم در انتها سال و در گام بعد تا انتها دولت، شاخص های رشد و توسعه همه فعالیت شرکت های تعاونی های استان به نسبت کشور ارتقا یابد.

محمدجعفر کبیری، معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه استان گیلان در مجموع در بخش تعاون وضع خوبی دارد، گفت: در دوره جدید وزارت تعاون سه رویکرد جدی را در اولویت کار قرار داده ایم.

وی به افزایش سرمایه بانک ها اشاره و اظهار داشت: برای توانمندسازی بخش تعاون که سال جاری 11 برابر افزایش یافته، از لحاظ بودجه ای کار مثبتی انجام شده است.

کبیری به توسعه شفافیت و نوآوری برای افزایش اعتماد عمومی به بخش تعاون در سطح کشور چه در بین مردم و چه در بخش حاکمیتی اشاره و اضافه کرد: نوآوری نه فقط در استان گیلان بلکه در کل کشور باید زمینه اشتغال جوانان خلاق و کارآمد و همچنین فعالیت استارت آپ ها را فراهم سازد.

در ادامه حجت اله مهدیان، مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور با بیان اینکه بانک توسعه تعاون جوان ترین بانک دولتی است، اظهار کرد: در سال گذشته استان گیلان 265 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت نموده که این رقم تا آخر آبان ماه در استان اعمال می شود و برنامه ریزی شده که تا انتها سالجاری 400 میلیارد تومان نیز تسهیلات پرداخت شود.

وی به رتبه اول گیلان در کشور در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اشاره و اظهار داشت: گیلان از 128 درصد سهم در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی استفاده نموده که از مجموع 100 درصد سهم استان و 28 درصد سهمیه تهران استفاده نموده است.

مهدیان با اشاره به اینکه از مجموع منابع دریافتی 85 درصد می بایست پرداخت داشته باشیم، گفت: این نسبت در استان گیلان 127 درصد یعنی 42 درصد بیشتر است. آمادگی داریم به هر میزان که دستگاه های اجرایی اقدام به جذب منابع کنند همکاری نموده و در استان به همان میزان هزینه و پرداخت شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "هدف گذاری صادرات 50 میلیون دلاری برای گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف گذاری صادرات 50 میلیون دلاری برای گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید