رونمایی از نخستین نمونه آزمایشی تارای برقی رونمایی شد

به گزارش وبلاگ پنجره، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین رونمایی از تارای برقی، گفت: خوشحالم که نوآوری به صنعت خودرو رخنه نموده است، اما باید کوشش کنیم صاحب صنعت باشیم نه مونتاژکار، در این صورت است که به متخصص، فناور و شرکت دانش بنیان احتیاج داریم.

رونمایی از نخستین نمونه آزمایشی تارای برقی رونمایی شد

سورنا ستاری اضافه کرد: آینده صنعت حمل و نقل به هوشمندسازی وابسته است و باید کوشش کنیم پس از برقی سازی، مفهوم هوشمندسازی را در این صنعت نهادینه کنیم. این کار هم با تکمیل زنجیره آن امکان پذیر است.

وی با اشاره به این که در سال های اخیر فرهنگ تازه ای وارد ادبیات کشور شده است، گفت: چند سالی است که اصطلاحات جدیدی مانند صندوق های خطرپذیر، دانش بنیان ها و … وارد ادبیات پژوهش کشور شده است، شکل گیری اکوسیستم بزرگی با بیش از هفت هزار شرکت دانش بنیان و خلاق، هم موید این موضوع است.

ستاری اضافه کرد: بیش از 60 صندوق پژوهش و فناوری ایجاد شده است و تعداد زیادی از صندوق بورسی که به تامین سرمایه ورود نموده اند بعلاوه انواع کارخانه های نوآوری و خیل بزرگ جوانان که در 10 هزار استارتاپ فعال هستند هم مستندات دیگری برای توسعه این فرهنگ در کشور است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: شکل گیری اقتصاد جدیدی با ابعاد بیش از 300 هزار میلیارد تومان و اشتغال مستقیم بالای 350 هزار نفر هم نتیجه توسعه علم و فناوری در کشور است.

ستاری اضافه کرد: مفاهیم ایران ساخت و فناوری های خلاق هم حاصل همین کوشش ها است و امیدواریم این حرکت ادامه یابد.

کاهش آلایندگی ها دلیل اصلی ورود به حوزه فراوری خودرو های برقی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هم در این مراسم با بیان این که کاهش آلایندگی ها دلیل اصلی ورود به حوزه فراوری خودرو های برقی است، گفت: ایران خودرو با نگاه داخلی سازی به سمت برقی سازی تارا رفته و توفیقات خوبی هم به دست آورده است.

فرشاد مقیمی اضافه کرد: مقدار آلایندگی محیط زیست گاز های گلخانه ای و CO 2 یکی از موضوعات مهم محیط زیست در جهان است، طبق پیش بینی های اجرا شده، با ادامه فرایند فعلی در سال 2050 به دو برابر فراوری فعلی CO 2 در جهان می رسیم، اما براساس هدفگذاری اجرا شده باید به 50 درصد فراوری CO 2 امروز دست یابیم و لازمه آن هم ایجاد تغییر در فراوریکننده های CO 2 است که خودرو یکی از این منابع آلاینده به شمار میرود. ایران خودرو با طراحی خودروی برقی تارا حرکت خود در این جهت را شروع نموده است.

وی با اشاره به افزایش فراوری خودرو های برقی در سبد محصولات خودروسازان جهانی، اظهار کرد: در حالی که کل خودرو های فراوری در جهان 17 درصد کاهش داشته، خودرو های برقی 20 درصد رشد داشته است که نشان می دهد نسل آینده خودرو ها در جهان به سمت خودرو های برقی می رود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، توضیح داد: برای این که فاصله فناوری خودرو با جهان را کاهش دهیم، باید در این بخش فعالیت های خود را شروع کنیم، گروه صنعتی ایران خودرو به اسم یکی از ارکان اصلی اقتصاد خودرویی فعالیت خود را شروع نموده و خودروی تارای تمام برقی را با این نگاه که تمام اجزا و قطعات را داخلی سازی کند طراحی نموده است.

مقیمی با تاکید بر لزوم حمایت نهاد های حاکمیتی برای ادامه جهت ایران خودرو در طراحی و فراوری خودرو های برقی، گفت: درخواست داریم تا حاکمیت نقشه راه را ترسیم و وظایف هر بخش را تبیین کند تا حرکت ما که شروع شده است متوقف نگردد.

وی با بیان این که در نظر داریم تا به وسیله ایجاد شبکه تامین به یک محصول دست یابیم، گفت: در تارای برقی این خواسته تحقق یافته است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، به لزوم برطرف موانع مالی و صنعتی سازی این نوع خودرو ها اشاره و بیان نمود: وزارت صمت، دولت، مراکز تحقیقاتی، مجلس شورای اسلامی، سازمان محیط زیست، شهرداری ها، بانک مرکزی، وزارت کشور و سایر نهاد های مرتبط بازیگران کلیدی در حوزه توسعه و بهره برداری صنعت خودروی برقی در کشور هستند.

وی هم چنین یاری به توسعه و صنعتی سازی خودروی برقی را نیازمند تدوین نقشه راه معینی دانست که نقش تمام سازمان های مرتبط در آن معین شده باشد تا بتوان با یاری شبکه تامین، گام های مالی و صنعتی سازی آن را به درستی برداشت.

مقیمی توضیح داد: این اقدام ایران خودرو، نشان دهنده توان داخلی سازی و خودکفایی در زمینه فراوری سیستم ها و زیرسیستم های خودروی تارای برقی است. اما برای این که این نمونه سازی تبدیل به صنعتی سازی گردد نیازمند اجرای این نقشه راه هستیم تا بتوانیم به خاتمه خوبی رسیده و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی این محصول به اسم خودروی داخلی قابل اطمینان حتی با ظرفیت صادراتی باشیم.

لازم به ذکر است، نمونه خودروی آزمایشی تارای برقی در شرکت دانش بنیان جتکو زیرمجموعه گروه صنعتی ایران خودرو پیشرفته است.

در مراسم امروز که در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار گردید، با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو، احمدرضا لاهیجان زاده، رییس سازمان محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت از محیط زیست و منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از 15 محصول حوزه هوایی، فضایی، خودرویی، ریلی، ژئوماتیک، سنجش از دور و هوشمندسازی رونمایی شد تا صنایع مرتبط از مزایا و دستاورد های دانش بنیان های کشور بهره مند شوند.

منبع: باشگاه وبلاگ پنجره

منبع: تجارت نیوز

به "رونمایی از نخستین نمونه آزمایشی تارای برقی رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از نخستین نمونه آزمایشی تارای برقی رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید