نشانه های تازه وجود آب در مریخ

به گزارش وبلاگ پنجره به نقل از آسوشیتدپرس، یافته های نو نشان دهنده مناطقی نو و احتمالا حاصلخیز در قسمت هایی از مریخ است که احتمالا برای وجود حیات مساعد است.

نشانه های تازه وجود آب در مریخ

این خبر در حالی منتشر می گردد که چند روز قبل رهبران این عملیات اعلام کردند کاوشگر ژورونگ پس از خواب زمستانی در حدود یک سال قبل، هنوز بیدار نشده است. پنل های خورشیدی آن احتمالا با غبار پوشیده شده اند و در نتیجه کاوشگر نمی تواند دوباره فعال گردد.

قبل از آنکه ژورونگ خاموش گردد، توده های شنی غنی از نمک با شکاف ها و پوسته هایی را مشاهده نموده بود. به اعتقاد محققان این شن ها احتمالا با یخ یا برفی که در چند صدسال اخیر ذوب شده ترکیب شده اند.

تاریخ تقریبی هنگام ایجاد ترک ها و دیگر ویژگی های توده های شن در منطقه Utopia Planitia مریخ احتمالا حدود 1.4 میلیون تا 400هزار سال قبل است.

شرایط آب وهوایی طی آن دوره مشابه شرایط فعلی مریخ است که رودخانه ها و دریاچه ها خشک شده اند و مانند میلیاردها سال قبل جریان ندارند.

مطالعه ساختار و ترکیبات شیمیایی توده های شنی چشم اندازی از امکان وجود آب در این دوره فراهم می نماید.

شیائوگوانگ کین یکی از محققان انستیتو زمین شناسی و ژئوفیزیک در بیانیه ای ایمیلی می نویسد: ما تصور می کنیم احتمالا آب مقداری اندک و در حد یک لایه آب سطحی باشد.

البته کاوشگر به طور مستقیم هیچ گونه آبی به شکل یخ مشاهده ننموده است. بلکه کین مدعی است شبیه سازی های رایانه ای و مشاهدات فضاپیماهای دیگر در مریخ نشان می دهند حتی امروزه در بعضی مواقع سال شرایط برای ظاهر شدن آب مساعد است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نشانه های تازه وجود آب در مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های تازه وجود آب در مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید