نتایج اجلاس رُم درباره حل بحران لیبی

به گزارش وبلاگ پنجره، وزیر خارجه ایتالیا در خاتمه اجلاس رم درباره حل بحران لیبی از توافق بر سر تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور در روز چهارشنبه آینده اطلاع داد.

نتایج اجلاس رُم درباره حل بحران لیبی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ پنجره به نقل از القدس العربی، پائولو جنتیلونی وزیر خارجه و همکارهای بین المللی ایتالیا در نشست خبری مشترک با جان کری وزیر خارجه آمریکا و مارتین کوپلر فرستاده سازمان ملل به لیبی در خاتمه اجلاس رم درباره حل بحران لیبی گفت: اجلاس بین المللی درباره لیبی که ایتالیا روز یکشنبه میزبان آن بود، شاهد توافق بی سابقه بر سر امضای قرارداد تشکیل دولت وحدت ملی در روز چهارشنبه آینده و همچنین حمایت همه مشارکت کنندگان از تشکیل این دولت بود.

وی بر ضرورت به کار بستن کوششهای ممکن برای تقویت توافق بین گروههای لیبی تاکید نمود و اضافه کرد که مأموریت رهبران لیبی این است که مسئولیتهای خود را در این راستا انجام داده و فرایند سیاسی که از حمایت جامعه جهانی برخوردار است را به پیش ببرند.

وزیر خارجه ایتالیا گفت که وقت عامل مهمی است و ما باید برای مبارزه با خطر تروریسم در فرایند حل بحران لیبی تسریع ایجاد کنیم.

جنتیلونی گفت حمایت کامل بازیگران بین المللی اصلی از توافق حاصل شده بین گروههای درگیر در لیبی نقطه عطفی در بحران طولانی این کشور به شمار می رود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز که ریاست این اجلاس را به همراه وزیر خارجه ایتالیا بر عهده داشت گفت: دولتی که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می گردد، در خلال 40 روز تشکیل خواهد شد و ما برنامه آماده شده برای تضمین تشکیل این دولت را داریم و این همان چیزی است که مردم لیبی آن را می خواهند.

وی اضافه کرد بعضی در داخل و خارج لیبی برای به شکست کشاندن توافق گروههای لیبی بر سر تشکیل دولت وحدت ملی کوشش خواهند کرد، و کسانی که می خواهند به آینده لیبی لطمه بزنند اقلیتی بیش نیستند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: خلأ سیاسی که در لیبی به وجود آمده از سوی تندروها ایجاد شده و ما نمی توانیم اجازه دهیم که اوضاع کنونی در لیبی ادامه یابد، زیرا شرایط فعلی با توجه به افزایش نفوذ داعش در این کشور برای مردم لیبی خطر دارد.

در این اجلاس علاوه بر وزیران خارجه ایتالیا و آمریکا و فرستاده سازمان ملل به لیبی، هیئتی از کنگره ملی عمومی (مجلس موقت یا همان دولت طرابلس)، هیئتی از مجلس لیبی (دولت طبرق) که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است و نمایندگانی از اعضای دائم شورای امنیت حضور داشتند.

در این اجلاس همچنین کشورهای ترکیه، الجزایر، عربستان، مصر، امارات، آلمان، اردن، مغرب، قطر، اسپانیا، تونس حضور داشتند.

فدریکا موگرینی به نمایندگی از اتحادیه اروپا و نمایندگانی از اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا نیز از جمله کسانی بودند که در اجلاس رم درباره حل بحران لیبی شکرت کردند.

جناح های درگیر در لیبی هفته گذشته برای خاتمه دادن به درگیری ها بیانیه ای مشترک امضا کردند.

بر اساس این بیانیه کمیته ای 10نفره تشکیل خواهد شد که وظیفه آن معرفی رئیس جمهور موقت و معاون وی است.

لیبی دو مجلس و دو دولت دارد که یکی کنگره ملی (مجلس موقت) در طرابلس و دیگری دولت طبرق که جامعه جهانی آن را به رسمیت می شناسد.

با گذشت 4 سال از پیروزی انقلاب فوریه در لیبی، نه تنها این کشور هنوز به ساحل آرامش نرسیده است، که بعد از سرنگونی دولت، امور در این کشور متشنج شده و ناآرامی و هرج و مرج همه جا را فرا گرفته است. در واقع نه انقلابی در لیبی تحقق یافته و نه نظامی جدید تشکیل شده و نه نظام قبلی باقی مانده است.

گروه های مختلف شبه نظامی در لیبی که از حمایت کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای برخوردارند با یکدیگر درگیر هستند و گروه تروریستی داعش نیز بخش هایی از این کشور را به اشغال خود در آورده است.

تا به امروز کوششهای مختلف سازمان ملل متحد از حدود یک سال پیش برای حل بحران لیبی به دلیل دخالتهای منطقه ای و فرامنطقه ای نتیجه ای در بر نداشته است.

ر

منبع: تسنیم

به "نتایج اجلاس رُم درباره حل بحران لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج اجلاس رُم درباره حل بحران لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید