طرز کار آب شیرین کن صنعتی چگونه است؟

به گزارش وبلاگ پنجره، رپرتاژ آگهی - آب شیرین کن صنعتی RO، یکی از راه های تصفیه آب میباشد که با نام اسمز معکوس هم شناخته شده است و در فراوری آب شرب، کشاورزی، فراوری دارو و … به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. همان گونه که اطلاع دارید، امروزه تمام جهان با مشکل کمبود آب شیرین روبرو است و بدین جهت استفاده از روش های فراوری آب شیرین یکی از ضرورت های جهانی امروز است. با استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی می توان 99.6% از املاح موجود در آب را حذف کرده و در نهایت آبی شیرین و خالص به دست آورد. رفتار و عملکرد دستگاه آب شیرین کن صنعتی از طبیعت و از قانون کلی تمایل مهاجرت آب شیرین به سمت آب شور الهام گرفته است. بدین صورت که در آب شیرین کن صنعتی RO، عکس این فرآیند رخ داده و در آن آب شور با فشار به سمت آب شیرین حرکت میکند و در طی این فرآیند، یون و املاح موجود در آب به وسیله غشایی نیمه تراوا حذف می شود. در ادامه این مطلب به آنالیز بیشتری از دستگاه آب شیرین کن صنعتی خواهیم پرداخت. در ادامه این مقاله از آب سازه همراه ما باشید.

طرز کار آب شیرین کن صنعتی چگونه است؟

طرز کار آب شیرین کن

سیستم های اسمز معکوس reverse osmosis یکی از برترین، مفید ترین و مالی ترین دستگاه هایی هستند که برای شیرین و تصفیه کردن آب آشامیدنی طراحی و ساخته شده اند. این سیستم ها دارای غشای نازک متخلخلی هستند که وظیفه جداسازی ذرات معلق، یون ها و نمک ها را بر عهده دارد. روش اسمز معکوس یکی از روش ها در طرز کار آب شیرین کن هاست.

روش جداسازی در فرآیند اسمز معکوس کاملاً فیزیکی بوده و بدون هیچ گونه افزودنی و تنها بر اساس اختلاف در بار و مقدار ذرات موجود در آب انجام می شود. در این روش با اعمال فشاری که بیشتر از اختلاف فشار اسمزی است، مولکول های آب از غشای نیمه تراوایی عبور نموده و ذرات معلق و آلاینده ها در پشت غشا باقی می ماند. بدین ترتیب جداسازی، شیرین سازی و تصفیه آب به یاری فرآیند اسمز معکوس انجام می شود.

بیشتر بخوانید:پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن دفنی از محصولات اصلی آب سازه است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به پکیج تصفیه فاضلاب absaze مراجعه فرمایید.

در این روش کلیه ذرات معلق و آلاینده های موجود در آب تا حدود 98 درصد جداسازی می شوند. این جداسازی شامل انواع نمک های معدنی از جمله NaCl، Na2So4 و غیره می شود. در نتیجه آب شیرین شده و طعم شور آن از بین می رود. در این روش بعلاوه رنگ آب و بوی آن قابل تصفیه است. این دستگاه معمولاً برای مصارف خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای تصفیه حجم زیادی از آب مانند آب دریاها غیر قابل استفاده است.

انواع آب شیرین کن

انواع آب شیرین کن کدامند ؟ انواع آب شیرین کن شامل موارد زیر است :

  • آب شیرین کن خانگی
  • آب شیرین کن صنعتی (بیشتر بخوانید)
  • آب شیرین کن نیمه صنعتی
  • آب شیرین کن دریایی
  • آب شیرین کن حرارتی

سیستم آب شیرین کن یا اسمز معکوس با تصفیه شنی تفاوت دارد زیرا مکانیسم جریان سیال در اثر پدیده اسمز در غشاء ایجاد می شود. مکانیسم حذف املاح غالبا در فیلتراسیون غشایی به این صورت می باشد که ، فشار در منافذ با قطر 0.01 میکرومتر یا کوچکتر هستند .

بنابراین این فرایند از نظر تئوری بدون در نظر گرفتن پارامترهایی مانند فشار و غلظت محلول می تواند به راندمان کامل برسد. در عوض اسمز معکوس شامل انتشار حلال در سراسر غشایی است که معمولا از نانو فیلتراسیون با منافذ 0.001 میکرومتر استفاده می نماید.

مکانیسم حذف غالب از اختلافات حلالیت است و فرایند آن به فشار ، غلظت املاح و سایر شرایط بستگی دارد. بر این اساس معمولا کلیه سیستم های آبشیرین کن یا اسمز معکوس در چهار نوع صنعتی (Brackish water) ، دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 400 تا 1200 گالن (semi industrial)، دستگاه تصفیه آب خانگی و دستگاه آبشیرین کن دریایی (see water) تقسیم بندی می شود.

اسمز معکوس چیست؟

اسمز معکوس فرایندی است که در آن، فشاری بیشتر از فشار اسمزی بر روی محفظه ای که زمانی حاوی محلول با غلظت بالا بود اعمال می شود. این فشار باعث عبور آب از درون غشا در جهت عکس اسمز می شود. اکنون آب از محفظه ای با محلول غلظت بالا به محفظه با محلول غلظت پایین حرکت می نماید. با این روش آب نسبتا خالصی از درون غشا به درون یک محفظه عبور می نماید، در حالیکه جامدهای حل شده در محفظه دیگر نگهداشته می شوند. بنابراین آب از یک محفظه تصفیه یا کانی زدایی می شود و جامدها در محفظه دیگر تغلیظ می شوند.

منبع: دی او پی کلاس dop

منبع: شفقنا اقتصادی

به "طرز کار آب شیرین کن صنعتی چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز کار آب شیرین کن صنعتی چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید