آغاز عملیات کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی آلمادوشن

به گزارش وبلاگ پنجره، ایسنا/ براساس آخرین گزارشات بدست آمده، آغاز عملیات کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی آلمادوشن صورت گرفت.

آغاز عملیات کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی آلمادوشن

محمدرضا قهرمانیان، سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان شمالی اظهار کرد: عملیات کاوش باستان شناسی در محوطه آلمادوشن با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال به سرپرستی حسنعلی عرب شروع شده و تا اواسط شهریور امسال ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به نبود هیچ گونه اطلاعات باستان شناسی از منطقه و ناشناخته بودن سنتهای تاریخی و فرهنگی آن اضافه کرد: محوطه تاریخی آلمادوشن در سال 1387 به شماره 23170 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و پس از اینکه بخش راز و جرگلان در سال 1392 به عنوان شهرستان از شهرستان بجنورد تفکیک شد، برنامه آنالیز باستان شناسی این شهرستان در اولویت پژوهش های باستان شناسی اداره کل استان نهاده شد.

قهرمانیان گفت: کاوش در این محوطه در راستای شناخت، مطالعه و آنالیز لایه های فرهنگی ارگ آلمادوشن، خواناسازی شواهد معماری و ساختارهای استقراری و سلطنتی ارگ، تهیه و تدوین پلان مناسب جهت بهره برداری از محوطه در راستای توسعه مالی منطقه، مطلع سازی و برقراری ارتباط بین محوطه و ساکنین منطقه و تدوین و انتشار اطلاعاتی در مورد محوطه برای تقویت هویت ملی و همبستگی ملی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در مورد قدمت و تاریخچه اثر میتوان گفت با توجه به آثار و مواد باستان شناسی که از سطح این اثر یافت شده و قرارگیری چندین محوطه و قلعه از دوران اشکانی در اطراف این اثر به نظر می رسد ارگ المادوشن با توجه به ویژگی های طبیعی آن یک قلعه نظامی است که از دوران اشکانی تا قرون میانه اسلامی یعنی قرون 6 و 7 هجری قمری جهت اهداف نظامی کاربرد داشته است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان شمالی ادامه داد: ارگ آلمادوشن با توجه به موقعیت و ویژگی های طبیعی آن که کاملاً در منطقه منحصر بفرد است از جهت نظامی در یک سیر 1500 ساله یعنی از دوره اشکانی تا قرون میانه اسلامی حائز اهمیت بوده؛ لذا حفظ و مستندنگاری این اثر در روند مطالعات باستان شناسی دوره های ذکر شده در منطقه لازم است.

قهرمانیان در سرانجام گفت: شناخت محوطه های دوره اشکانی در این منطقه، به ما در شناخت ساختار قدرت منطقه ای و فرامنطقه ای اشکانیان در مراحل مختلف پادشاهی آنان یاری می نماید.

منبع: همگردی

به "آغاز عملیات کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی آلمادوشن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز عملیات کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی آلمادوشن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید