سه ضلعی تیم ملی، باشگاه کره ای و سعادت، حق با چه کسی است؟

به گزارش وبلاگ پنجره، بردیا سعادت، پشت خط زن 19 سالِ تیم ملی والیبال ایران با عقد قراردادی به باشگاه ویکستورم کره جنوبی پیوست، اما با توجه به دعوت این بازیکن به اردوی تیم ملی جوانان و هم بزرگسالان برای حضور در مسابقات قهرمانی دنیا و قهرمانی آسیا، فدراسیون ایران تایید کرد که این بازیکن در راستای حمایت از بازیکنان جوان با موافقت کادر فنی راهی کره جنوبی گردد تا در تمرینات تیم باشگاهی خود حضور پیدا کند و در تاریخ های معین به اردوی تیم های ملی اضافه گردد.

سه ضلعی تیم ملی، باشگاه کره ای و سعادت، حق با چه کسی است؟

قرار بود سعادت اول شهریور ماه به اردوی تیم بزرگسال ملحق گردد اما او در تاریخ مقرر به کشور بازنگشت. پیشنهاد باشگاه کره ای این بود تا این بازیکن مستقیم از کره راهی ژاپن گردد! یعنی بدون حضور در اردوهای آماده سازی در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کند، پیشنهادی که مغایر با چارچوب های معین شده از سوی سرمربی تیم ملی بود. بنابراین پس از خلف وعده از سوی بردیا سعادت و باشگاه ویکستورم، بهروز عطایی سرمربی تیم ملی، خط قرمز بر روی نام سعادت کشید تا این بازیکن در رقابت های قهرمانی آسیا حضور نداشته باشد.

اما بحث حضور او در رقابت های قهرمانی جوانان دنیا همچنان مطرح بود و به همین خاطر بهروز عطایی سرمربی تیم ملی جوانان و بزرگسالان روز دوشنبه جلسه ای با محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال برگزار کرد تا درخصوص شرایط بردیا سعادت تصمیم گیری گردد.

در نهایت فدراسیون والیبال برای یاری به والیبال ملی و جلوگیری از سرمایه سوزی و حفظ موجودیت این رشته، ایمیلی را به باشگاه ویکستورم ارسال کرد تا براساس آن بردیا سعادت 20 شهریورماه راهی ژاپن گردد.

بهروز عطایی با تایید این موضوع، گفت: با هماهنگی هایی که انجام شده است بردیا سعادت از 20 شهریورماه به ژاپن خواهد آمد تا به اسم همراه زیر نظر کادر فنی و در کنار سایر بازیکنان تمریناتش را دنبال کند و در رقابت های قهرمانی جوانان دنیا در ایتالیا در ترکیب قرار بگیرد.

به این ترتیب بردیا سعادت در رقابت های قهرمانی آسیا که به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد در ترکیب تیم ملی حضور نخواهد داشت، اما در کنار سایر بازیکنان و زیر نظر کادر فنی تمریناتش را دنبال خواهد نمود. سپس همراه با اعضای کادر فنی به ایتالیا می رود تا در مسابقات قهرمانی جوانان دنیا برای تیم ملی به میدان برود.

آیا بار دیگر شاهد بازیکن سالاری هستیم؟

با توجه به تصمیمات انجام شده موضوع بازیکن سالاری بار دیگر مطرح شد و شائبه به وجود آمد که یک بازیکن 19 سالِ که در ابتدای راه موفقیت قرار گرفته است و تیم ملی او را به دنیای والیبال نشان داد برای فدراسیون و تیم ملی کشورش شرایط معین کرد و در نهایت به خواسته اش رسید. به همین خاطر وبلاگ پنجره با بعضی از کارشناسان تبادل نظر کرد که آیا این تصمیم ترویج بازیکن سالاری است یا خیر؟

همخوانی بین باشگاه و تیم ملی وجود نداشت

محمود افشار دوست در تبادل نظر با وبلاگ پنجره، درباره اتفاقات اتفاق افتاده و تصمیم گرفته شده گفت: هر بازیکنی در هر سنی در زمان احتیاج تیم ملی موظف است در اختیار تیم ملی کشورش قرار گیرد چرا که برای او هزینه شده است تا دیده گردد. از طرف دیگر لژیونر شدن بازیکنان یکی دیگر از انتظارات است. به همین علت باید همخوانی بین این دو موضوع قرار گیرد. قطعا فدراسیون دنیای والیبال (FIVB) قوانین مشخصی دارد. باید هماهنگی بین لژیونر شدن و افتخار پوشیدن پیراهن تیم ملی پیش از عقد قرار داد با باشگاه کره ای در نظر گرفته می شد.

رفتار غیر حرفه ای

وی تاکید نمود: هر اتفاقی که رخ داد بردیا سعادت باید در اختیار تیم ملی قرار می گرفت و هزینه ای که برای او شده است را به پیراهن تیم ملی پرداخت می کرد تا از حضور یک بازیکن در قهرمانی آسیا محروم نمی شدیم. به هرحال او برای قهرمانی جوانان دنیا حضور دارد اما این بدین معنی نیست که سعادت نباید تنبیه گردد و در زمان مناسب باید به این موضوع رسیدگی گردد و او تفهیم گردد که در زمان احتیاج باید در اختیار تیم ملی باشد و این رفتار غیر حرفه ای بوده است.

اولویت با باشگاه است

مرتضی شیاری، دستیار جان اسپرو در تیم ملی آمریکا هم در تبادل نظر با وبلاگ پنجره گفت: بحث شرط و شروط یا بازیکن سالاری مطرح نیست. در جریان نحوه مذاکره بردیا سعادت با فدراسیون نیستم اما نکته مهم این است معمولا تیم های ملی با بازیکنان تعامل می نمایند که بازیکن قرارداد دارد. حتی در تیم ملی آمریکا این طور است بازیکنان زمانی که در تیم باشگاهی حضور دارند در اردوی ملی نیستند و پس از انتها مسابقات به اردو ملحق می شوند. تیم آمریکا هم طی چند روز آینده در مسابقات پان امریکن کاپ حضور دارد و حتی یک ملی پوش همراه ما نیست چون همه با باشگاه قرار داد دارند.

وی اضافه کرد: معمولا تیم ملی با بازیکنان تعامل می نمایند تا از نظر قرار دادی دچار مشکل نشوند چرا که عایدی ورزشکار از والیبال است. اما چون والیبال در ایران شرایط خاصی دارد چنین شرایطی و حواشی پیش می آید که درست نیست. خود سعادت به خوبی می داند که تیم ملی بالاترین مقام است و آرزوی هر ورزشکاری پوشیدن پیراهن تیم ملی است و پس از دیده شدن در تیم ملی می تواند قراردادهای خوب با باشگاه ها می بندند. نباید وارد حواشی شد. اگر سعادت در قهرمانی آسیا حضور ندارد ایرادی ندارد. جای تاسف است اگر در قهرمانی آسیا با تیم دوم به موفقیت نرسیم و ادعای سکوی المپیک داشته باشیم و نبود یک بازیکن اینگونه حساسیت ایجاد کند. معمولا اولویت با باشگاه است و بازیکن باید به قرار داد باشگاهی خود متعهد باشد.

حضور در تیم ملی بدون تمرین ممنوع

در ادامه هم نظر بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی در تبادل نظر با خبرنگار اینگونه مطرح شد: به هیچ اسم نمی پذیرم یک بازیکن بدون حضور در تمرین در مسابقات شرکت کند. بنابراین از تیم بزرگسال خط خورد اما برای حضور در تیم جوانان در ژاپن کنار تیم بزرگسال تمرین خواهد نمود و سپس راهی ایتالیا برای شرکت در قهرمانی جوانان دنیا می گردد. در دوران مربیان خارجی از ولاسکو تا الکنو هم شرایط به همین گونه بود که همواره لژیونرها دیر تر به اردو ملحق می شدند و مسئله ای پیس نمی آمد. و یک همکاری بین باشگاه و تیم ملی صورت گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سه ضلعی تیم ملی، باشگاه کره ای و سعادت، حق با چه کسی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه ضلعی تیم ملی، باشگاه کره ای و سعادت، حق با چه کسی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید