زاکانی: برای نوسازی شهری نیازمند توسعه زیرساخت ها هستیم ، شهرداری به ارائه تسهیلات در ساخت مسکن یاری می نماید

به گزارش وبلاگ پنجره، شهردار تهران با تأکید بر اینکه شهرداری به ارائه تسهیلات در ساخت مسکن یاری خواهد نمود؛ گفت: همه ظرفیت ها به صورت فعال پای طرح می آید تا به وظیفه قانونی خود عمل کنیم و مسکن استطاعت پذیر و درخور شأن شهروندان ساخته گردد.

زاکانی: برای نوسازی شهری نیازمند توسعه زیرساخت ها هستیم ، شهرداری به ارائه تسهیلات در ساخت مسکن یاری می نماید

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ پنجره، علیرضا زاکانی شهردار تهران در برنامه تلویزیونی بدون توقف با تأکید بر اینکه شهرداری می تواند در تمام فعالیت های جامعه نقش آفرینی کند گفت: البته این موضوع بستگی به نوع نگاه به شهرداری دارد. یک نگاه خدماتی است و نگاه دیگر تعریف نهاد خدمت گذار مشارکت پذیر اجتماعی است. این نگاه بستری فراهم می نماید که در سطوح مختلف ارتباط با شهروندان رخ دهد و در نهایت میدان را برای مشارکت باز می نماید تا تحول و پیشرفت را برای جامعه رقم زند. در حال حاضر شهرداری چنین نگاهی به مدیریت شهری دارد.

زاکانی درباره اعلام آمادگی شهرداری برای ساخت مسکن شرح داد: سه سطح خدمات در حوزه فعالیت های اقتصادی و معیشتی مردم ارائه می گردد. سطح نخست برطرف احتیاج های حداقلی است. سطح دوم شامل سه بخش حوزه میادین میوه و تره بار، فروشگاه های شهروند و مسکن است. سطح سوم نیز توانمندسازی شهروندان برای نقش آفرینش های اقتصادی است.

وی ضمن اشاره به بخش دوم اعلام کرد: در تهران 12 هزار هکتار بافت ناپایدار شهری وجود دارد که 4 هزار و 560 هکتار آن بافت فرسوده است. بعضی محل ها در بافت فرسوده در معرض آسیب جدی قرار دارند و هدف جدی مدیریت شهری، نوسازی است.

زاکانی گفت: برای نوسازی شهری احتیاجمند توسعه زیرساخت ها هستیم که برای چنین ماجرایی از قانون جهش مسکن یاری گرفته ایم. هدف گذاری این قانون برای خارج از شهر است و مربوط به بافت فرسوده نمی گردد، اما تفاهم نامه ای که با وزارت راه و شهرسازی امضا شد باعث می گردد تا بخشی از این مسکن در بافت فرسوده و زمین های ذخایر شهری (بیش از یک هکتار) ساخته گردد که از این تفاهم به منظور بازآفرینی و نوسازی شهری استفاده خواهد شد.

شهردار تهران در ادامه مطرح کرد: قرار است که بخشی از قدرالسهم استان برای شهر دریافت گردد و بتوانیم به وسیله تسهیلات بانکی، این موضوع را توسعه دهیم. هر رونقی در شهر منوط به بازگشایی و برطرف مسائل حوزه مسکن است؛ بند 21 ماده 55 قانون شهرداری ها، ساخت منازل استطاعت پذیر را جزو وظیفه شهرداری ها دانسته است، اما در گذشته شهرداری ها در دوره های مختلف، تن به اجرای این قانون نمی دادند.

زاکانی با بیان اینکه در همین رابطه قرارگاهی تشکیل شده تا تمامی منطقه ها بافت فرسوده و اراضی ذخیره را معرفی نمایند، اضافه کرد: البته بافت فرسوده در اولویت قرار گرفته تا نوسازی شهری در قالب محله محوری رخ دهد. این قرارگاه تا به امروز دو جلسه برگزار شده است که خروجی این قرارگاه ایجاد تسهیلات برای رونق مسکن سازی و ساخت 180 هزار واحد مسکونی است.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری به ارائه تسهیلات در ساخت مسکن یاری خواهد نمود؛ گفت: همه ظرفیت ها به صورت فعال پای این طرح می آید تا به وظیفه قانونی خود عمل کنیم و مسکن استطاعت پذیر و درخور شأن شهروندان ساخته گردد.

شهردار تهران در ادامه اعلام کرد: صدور پروانه ساخت، عایدی شهرداری هستند، اما در حوزه بافت فرسوده نگاه عایدیی به پروانه نداریم و عوارض صفر است. هدف گذاری در بافت فرسوده نوسازی است.

زاکانی با بیان اینکه عمده خانه های خالی از سکنه در منطقه ها بالایی شهر وجود دارند، گفت: دریافت اقتصادیات از خانه های خالی به شهرداری مربوط نمی گردد و قانون خودش را دارد.

به گفته وی؛ شهرداری وعده داده است که زمان صدور پروانه از 10 ماه به 2 ماه تا سرانجام خرداد کاهش پیدا کند. برای مثال لازم نیست که کمیته نما برای صدور پروانه تأییدیه ساختمانی صادر کند. بعلاوه کوشش می گردد که صدور پروانه ساخت، چارچوب سازی و هوشمند گردد و به زیر 2 ماه کاهش یابد، اما وعده ما همان 2 ماه است.

شهردار تهران درباره افزایش فعالیت کاری نیرو های شهرداری مطرح کرد: سه شیفت کاری در حوزه اقتصادی و شیفت عصر در حوزه شهرسازی فعال خواهد شد یعنی شهرداری 24 ساعته خواهد شد و 41 درصد از مأموریت های شیفت صبح شهرداری در عصر هم قابل ارائه است. سیستم به سمتی خواهد رفت تا از مداخلات انسانی جلوگیری گردد و علاوه بر ایجاد شفافیت، جلوگیری از فساد و تسریع در ارائه خدمات رخ دهد.

زاکانی در ادامه گفت: ساخت 180 هزار مسکن به 500 هزار مسکن اضافه نمی گردد چرا که جنس این دو با هم فرق دارد. شهرداری میخواهد که قبول مسئولیت های خودش را در قبال بند 31 قانون اساسی و بند 21 ماده 55 قانون داشته باشد. دوره ساخت مسکن یک ساله نیست بلکه دوساله است که این اتفاق باعث بازگشایی گره مسکن می گردد.

وی با بیان اینکه شهرداری از چند جهت به موضوع مسکن یاری خواهد نمود، اضافه کرد: در این راستا بخش خصوصی باید پای کار باشد چرا که در غیر این صورت کار ما پیش نخواهد رفت. مدیریت ما یک مدیریت مشارکتی است. امیدواریم که راستا مسکن به گونه ای دنبال گردد که دو سوم سبد مردم به مسکن اختصاص پیدا نکند بلکه روز به روز کنترل پذیرتر گردد.

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری میخواهد که به مسکن استیجاری ورود پیدا کند، گفت: در بسیاری از کشورها، شهرداری ها مسکن استیجاری دارند و اینگونه نرخ بی رویه رشد اجاره را کنترل می نمایند. شهرداری تسهیل گری می نماید و ما به ازای آن قدرالسهمی را دریافت می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "زاکانی: برای نوسازی شهری نیازمند توسعه زیرساخت ها هستیم ، شهرداری به ارائه تسهیلات در ساخت مسکن یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زاکانی: برای نوسازی شهری نیازمند توسعه زیرساخت ها هستیم ، شهرداری به ارائه تسهیلات در ساخت مسکن یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید