روغن جلا و نحوه استفاده از آن

به گزارش وبلاگ پنجره، یکی از موادی که در نقاشی صنایع چوبی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، روغن جلا است. این محصول مدت زمان طولانی است که جای خود را در این حوزه باز کرده و اوضاع به نحوی پیش رفته که وقتی از رنگ زدن چوب صحبت می کنیم، به طور تلویحی داریم راجع به روغن جلا صحبت می کنیم. کار تا جایی پیش رفته که معمولا تمام افراد، رنگی که روی چوب اجرا می شود را به عنوان روغن جلا می شناسند. برای آشنایی هرچه بهتر با این محصول مفید، بد ندیدیم تا کمی درباره اش صحبت کنیم و نحوه ی اجرای آن روی مصالح چوبی را توضیح دهیم.

روغن جلا و نحوه استفاده از آن
نقاشی ساختمان را با کُبال تجربه کنید

معرفی روغن جلای چوب

روغن جلای چوب، پایه ی آلکید رزینی دارد؛ به همین دلیل است که روغن های جلا به روغن های جلای آلکیدی هم معروف هستند و با این نام معرفی می شوند. روغن جلا در واقع از خانواده رنگ ها محسوب می شود؛ اما از آن جا که این رنگ پایه روغنی دارد، از کلمه روغن برای آن استفاده می شود. از روغن های جلا برای رنگ آمیزی و پوشش سطوح چوبی استفاده می کنند. لایه روغن آلکیدی نه تنها از چوب محافظت می کند بلکه ی زیبایی خاصی هم به چوب می بخشد و آن را شکیل تر می کند. روغن های جلا با توجه به قیمت مناسب، داشتن حلال های دم دستی مانند تینر روغنی یا بنزین و در نهایت امکان اجرای راحت روی سطوح چوبی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. به دلیل داشتن همین مزایا است که با گذشت سالیان زیاد، هنوز انتخاب اول خیلی از افراد برای رنگ آمیزی سطوح چوبی هستند.

یکی از دلایل محبوبیت روغن جلا این است که می توانید هر سطح چوبی را به راحتی رنگ کنید و جلوه زیبایی به آن بدهید. اصلا هم مهم نیست که این سطح چوبی تازه و رنگ نخورده است یا اینکه سالیان دراز از عمر آن می گذرد. استفاده از این روغن براق کننده به مهارت خاصی نیاز ندارد و خودتان هم می توانید این کار را به خوبی انجام دهید.

مزایای استفاده از روغن جلا روی چوب

نگهداری و محافظت از چوب از گذشته های دور انجام می شده و بشر از همان زمان، به دنبال راهی برای جلوگیری از پوسیدگی یا حمله موریانه ها به چوب بوده است. استفاده از روغن جلا برای رنگ آمیزی چوب توانست آن مسائل را برطرف کند و هدف مدنظر انسان در افزایش عمر چوب را محقق سازد. علاوه بر این دو مورد، روغن جلا باعث شد تا بتوانیم درهای چوبی را راحت تر تمیز کنیم و دیگر نگران کشیدن پارچه نم دار روی آنها نباشیم. رنگ دانه های شفاف اکسید آهن که در ترکیب روغن های جلا حضور دارند، سبب درخشندگی سطح چوب می شوند و زیبایی بیشتری را به آن می بخشند.

مطالعه کنید

قیمت نقاشی ساختمان در سال 1397

بد نیست به خاطر داشته باشید که رقیق کردن روغن جلا با بنزین باعث خشک شدن سریع تر آن می شود؛ به همین دلیل باید پس از ترکیب کردن، آن را روی سطح مورد نظرتان بکشید تا خط قلم روی چوب نیفتد. اگر مبتدی هستید و تجربه زیادی در این کار ندارید، بهتر است از تینر روغنی برای رقیق کردن روغن جلا استفاده کنید تا به دردسر نیفتید.

نحوه اجرای روغن جلا

همان طور که پیش تر گفتیم، می توان از تینر روغنی و بنزین به عنوان حلال روغن جلا استفاده کرد. معمولا شرکت های تولیدکننده رنگ، نسبت درست ترکیب کردن روغن جلا و حلال را روی ظرف رنگ می نویسند تا به سرعت بتوانید کار رنگ زدن چوب را شروع کنید.

پیش از رنگ زدن سطح چوب، روغن جلا را به خوبی با تینر مخلوط کنید تا ترکیب همگنی به وجود بیاید. قبل از اقدام به رنگ زدن هم بد نیست سطح چوب را بررسی کنید تا در صورت وجود سوراخ یا ترک، آن را بتونه کاری کنید و رویش سنباده بکشید تا سطح یک دست و برای رنگ آمیزی آماده شود. پس از طی این مراحل و ترکیب رنگ می توانید با قلم موی مناسب روی سطح مورد نظر را نقاشی کنید. دمای مناسب برای شروع نقاشی چیزی بین 5 تا 30 درجه سانتی گراد است. زمان خشک شدن سطح روغن جلا 4 ساعت است و بعد از 16 ساعت هم به طور کامل خشک می شود. اگر چوب نیاز به رنگ آمیزی مجدد داشته باشد، بهتر است این کار را بعد از 24 ساعت انجام دهید تا روغن جلا به خوبی روی چوب بنشیند.

با استفاده از روغن جلا می توان ظاهر وسایل قدیمی را با هزینه ای اندک تازه کرد.

برای زدن روغن جلا روی سطح چوب می توانید از اسپری های آن هم استفاده کنید. هرچند این نوع اسپری ها کیفیت اجرای رنگ با قلم مو را ندارند، اما در موارد خاص و مصارف محدود می توانند راه گشا باشند.

حرف پایانی

استفاده از روغن های جلا یکی از بهترین راه ها است تا نه تنها طول عمر درها و وسایل مختلف چوبی درون خانه (مثل کمدها و گنجه های زیبا و قدیمی) را افزایش دهید، بلکه جلوه بیشتری هم به آنها ببخشید. رنگ آمیزی و نقاشی سطوح چوبی را می توانید خودتان با دقت و حوصله انجام دهید و به وسایل چوبی درون خانه درخشندگی و جلای بیشتری بدهید.

منبع: کبال

به "روغن جلا و نحوه استفاده از آن" امتیاز دهید

327 کاربر به "روغن جلا و نحوه استفاده از آن" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن جلا و نحوه استفاده از آن"

1 دیدگاه

شابان 7 خرداد 1400

میشه روغن جلا رو باپیستوله زد

پاسخ به شابان
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید