رمزگشای دلیل شکستن نوک مداد درگذشت

به گزارش وبلاگ پنجره به نقل از نیویورک تایمز، پتروسکی با آنالیز های ادبی طراحی و خرابی سازه های بزرگی مانند ساختمان ها و پل ها و نیز وسایل روزمره معمولی مانند مداد و خلال دندان، کوشش می کرد از مهندسی ابهام زدایی کند.

رمزگشای دلیل شکستن نوک مداد درگذشت

دکتر پتروسکی، استاد قدیمی مهندسی عمران و محیط زیست در دانشگاه دوک، اصل معماری فرم از عملکرد پیروی می نماید به یکی از اصول خود یعنی فرم از شکست پیروی می نماید رسیده بود و به طوری گسترده در کتاب ها، سخنرانی ها و مجلات علمی به این موضوع اشاره می کرد.

وی در سال 2006 در گفت وگو با نشریه تایمز گفته بود: شکست در مهندسی اهمیت دارد. هر محاسبه که مهندس انجام می دهد، یک محاسبه شکست است. مهندسی پیروز همه چیز در خصوص درک این است که چگونه چیزها خراب شده یا شکست می خورند.

دکتر پتروسکی در کتاب مهندس انسان است: نقش شکست در طراحی پیروز (1985)، آنالیز کرد که وقتی طراحی به شدت اشتباه باشد، چه اتفاقی می افتد. برای مثال، فروریختن دو راهرو در سال 1981 در هتلی در کانزاس سیتی که باعث کشته شدن 114 نفر شد یا فروریختن پل باریک تاکوما در واشنگتن تنها چند ماه پس از افتتاح آن در سال 1940.

او در سال 2014 به تایمز گفت: با وجود اینکه من سه مدرک مهندسی داشتم و به عنوان یک مهندس حرفه ای تدریس می کردم، وقتی یکی از همسایه ها از من پرسید: مهندسی چیست؟ نتوانستم تعریف منسجمی از آن ارائه دهم. و برترین پاسخم این بود: مهندسی دستیابی به عملکرد و در عین حال پرهیز از شکست است. وی گفت که مهندس انسان است: نقش شکست در طراحی پیروز را بعد از این تجربه نوشته است.

پتروسکی برای تجزیه و تحلیل شکست در مهندسی حتی سراغ مدادها هم رفته بود. او که تا حدودی به علت کیفیت پایین مدادهایی که در دانشگاه به او داده می شد، برافروخته بود، در سال 1987 در مجله مکانیک کاربردی مقاله ای نوشته و با استفاده از معادلات مهندسی شرح داد که چرا نوک مدادها می شکند.

او در این مقاله نتیجه گرفت که با پرسیدن اینکه یک نوک مداد، چرا و به چه شکلی می شکند، ما نه تنها به درک بهتری از ابزارهای تحلیل فشار و محدودیت های آنها می پردازیم، بلکه قادر به فهمی کامل تر از شگفتی های تکنولوژی در زمانی که سلامت یک کالای معمولی مثل مداد را تحلیل می کنیم، خواهیم بود. او بعدها این مقاله را توسعه داد و در قالب کتابی با عنوان مداد: تاریخ طراحی و شرایط منتشر کرد.

از دیگر کتاب های هنری پتروسکی می توان به تکامل چیزهای مفید: چگونه مصنوعات روزمره- از چنگال و سنجاق گرفته تا گیره ها و زیپ ها- همانطور که هستند به وجود آمدند، نکات کوچکی که باید مورد توجه باشد: چرا طراحی کامل وجود ندارد، بخشیدن طراح: درک شکست، خلال دندان: فناوری و فرهنگ و مهندسی حیاتی: چرا علم به تنهایی نمی تواند مسائل جهانی را حل نماید اشاره نمود.

از این مهندس و نویسنده، کتاب مهندسی انسان: نقش شکست در پیروزیت طراحی مهندسی در کشور ما به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "رمزگشای دلیل شکستن نوک مداد درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشای دلیل شکستن نوک مداد درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید