درباره پلایومتریک، پرش برای آمادگی بدنی به سبک مرد شش میلیون دلاری

به گزارش وبلاگ پنجره، مرد شش میلیون دلاری، سریال تلویزیونی محبوبی بود که شخصیت اصلی آن یک مرد بیونیکی - نیمه انسان و نیمه ماشین - می توانست با حرکاتی انفجاری از ساختمان های چند طبقه بپرد، از دیوارهای بلند بالا برود، و با سرعت 100 کیلومتر در ساعت بدود و بسیاری افراد در آرزوی داشتن توانایی های بدنی مانند او بودند.

درباره پلایومتریک، پرش برای آمادگی بدنی به سبک مرد شش میلیون دلاری

این علاقه بسیار افراد به تقلید از حرکات خارق العاده این مرد بیونیکی می کشاند که در سریال با یک افکت صوتی ویژه نمایش داده می شد. آنها این حرکات تقلیدی را هنگام پرش برای کندن میوه ها از درخت یا جهیدن از روی موانع انجام می دادند

همین حرکات تقلیدی انفجاری در واقع اساس تمرین های پلایومتریک است که ورزشکاران حرفه ای از آن برای افزایش قدرت، توان و چابکی استفاده می نمایند.

پلایومتریک چیست؟

پلایومتریک یا به اختصار پلایو، شامل دوره های کوتاه و شدید فعالیت جسمی هستند که رشته های عضلانی با انقباض سریع در قسمت پایینی بدن را به کار می اندازند.

همین رشته های عضلانی به فراوری قدرت انفجاری ورزشکاران یاری می نمایند که باعث افزایش سرعت و ارتفاع پرش در آن ها می شوند.

تمرین ها پلایومتریک که می تواند شامل انواع گوناگونی از تمرین ها مثل شنا، پرتاب، دویدن، پریدن و لگد زدن باشند بوسیله ورزشکاران رقابتی که به حرکات سریع و پرقدرت وابسته هستند، مثل بسکتبال، والیبال، بیسبال، تنیس و دو و میدانی به کار می روند.

این تمرین ها بعلاوه می توانند به بهبود هماهنگی، چابکی و انعطاف پذیری بدن در همه افراد یاری کند و روشی عالی برای فعال کردن قدرت تلمبه کردن خون بوسیله قلب هستند.

این تمرین ها بعلاوه می توانند برای بازتوانی افراد پس از تصادف یا اسیب دیدگی به کار روند و به بازگشت آمادگی جسمانی و کارکرد فیزیکی کامل یاری نمایند.

چگونه این تمرین ها را انجام دهیم؟

تمرین های پلایومتریک را می توانید به روش های گوناگون انجام دهید. برای مثال، می توانید از آنها برای برای تمرین بسکتبال، والیبال، تنیس یا هر ورزش ددیگری که احتیاج به حرکات انفجاری دارد، بهره ببرید.

این تمرین ها می توانند به صورت رشته هایی از پرش ها و جستن ها باشن برای مثال مثل حرکت اسکوات پرشی یا پرش یک پا انجام خواهید داد. ممکن است آنها را با پریدن از روی جعبه ها یا نیمکت ها یا عبور کردن از روی مخروطی ها انجام داد.

هر بار که پس از هر پرش فرود می آیید، عضلاتتان کشیده می شوند. این کشیدگی باعث می گردد پرش بعدی تان را با قدرت بیشتری انجام دهید. این ترکیب کشش و انقباض عضلات باعث ساخته شدن آنها می گردد.

لازم نیست که پلایومتریک را هر روز انجام دهید، زیرا عضلاتتان پس از تمام آن پرش ها احتیاج به استراحت دارند. اگر آمادگی بدن ندارید، ممکن است ابتدا احتیاج باشد، آمادگی بدنی پایه ای را به دست آورید و بعداً یک فرد آزموده شیوه انجام این حرکات را به شما نشان دهد تا آسیب نبینید.

پلایومتریک بعلاوه می تواند جایگزین سرگرم نماینده ای برای تمرینات معمول قدرتی باشد که قدرت، نیرو، تعادل و چابکی شما را افزایش می دهند.

حفظ ایمنی در هنگام انجام تمرین

- سطحی را انتخاب کنید که انعطاف پذیر باشد. یک تشک ضخیم و محکم، کفپوش چوبی پوشیده شده با فرش ضخیم یا چمن یا خاک در فضای بیرون که بخشی از ضربه هنگام فرود را جذب می نمایند، گزینه های خوبی هستند. پرش ها روی سطوح کاشی، بتن یا آسفالت انجام ندهید.

- در ابتدا ارتفاع پرش تان را فقط چند سانتی متر مشخص کنید. هرچه بالاتر بپرید، ضربه فرود بیشتر است.

- هنگام فرود پاهایتان را خم کنید و زانوهایتان را قفل نکنید.

-نرم فرود بیایید و از فرود فقط روی پاشنه یا انگشتان پا اجتناب کنید.

منبع: همشهری آنلاین

به "درباره پلایومتریک، پرش برای آمادگی بدنی به سبک مرد شش میلیون دلاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره پلایومتریک، پرش برای آمادگی بدنی به سبک مرد شش میلیون دلاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید