خبرنگاران مقابله با کرونا اثرات مخربی بر محیط زیست خواهد داشت

به گزارش وبلاگ پنجره، تهران - خبرنگاران - متخصص پژوهشکده علوم محیطی شهیدبهشتی گفت: مقابله بشر با ویروس کرونا که با افزایش استفاده از الکل، موادضدعفونی کننده و داروهای شیمیایی همراه است، در سال های آینده بر اکوسیستم اثرات مخربی خواهد داشت.

خبرنگاران مقابله با کرونا اثرات مخربی بر محیط زیست خواهد داشت

امیر سالمی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی وبلاگ پنجره در باره تاثیر شیوع کرونا بر محیط زیست گفت: یکی از مهمترین آثار و نتایج مخرب شیوع این بیماری بر طبیعت و محیط زیست به جهت مقابله بشر با آن است.

وی اضافه کرد: افزایش استفاده از الکل، مواد ضدعفونی کننده، شوینده و بعضی داروها که به منظور مقابله با این بیماری مصرف می شوند، در بعضی مناطق کشور با بازگشت به چرخه طبیعت، اکوسیستم را تحت تاثیر قرار می دهند.

سالمی شرح داد: در شهر تهران این مواد عمدتا همراه با فاضلاب شهری به تصفیه خانه ها وارد و در صورت قدرت کافی حذف می شوند. اما در بعضی نقاط کشور همچون استان گیلان و مازندران این مواد شیمیایی ودارویی که پساب های خانگی عمدتا به رودخانه ها ریخته می شوند، در طبیعت پخش و می توانند سراسر استان را آلوده کنند.

وی ادامه داد: این آلودگی همچنین می تواند تولید مثل و تخم ریزی بعضی جانداران، آبزی ها و ماهیان را با آسیب روبه رو و فرآیند رشدو تکوین بچه ماهی ها را نیز با اختلال روبرو کند.

به گفته این کارشناس حوزه فناوری های محیط زیست، خود ویروس کرونا اما در محیط آزاد (طبیعت) به ویژه در بعضی نقاط که حاوی ذرات معلق باشند، عمر نکرده و در کوتاه مدت از بین می فرایند.

سالمی بیان کرد: در اثر این آلودگی شیمیایی همچنین احتمال کاهش یا انقراض یک گونه از ماهیان یا افزایش جمعیت یک گونه از جانوران (به دلیل مقاومت بدنی) یا شماری از گیاهان نیز وجود خواهد داشت.

بازگشت مواد شیمیایی در چرخه طبیعت ومقاومت دارویی جانداران

وی یادآور شد: یکی دیگر از مسائل اساسی استفاده از این مواد شیمیایی و بازگشت این پساب ها به محیط زیست، مقاومت دارویی جانداران است. افزایش مصرف این مواد در دوران شیوع کرونا که به چرخه طبیعت و بالتبع انسان ها نیز بازمی شود، در سال های آینده سبب کاهش اثربخشی داروها و بی شک افزایش مصرف این مواد خواهد شد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: رشد مصرف این مواد هم مجددا محیط زیست وطبیعت را بیش از پیش آلوده و عواقب متعددی برای بشر وکره زمین خواهد داشت.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت حفظ پاکیزگی محیط زیست اضافه کرد: رها کردن اقلام بهداشتی همچون ماسک ودستکش در طبیعت ودریاها می تواند باعث گیرکردن لاک پشت ها وماهیان و... در درون کیسه های پلاستیکی ودستکش ها و همچنین بلعیدن آنها توسط بعضی از جانوران بزرگ تر نظیر فک ها شود.

به گفته سالمی، اما سیستم صحیح جمع آوری زباله ودفن، می تواند اقلام و کالاهای بهداشتی مقابله با کرونا را نیز همانند کاغذ و پلاستیک و... معدوم سازد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مقابله با کرونا اثرات مخربی بر محیط زیست خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مقابله با کرونا اثرات مخربی بر محیط زیست خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید