آنالیز لپ تاپ ایسوس X543MA، GQ1012؛ پرفروش ترین لپ تاپ ایسوس در خبرنگاران

به گزارش وبلاگ پنجره، در این مطلب به نقد و آنالیز لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012 می پردازیم که با مشخصات سخت افزاری قابل قبول و قیمت مناسب توانسته به پرفروش ترین لپ تاپ این شرکت تایوانی در فروشگاه خبرنگاران تبدیل گردد.

آنالیز لپ تاپ ایسوس X543MA، GQ1012؛ پرفروش ترین لپ تاپ ایسوس در خبرنگاران

این روزها قیمت قطعات سخت افزاری بسیار افزایش پیدا نموده و در نتیجه خرید یک سیستم رومیزی برای کسانی که محدودیت بودجه دارند عملا سخت و غیرممکن شده است. این دسته از افراد اما باید نیم نگاهی به دنیای لپ تاپ ها هم داشته باشند؛ جایی که گزینه های ارزان زیادی با مشخصات سخت افزاری قابل قبول در دسترس قرار دارند و می گردد از بین آن ها موارد بسیار ارزشمند و مناسبی را یافت.

در وبلاگ پنجره لپ تاپ های زیادی از برندهای معتبر برای فروش در دسترس قرار دارند که از جمله محبوب ترین برندها می توان به ایسوس اشاره نمود. در سبد محصولات این شرکت تایوانی که سابقه درخشانی در زمینه فراوری لپ تاپ دارد، از مدل های مالی گرفته تا بالارده و حرفه ای موجود است و کاربران می توانند متناسب با احتیاج خود یکی را انتخاب نمایند. محبوب ترین لپ تاپ این شرکت اما لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012 است که در سال 2021 راهی بازار شده است؛ محصولی که فقط 7.350.000 تومان قیمت دارد و از مشخصات فنی قابل قبولی هم برخوردار است. در این مطلب تصمیم گرفته ایم به آنالیز این محصول بپردازیم و ببینیم آیا با این مشخصات فنی ارزش خرید دارد یا خیر.

آنالیز لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012

طراحی و نمایشگر

نام محصولایسوس X543MA-GQ1012
ابعاد27 × 251 × 381 میلی متر
وزن1.9 کیلوگرم
جنس مواد بکار رفته در ساخت محصولپلاستیک
مقدار نمایشگر15.6 اینچ
کیفیت صفحه768 × 1366 پیکسل HD
نوع پنلOLED
فناوری های نمایشگرمات، بیشینه روشنایی 200 نیت، پوشش 45 درصدی گاموت رنگی، نسبت تصویر 16:9

قاعدتا نمی توان از یک لپ تاپ که کمتر از 8 میلیون تومان قیمت دارد، انتظار طراحی بدون نقصی را داشت. ایسوس در این زمینه تا جایی که امکان داشت خوب و قابل قبول عمل کرد و اگرچه نماینده خود را تماما با پلاستیک طراحی نموده اما با این حال وقتی محصول را در دست می گیرید به گونه ای است که گویا از فلز ساخته شده و در نتیجه حس و حال خوبی را به شما القا می نماید.

اما شاید نقطه ضعف اصلی این محصول وزن نسبتا زیاد و ابعاد بزرگ آن باشد. البته برای یک محصول 15.6 اینچی، 1.9 کیلوگرم خیلی زیاد نیست اما با این حال ایسوس حواشی زیادی را اطراف نمایشگر در نظر گرفته و ضخامت آن هم علی رغم اینکه از گرافیک مجزا بهره نمی برد نسبتا بالاست. شما نمی توانید انتظار داشته باشید بدون احساس خستگی آن را برای طولانی مدت حمل کنید. اما به عنوان محصولی که بیشتر برای رفع کردن احتیاجهای دانش آموزی و دانشجویی در خانه قرار گرفته است، انتخاب مناسبی است.

لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012 در دسته محصولات بزرگ قرار می گیرد چون نمایشگر آن 15.6 اینچ بزرگی دارد. از جمله مزیت های این محصول این است که نوع پنل به کار رفته در آن از جنس OLED است که این یعنی می توانید درون محیط خانه کیفیت بسیار خوبی را دریافت کنید و در عین حال در مصرف انرژی هم به شکل قابل توجهی صرفه جویی می گردد. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که وضوح تصویر این لپ تاپ خیلی کم است؛ در وضوح HD شاید شما نتوانید آنطور که باید از تماشا محتوای بصری لذت کافی را ببرید اما نباید فراموش کنید که کمتر از 8 میلیون برای آن پرداخت نموده اید و در نتیجه نمی توانیم این مورد را ضعف خاصی برای نماینده ایسوس در نظر بگیریم.

از مزیت های این پنل این است که به لطف مات بودن، نور را بازتاب نمی دهد و در نتیجه حین تماشای یک محتوای بصری در زیر نور با مشکل روبرو نخواهید شد و می توانید حتی در محیط های درخشان هم بدون مشکل با آن کار کنید. بیشینه روشنایی این نمایشگر به 200 نیت می رسد که شاید اگر آن را با بیشینه روشنایی گوشی های موبایل مقایسه کنید کم به نظر برسد اما هرچه نمایشگر بزرگ تر می گردد، این مقدار هم کاهش پیدا می نماید. اگرچه ایسوس می توانست پنل باکیفیت تری را هم برای این محصول در نظر بگیرد که بیشینه روشنایی بیشتری داشته باشد اما در آن صورت قطعا بهایی که باید برای آن می پرداختید بیشتر می شد. به صورت کلی از لحاظ طراحی به این محصول از 10، نمره 6 و از لحاظ نمایشگر هم همین نمره را می دهیم.

سخت افزار

نام محصولایسوس X543MA-GQ1012
پردازندهاینتل سلرون N4020
تعداد هسته2
فناوری ساخت14 نانومتری
محدوده سرعت1.1 - 2.8 گیگاهرتز
حافظه کش4 مگابایت
حافظه رم4 گیگابایت از نوع DDR4
گرافیکUHD Graphics 600 - بدون حافظه گرافیکی مجزا
حافظه داخلی1 ترابایت HDD با سرعت 5400 دور بر دقیقه
درایو نوریندارد
وب کمدارد با کیفیت VGA
باتری33 وات ساعت از نوع لیتیوم یون
پورت ها2 پورت USB-2.0 و 1 پورت USB-3.2، جک هدفون و میکروفون، پورت HDMI 1.4
پشتیبانی از وای فای و بلوتوثدارد
سیستم عاملندارد

لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012 یک محصول ارزشمند و خوب محسوب می گردد اما در هیچ یک از بخش ها شما را شگفت زده نمی نماید. در تمامی بخش ها شما دقیقا آنچه را دریافت می کنید که برایش هزینه نموده اید. بنابراین هیچ غافلگیری خاصی در کار نیست. این محصول به عنوان قلب تپنده از پردازنده اینتل سلرون N4020 استفاده می نماید. این پردازنده مبتنی بر فناوری 14 نانومتری است و مصرف بسیار پایینی هم دارد.

اینتل برای این پردازنده 2 هسته در نظر گرفته که فرکانس آن ها در مدل پایه به 1.1 و در حالت بوست هم به 2.8 گیگاهرتز می رسد. حافظه کش این پردازنده هم 4 مگابایتی است. همانطور که از مشخصات آن پیداست، اینتل این پردازنده را برای لپ تاپ های ارزان قیمت و مالی طراحی نموده و در نتیجه شما هم باید انتظار داشته باشید بتواند از پس انجام کارهای سبک نظیر وب گردی، آفیس، تماشای ویدیو، فیلم و سریال و… بر بیاید. نمی توانید 8 میلیون برای یک محصول هزینه کنید اما انتظار داشته باشید مثل یک سیستم گیمینگ تمام بازی های روز را بدون مشکل برایتان اجرا کند.

این لپ تاپ حتی پردازنده گرافیکی مجزا هم ندارد و برای این منظور به گرافیک بکار رفته در قلب تپنده خود یعنی UHD Graphics 600 وابسته است. این پردازنده گرافیکی به صورت آنبرد روی لپ تاپ قرار گرفته و توان آن هم بسیار پایین است. یعنی عملا نمی توانید روی توانایی های گرافیکی این لپ تاپ حساب کنید چون نه پردازنده و نه گرافیک آنقدرها که باید توان بالایی ندارند.

در کنار پردازنده و گرافیک لپ تاپ X543MA-GQ1012، از 4 گیگابایت رم LPDDR4 هم استفاده شده که باعث می گردد محصول یادشده در انجام کارهای مولتی تسکینگ هم خارق العاده نباشد. اما همانطور که گفته شد می تواند از پس کارهای سبک به سادگی بر بیاید. وجود 1 ترابایت هارد HDD با سرعت 5400 دور در دقیقه هم علی رغم اینکه فضای زیادی در اختیار شما قرار می دهد اما آنقدرها سریع نیست که بتواند به سرعت فرامین شما را اجرا کند. کلیدهای جزیره ای بزرگ و پد لمسی یک تکه با حساسیت زیاد و امکان استفاده از فرمان های لمسی باعث شده این محصول یک ابزار کارآمد برای تایپ کردن باشد. اما متأسفانه خبری از نور پس زمینه نیست.

لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012 اگرچه ضخامت نسبتا زیادی دارد اما متعجبیم چرا ایسوس هیچ درایو نوری برای آن در نظر نگرفته است. بدین ترتیب شما همواره باید برای ارسال اطلاعات به درون لپ تاپ و یا نصب ویندوز از فلش مموری بهره ببرید یا در صورت امکان، درایو نوری اکسترنال را به لپ تاپ متصل کنید چون در غیر این صورت هیچ راهی برایتان وجود نخواهد داشت. به منظور برقراری تماس تصویری، یک وب کم با وضوح VGA هم در لپ تاپ ایسوس تعبیه شده که خیلی کیفیت بالایی ندارد و در برترین شرایط نوری است که می تواند عملکرد نسبتا قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد.

این لپ تاپ از دو پورت USB 2.0 و یک پورت USB-3.2 و درگاه HDMI 1.4 بهره می برد و از وای فای و بلوتوث هم پشتیبانی می نماید. بعلاوه سیستم عامل هم روی آن نصب نیست و باید بلافاصله بعد از خرید اقدام به نصب سیستم عامل روی آن کنید. باتری این محصول هم 33 وات ساعت ظرفیت دارد و به لطف نمایشگر OLED و پردازنده کم مصرف می تواند تا سه الی چهار ساعت به راحتی لپ تاپ را برای شما روشن نگه دارد. به صورت کلی در بخش سخت افزار به این محصول امتیاز 5 از 10 را می دهیم.

جمع بندی؛ آیا لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012 ارزش خرید دارد؟

اگرچه در تمامی بخش ها امتیاز پایینی به این محصول داده ایم اما نباید فراموش کرد که با این قیمت، سخت است بخواهید یک سیستم خوب بخرید. اما توجه داشته باشید این امکان وجود دارد که یک SSD به این لپ تاپ اضافه کنید که در این صورت سرعت انجام کارها چندین برابر بیشتر خواهد شد. البته در یک مطلب جداگانه به صورت مفصل به انواع SSD و تأثیر آن ها روی عملکرد سیستم پرداخته ایم اما به صورت خلاصه باید بگوییم با اضافه شدن SSD قدرت سخت افزاری سیستم افزایش پیدا نمی نماید، بلکه سرعت آن در بوت یا اجرا کردن اپ هایی که روی آن نصب می شوند بسیار بیشتر می گردد.

نقاط قوت لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012

  • قیمت بسیار مناسب
  • مناسب برای انجام کارهای دانش آموزی و دانشجویی
  • امکان اضافه کردن SSD برای افزایش سرعت سیستم
  • نمایشگر بزرگ
  • هارد 1 ترابایتی
  • باتری با شارژدهی مناسب
  • پشتیبانی از ویندوز 11
  • صفحه کلید بزرگ

نقاط ضعف لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012

  • سخت افزار بسیار ضعیف
  • عدم بهره مندی از درایو نوری
  • وب کم بی کیفیت
  • بدنه پلاستیکی
  • عدم بهره مندی از نور پس زمینه صفحه کلید
  • ضخامت نسبتا زیاد در شرایطی که خبری از کارت گرافیک مجزا هم نیست

آن دسته از افرادی که نمی خواهند هزینه زیادی برای سیستم پرداخت نمایند، به خصوص دانش آموزان و دانشجویان می توانند خرید لپ تاپ ایسوس X543MA-GQ1012 را در برنامه های خود داشته باشند چرا که از پس احتیاجهای این چنینی به راحتی بر می آید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز لپ تاپ ایسوس X543MA، GQ1012؛ پرفروش ترین لپ تاپ ایسوس در خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز لپ تاپ ایسوس X543MA، GQ1012؛ پرفروش ترین لپ تاپ ایسوس در خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید