اولین سرود ملی ایران کار کی بود؟

به گزارش وبلاگ پنجره، نخستین سرود ملی رسمی دولت ایران در دوره ناصری به وسیله معلم شعبه موزیک دارالفنون، موسیو لومر، به صورت موزیک بدون کلام ساخته شد.

اولین سرود ملی ایران کار کی بود؟

وبلاگ پنجره-نصیبه سجادی:داریوش شهبازی، مورخ و نویسنده، ساخت اولین سرود ملی را چنین توضیح می دهد : ناصرالدین شاه پس از آشنایی با موسیقی نظامی به ضرورت سامان دادن قشون به دسته های موزیک نظامی پی برد و چون شیفته تشریفات و جلال و جبروت دستگاه پادشاهی بود، تمایل خود را به تشکیل این قسمت در قشون از خود نشان داد و زمانی که دانست موزیک نظامی می تواند در تشریفات سلطنتی بر ابهت امر بیفزاید چنان علاقه مند شد که از دولت فرانسه در این مورد یاری خواست. براین اساس، وزیر جنگ این کشور موسیو لومر را به او معرفی کرد.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

آلفرد ژان باتیست لومر، موسیقیدان نظامی فرانسوی، که معاون دسته موزیک هنگ اول سربازان گارد بود، سال1247 خورشیدی به ایران آمد. او به دانشجویان بخش موسیقی دارالفنون آموزش می داد. نخستین آهنگ سلام رسمی ایران، ساخته اوست، بعلاوه گفته می گردد نخستین سرود ملی ایران را در 1252 خورشیدی به لومر سفارش دادند تا بسازد. نسخه ای از این سرود که از ابتدا بی کلام بود و به سلام شاهی معروفیت داشت، در سال 1284 خورشیدی برای نخستین بار به رهبری موسیو لومر ضبط شد.

دوستعلی خان معیرالممالک از مراسمی که در باغ شاه برگزار و به وسیله ناصرالدین شاه افتتاح شد، می نویسد: روزی را برای مراسم پرده برداری از مجسمه جشن گرفتند و از شاهزادگان و اعیان و وزرا و نمایندگان خارجی دعوت کردند... چند دسته موزیک در نقاط مختلف باغ به نوبت به نواختن آهنگ های گوناگون پرداختند. در ساعت مقرر ناصرالدین شاه به مجلس جشن در آمد و همین که پرده از روی مجسمه برداشته شد، دسته های موزیک هم آهنگ سلام ملی ایران را نواختند.

سرود ایران جوان یا وطنم که اجرای آن با آواز شهرام ناظری برای خیلی ها گوش آشناست، قطعه ای موسیقی بدون کلام بوده است که به وسیله آلفرد لومر، هنرمند فرانسوی که ایرانی ها او را موسیو لومر صدا می کردند، ساخته شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "اولین سرود ملی ایران کار کی بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین سرود ملی ایران کار کی بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید