افشاگری طراح سابق اینتل درباره کیفیت پردازنده ها

به گزارش وبلاگ پنجره، بدون شک پرقدرت ترین پردازنده های فعلی بر پایه معماری x86 هستند اما اپل به طرز ناباورانه ای اعلام نمود عطایش را به لقایش می بخشد و در آینده نزدیک از پردازنده های اختصاصی با هسته های پردازشی ARM به جای پردازنده های اینتل استفاده می نماید. حالا یکی از طراحان سابق پردازنده های اینتل فاش نموده تصمیم اپل ریشه در پردازنده های نسل ششمی Skylake (اسکای لیک) اینتل و مسائل ساختاری آنها دارد.

افشاگری طراح سابق اینتل درباره کیفیت پردازنده ها

اخیراً Francois Piednoël، از مهندسین ارشد سابق اینتل با 20 سال سابقه کار در این کمپانی که خود را به عنوان یکی از افراد مؤثر در خلق پردازنده های Pentium 4 Extreme Editiion و Core 2 معرفی می نماید و هم اکنون برای کمپانی مرسدس بنز کار می نماید، در یک برنامه اینترنتی پرده از راز کنار گذاشته شدن پردازنده های اینتل از سوی اپل برداشته است.

رزومه Francois Piednoël

به ادعای این مهندس پیشین اینتل، فرآیند تضمین کیفیت (QA) پردازنده های نسل ششمی Skylake موجب دلسرد شدن اپل از پردازنده های اینتل و تصمیم برای ساخت پردازنده های اختصاصی شد.این طراح ارشد پیشین اینتل در این باره گفت:

اگر ساده بخواهم بگویم، همکاران ما در اپل در شناسایی مسائل ریزمعماری Skylake از خود ما سبقت گرفتند که این خیلی بد بود. هنگامی که مشتری شما تقریباً به اندازه خودتان مسائل محصولاتتان را شناسایی می نماید، مطمئناً به نتیجه خوبی نخواهد انجامید

هم زمان شواهد دیگری در دست است که ادعاهای Piednoël را تقویت می نماید. Paul Thurrott، نویسنده مشهور دنیای کامپیوتر و فناوری پیش تر نوشته بود مایکروسافت با Surface Book های خود با مشکل اساسی روبرو شده بود، چراکه آنها بی تجربه بودند و نمی دانستند عیب یابی پلتفرم مورد استفاده آنها که همان Skylake اینتل بود، چقدر کار دشواری است. این گزارش ها هنگامی باورپذیرتر شد که همان زمان Consumer Reports محصولات Surface مایکروسافت را از لیست پیشنهادی خود کنار گذاشت.

آنالیز لیست مسائل پردازنده های نسل ششم، هفتم، هشتم و نهم اینتل نشان می دهد Skylake مسائل بسیاری بیشتری نسبت به نسل های دیگر داشته است.

هرچند مقایسه تعداد مسائل تأیید شده از سوی اینتل کار دقیقی نیست و این کمپانی همیشه مسائل را دست کم می گیرد، اما همان اعداد رسمی هم نشان می دهد Skylake یک ریزمعماری پر نقص است. برای نمونه باگ شماره 133 توسط خود اینتل این گونه تشریح شده است:

اجرای بعضی دستورالعمل ها می تواند به رفتارهای غیرقابل پیش بینی بیانجامد

به طور دقیق تر اینتل به وجود 190 مشکل در پردازنده های نسل ششمی Skylake اذعان نموده است که این عدد برای نسل هفتم 145 مورد و در نسل هشتم 137 مورد است.

به اعتقاد Piednoël، تضمین پذیر نبودن کیفیت پردازنده های Skylake محرک اصلی اپل برای ساخت پردازنده های خانگی بود. به گفته این طراح پیشین پردازنده های اینتل، اگر مسائل Skylake نبود، شاید هرگز اپل به ساخت پردازنده های خود فکر نمی کرد.

مطمئناً تصمیم اپل برای کنار گذاشتن پردازنده های اینتل به همین سادگی گرفته نشده است و بر اساس بعضی روایت ها، این کمپانی دست کم تا سال 2018 منتظر ماند تا ببیند اوضاع به کدام سو می رود.

در سال 2015 میلادی که اینتل ریزمعماری نسل ششمی Skylake را با فناوری ساخت 14 نانومتری معرفی کرد، این کمپانی برای دو دهه یکه تاز صنعت پردازنده بود و بهترین فناوری ساخت پردازنده را نسبت به AMD داشت. اما اینتل در ارائه فناوری ساخت 10 نانومتری به شدت از برنامه های خود عقب ماند و نتوانست در سال 2015 پردازنده 10 نانومتری عرضه کند. بعدتر این اتفاق به سال 2018 و مجدداً به سال 2020 موکول شد.

هرچند اینتل در مهاجرت به فناوری ساخت 10 نانومتری پیروز عمل نکرد، اما در حقیقت تا پیش از سال 2018 مشتریان این کمپانی مسئله ای با فناوری ساخت 14 نانومتری نداشتند و عملکرد پردازنده های اینتل بسیار خوب بود. اما در سال 2018 رقیب اینتل پردازنده های 12 نانومتری خود را عرضه کرد و آهسته آهسته مشتریان اینتل کهنگی فناوری ساخت 14 نانومتری را احساس می کردند.

احتمالاً عامل تأثیر گذار دیگر، افزایش چشمگیر کارایی پردازنده های اپل با هر نسل باشد. اپل هر نسل جدیدی که عرضه می نماید، نزدیک به یک سال قبل از آن طراحی شده است اما کارایی بسیار خوبی ارائه می نماید و اغلب بی نظیر است. بنابراین ممکن است اپل به نقطه ای رسیده باشد که اعتماد به نفس ساخت پردازنده مشابه یا حتی بهتر از اینتل را در خود ببیند.

برای سال ها هرکس پردازنده پرقدرت می خواست، سراغ x86 اینتل و AMD می رفت. اما حالا اپل این جرأت را به خرج داده که با x86 مچ بیندازد و ممکن است نتیجه خوبی داشته باشد. چه کسی می داند، شاید بالاخره پردازنده هایی سریع تر و کم مصرف تر از محصولات اینتل و AMD ساخته گردد.

همان طور که AMD دنیا را از سلطه پردازنده های 4 هسته ای آزاد کرد، شاید اپل هم پردازنده ها را به سطح تازه ای برساند.

منبع : شهر سخت افزار

منبع: آی تابناک

به "افشاگری طراح سابق اینتل درباره کیفیت پردازنده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگری طراح سابق اینتل درباره کیفیت پردازنده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید