اشتباهات رایجی که لپ تاپ شما را نابود می نماید

به گزارش وبلاگ پنجره، آیا می دانید چه کارهایی باعث آسیب به لپ تاپ شما می گردد؟ این اشتباهات رایج به مرور زمان به رایانه شما آسیب می زند، پس مراقب باشید و هوشمند! در این مطلب شما را با این اشتباهات آشنا می کنیم، با ما همراه باشید.

اشتباهات رایجی که لپ تاپ شما را نابود می نماید

به گزارش وبلاگ پنجره، از آنجا که ما لپ تاپ ها را با خود حمل می کنیم، در مقایسه با رایانه های رومیزی که ثابت می مانند، بیشتر در معرض تصادف و خرابی سخت افزار هستند. شانس بخشی از معادله است، اما بیایید به نحوه خرابی و شکستن لپ تاپ در طول زمان با چند اشتباه رایج نگاه کنیم. اگر از لپ تاپ خود به این روش ها سوءبهره ببرید، ممکن است قبل از اینکه متوجه شوید چه می کنید، از کار بیفتد.

1. گرمای بیش از حد و آسیب به لپ تاپ

پردازنده ها نسبت به قبل از مصرف انرژی کارآمدتر هستند و میانگین دمای یک رایانه شخصی به مرور زمان کاهش یافته است. با این حال، لپ تاپ ها هنوز هم گرمای زیادی فراوری می نمایند. بسیاری از ماشین ها در هنگام فشار همچنان در لمس گرم می شوند.

یک فن (یا منبع خنک نماینده دیگر) باید این گرمای داخلی را دفع کند و این وظیفه شماست که دریچه فن را تمیز نگه دارید تا مانعی برای خروج گرما نداشته باشد. اگر گرمای داخل لپ تاپ شما جایی برای رفتن نداشته باشد، در اطراف اجزای حیاتی لپ تاپ شما گیر می نماید. در نهایت لپ تاپ شما به دمای خطرناکی می رسد و بیش از حد گرم می گردد.

بعضی از لپ تاپ ها به این موضوع واکنش نشان می دهند و به طور اتوماتیک خاموش می شوند. اما بعضی دیگر به آرامی از گرما آسیب خواهند دید، تا زمانی که از کار بیفتند.

مبلمان، فرش و پتو همگی سطوحی هستند که می توانند ویران نماینده باشند. هر جا لپ تاپ خود را قرار می دهید، مطمئن شوید که دریچه یک مسیر باز برای انجام کار خود دارد. حتی انبوهی از کتاب ها که خیلی نزدیک به لپ تاپ شما هستند، می توانند مسائلی ایجاد نمایند.

این تنها منبع تجمع گرما نیست. با گذشت زمان، گرد و غبار می تواند در داخل دستگاه شما جمع گردد و فن و راه های هوایی داخلی را مسدود کند. اگر سال ها لپ تاپ خود را در اختیار دارید، ارزش آن را دارد که لپ تاپ خود را تمیز کنید تا زباله های داخلی آن پاک گردد.

2. خرابی هارد دیسک لپ تاپ

در حال حاضر بسیاری از لپ تاپ ها دارای یک درایو حالت جامد (SSD) یا حافظه فلش دیگر هستند. از آنجایی که SSD ها قطعات متحرک داخلی ندارند، در برابر حرکت انعطاف پذیرتر هستند. با این حال، بسیاری از لپ تاپ های قدیمی تر و مقرون به صرفه تر هنوز یک هارد دیسک مکانیکی (HDD) دارند. اگر بیش از حد تکان بخورند ممکن است آسیب ببینند.

این آسیب پذیری هارد دیسک چرخان به علت استفاده از قطعات متحرک است. هارد دیسک ها دارای یک سر خواندن/نوشتن هستند که باید برای تعامل با دیسک حرکت کند که چرخش می نماید. این قطعات اینرسی خاص خود را دارند، بنابراین اگر لپ تاپ خود را در حالی که روشن هستند حرکت دهید، سعی می نمایند در جهت اصلی خود حرکت نمایند. این می تواند باعث تماس بین اجزای هارد دیسک داخلی گردد که به نوبه خود می تواند به خرابی داده های شما منجر گردد.

تنها با حرکت ملایم لپ تاپ و حرکت نکردن آن هنگام اجرای برنامه ای که مکرراً به هارد دیسک دسترسی دارد، می توانید خطر را کاهش دهید. با لپ تاپ خود به آرامی و بدون حرکت سریع رفتار کنید.

3. استفاده نادرست از لپ تاپ و آسیب رساندن به آن

اگر به این فکر می کنید که چگونه لپ تاپ خوب خود را سریع بشکنید، سعی کنید لپ تاپ خود را از قسمت صفحه نمایش بگیرید و بلند کنید. نگه داشتن لپ تاپ با هر گوشه ای، به خصوص آزادانه با یک دست، ایده بدی است. حتی لپ تاپ های ممتاز نیز گاهی می توانند تسلیم این حرکت به ظاهر ساده شوند.

برترین راه برای برداشتن آن، گرفتن جلو یا عقب دستگاه در هنگامی که لپ تاپ بسته است، می باشد. برای امنیت بیشتر، آن را با دو دست بگیرید. وقتی لپ تاپ شما باز است، همچنان باید آن را با هر دو دست (یکی در هر طرف) بردارید.

بعضی از لپ تاپ ها مورد سوء استفاده قرار می گیرند، اما بعضی دیگر ممکن است در مدت کوتاهی با مشکل روبرو شوند. به ویژه، برداشتن لپ تاپ از کنار نمایشگر فشار زیادی به لولا وارد می نماید. لپ تاپ ها قرار نیست با آن کنار بیایند. انجام این کار می تواند به لولاها یا مواد اطراف آسیب برساند و باعث شکستن لولا یا از کار افتادن صفحه نمایش گردد.

4. چگونه یک لپ تاپ را با درهم ریختن سیم ها از بین ببریم

اگر می خواهید رایانه تان را از بین ببرید (یا حداقل توانایی تان برای استفاده عادی از آن)، با کابل های آن مانند آشغال رفتار کنید. آنها را دور هر چیزی که در چشم است بپیچید، آنها را در زوایای عجیب بچرخانید و منتظر بمانید تا چیزی بشکند. زودتر از چیزی که تصورش را می کنید این اتفاق می افتد.

ممکن است فکر کنید سیم های برق می توانند پیچ و تاب و خم شدن زیادی را تحمل نمایند، اما اغلب نمی توانند.

شکل رایج این مشکل زمانی اتفاق می افتد که فردی کابل شارژر را روی شی دیگری می پیچد تا آن را در بسته نگه دارد. گاهی اوقات آن جسم دارای لبه های تیز است که به کابل آسیب می رساند.

با بستن یک سیم دور خود از این مشکل جلوگیری کنید. بیشتر کابل ها هنگام خریدن به این صورت بسته بندی می شوند و بعضی شامل یک تکه چسب نواری هستند که می توانید از آن برای نگه داشتن سیم در کنار هم بهره ببرید.

بعلاوه باید مطمئن شوید که فشار زیادی به کابل های کامپیوترتان وارد نمی کنید. این باعث می گردد تا به دوشاخه ای که وارد لپ تاپ شما می گردد، فشار وارد گردد. با گذشت زمان، این کار دوشاخه را ضعیف می نماید و حتی می تواند به سوکت آسیب برساند و از شارژ کردن رایانه شما جلوگیری کند. داشتن کمی شلی در کابل ها مهم است.

5. آسیب به لپ تاپ با حمل و نقل نامناسب

بسیاری از مردم یک کیف لپ تاپ می خرند تا ضربه ها و آسیب های روزمره را از بین ببرند. این اولین قدم عالی است، اما باید مطمئن شوید که کیف واقعاً محافظت می نماید. کیف های لپ تاپ مقرون به صرفه ممکن است دارای محفظه ای به مقدار لپ تاپ باشند، اما معمولاً فاقد محافظت هستند. بعضی دیگر دارای بالشتک در کناره های کیف هستند، اما از محافظت از بالا یا پایین کاملا غفلت می نمایند.

آیا تا به حال لپ تاپ شما آسیب دیده است؟

به طور خلاصه، مهم است که به جزئیات کوچک توجه داشته باشید. در غیر این صورت، لپ تاپ شما ممکن است در اثر آسیب به لولاها، هارد دیسک، قسمت بیرونی یا سایر اجزاء به سرعت از بین برود. حتی کارهای به ظاهر جزئی، مانند ریختن خرده های غذا در زیر صفحه کلید، می تواند در طول زمان مسائل جدی ایجاد کند.

  • چطور از تشعشعات تلفن همراه در امان بمانیم؟
منبع: همشهری آنلاین

به "اشتباهات رایجی که لپ تاپ شما را نابود می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتباهات رایجی که لپ تاپ شما را نابود می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید