آمفی تئاتر الجم یکی از مهمترین ویرانه های رومی دنیا است

به گزارش وبلاگ پنجره، ایسنا/ براساس آخرین اخبار و گزارش های منتشر شده، آمفی تئاتر الجم یکی از مهمترین ویرانه های رومی دنیا است.

آمفی تئاتر الجم یکی از مهمترین ویرانه های رومی دنیا است

در حدود 200 کیلومتری مرکز کشور تونس، یکی از حیرت آورترین ساخته های بشر و یکی از مهمترین ویرانه های رومی دنیا واقع شده است.

آمفی تئاتر الجم که در قرن سوم میلادی ساخته شده، حدود 18 قرن شاهد وقایع مهم تونس و دنیا بوده است.

امروزه با وجود شلوغی توقف ناپذیر دنیای مدرن، اگر وارد این سازه باستانی شوید، زمان برای لحظاتی می ایستد. قدم زن در این ویرانه های رومی و خیره شدن به جایگاه دیدنگران به مثابه احاطه شدن با نبوغ بشریت است.

این آمفی تئاتر که برای حدود 30 هزار دیدنگر ظرفیت دارد، زمانی انبوهی از دیدنگران را فارغ از طبقه اجتماعی گردهم می آورد.

در دوران روم باستان، اشراف زادگان و عموم مردم گردهم می آمدند و رقابت بین گلادیاتورها و شوالیه ها یا حتی انسانها و حیوانات خطرناک وحشی را دیدن می کردند. در مجموع، مردم برای لذت بردن از یک علاقه مشترک کنار هم جمع می شدند.

این روزها، هنوز این مکان تاریخی مردم را از سراسر دنیا جذب می نماید.

الجم که فضایی معادل حدود 18 هزار متر مربع را در برگرفته است، به دو بخش اصلی تقسیم می گردد؛ یک میدان که محل برگزاری رویدادهای اصلی بود و یک فضای سه طبقه مخصوص نشستن دیدنگران که ارتفاعش به 36 متر می رسد.

در مناسبتهای خاص و تعطیلات، در این مکان حیوانات رها می شدند تا برای سرگرم کردن جمعیت بزرگی از مردم مبارزه نمایند.

در سال 1695 میلادی، بخشهایی از این آمفی تئاتر در نتیجه یک نزاع سیاسی نابود شد اما حلقه کامل این بنای تاریخی تا سرانجام قرن هفدهم میلادی سالم باقی ماند.

امروزه مقام های تونس کوشش می نمایند تا از این ویرانه ها حفاظت و بخش هایی از این سازه را بازسازی نمایند تا نسل های آینده فرصت بازدید از شاهکار تاریخ تونس را از دست ندهند.

دیدنخانه الجم در دهه 70 میلادی یعنی زمانی که به لیست میراث دنیای یونسکو راه یافت، بار دیگر به معروفیت رسید. در این مکان بعلاوه چند رویداد موسیقی برگزار گردید.

منبع: همگردی

به "آمفی تئاتر الجم یکی از مهمترین ویرانه های رومی دنیا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمفی تئاتر الجم یکی از مهمترین ویرانه های رومی دنیا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید