پیغام ایران به دنیا با ارسال نفت به ونزوئلا

به گزارش وبلاگ پنجره، معاون مؤسسه مطالعات اقتصاد انرژی ژاپن و دیپلمات سابق این کشور بر این باور است که ارسال نفت به ونزوئلا از سوی ایران نشان دهنده آن است که تجارت نفت ایران مشروع است.

پیغام ایران به دنیا با ارسال نفت به ونزوئلا

به گزارش ، روز گذشته اولین تانکر های نفتکش ایرانی که بنزین به مقصد ونزوئلا حمل می کردند با وجود تهدیدات آمریکا وارد این کشور شدند. اقدامی که تحریم های یکجانبه دولت دونالد ترامپ را به چالش جدی کشید و پیغام مهمی را برای دیگر کشور های دنیا از سوی ایران و ونزوئلا ارسال کرد.

پس از آنکه اولین کشتی ایرانی وارد ونزوئلا شد مقامات و مردم این کشور با ابراز شادمانی و ارسال پیغام های مختلف ضمن تشکر از دولت و ملت ایران با مردم و دولت ایران ابراز همبستگی کردند.

وزیر خارجه ونزوئلا گفت: ایران و ونزوئلا همیشه در زمان های سخت همدیگر را حمایت نموده اند.

ارسال محموله سوخت به ونزوئلا در آمریکایی لاتین به عنوان حیاط خلوت آمریکا با وجود تهدیدات این کشور چالشی جدی برای سیاست های آمریکا به شمار می رود.

شایان ذکر است در پی تهدیدات آمریکا مقامات مختلف کشوری و نظامی ایران ضمن هشدار جدی به کاخ سفید اعلام داشتند هر گونه مزاحمت آمریکا برای نفتکش های ایرانی با پاسخ قاطع ایران روبرو خواهد شد.

در ورای مانور های حقوقی، حرکات سیاسی و دیپلماتیک، تهران پیغامی شفاف و به دور از ابهام مخابره می نماید و آن این است که دزدی دریایی نه تنها یک چالش برای نظم حقوق بین الملل است بلکه تهدیدی برای حقوق سیاسی و تجاری ایران به عنوان یک کشور مستقل است که می تواند به دیگر کشور ها هم تعمیم داده گردد. به عبارتی دیگر اگر جامعه دنیای به دزدی دریایی در تجارت بازرگانی تن دهد، دیگر اصول حقوق دریا ها بی معنی خواهد بود.

ساچی ساکاناشی معاون مؤسسه مطالعات اقتصاد انرژی ژاپن و دیپلمات سابق ژاپن در مورد اهمیت سیاسی و پیغام اقدام ایران در به چالش کشاندن تهدیدات و اقدامات یکجانبه آمریکا به خبرنگار مهر گفت: پیغام اقدام ایران این است که تجارت نفت ایران اقدامی مشروع است و هر گاه برای نفت ایران مشتری وجود داشته باشد حتی در آن سوی اقیانوس اطلس اقدام به فروش نفت خود خواهد نمود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تهدیدات و اقدامات یکجانبه آمریکا برای متوقف کردن تجارت مشروع دو جانبه کشور ها در مقررات دنیای و حقوق بین الملل جایگاهی دارد یا خیر، توضیح داد: صرف نظر از بعد حقوقی، مشکل اصلی این است که آمریکا با زور تحریم های یکجانبه خود را تحمیل می نماید. آمریکا قصد اقدامات فوری ندارد، زیرا می داند که جلب حمایت جامعه دنیای در این خصوص کار آسانی نیست.

کارشناس ژاپنی در ادامه درباره تأثیر اقدام احتمالی آمریکا علیه نفت کش های ایرانی بر بازار دنیای نفت نیز توضیح داد: آمریکا اقدامی فیزیکی در راستا نفت کش های ایرانی ایجاد نخواهد نمود. آمریکایی ها معمولاً سازمان ها و اشخاصی را نشانه می فرایند و اموال و دارایی های آن ها را مصادره می نمایند.

وی در خاتمه گفت: احتمالاً وزارت خزانه داری آمریکا در این خصوص وارد عمل خواهد شد و این اقدام آن ها نمی تواند تأثیر فوری بر بازار انرژی دنیا بگذارد.

منبع: مهر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پیغام ایران به دنیا با ارسال نفت به ونزوئلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام ایران به دنیا با ارسال نفت به ونزوئلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید