هادسون بی کانادا کجاست؟

به گزارش وبلاگ پنجره، هادسون بی (Hudson Bay) در شمال شرقی کانادا واقع شده است و بزرگترین دریای درون مرزی در سراسر دنیا به شمار می رود. این مکان تا حدودی درون مدار شمالگان واقع شده است و به وسیله تنگه هادسون و دریای لابرادور (Sea of Labrador) به اقیانوس اطلس و به وسیله کانال و حوضه فاکس (Foxe Channel) و خلیج بوثیا (Gulf of Boothia) به اقیانوس منجمد شمالی ارتباط دارد.

هادسون بی کانادا کجاست؟

مساحت و عمق خلیج هادسون

وسعت هادسون بی یا خلیج هادسون بسیار زیاد و فراتر از تصور است. این خلیج منزوی و وحشی 1350 کیلومتر از شمال به جنوب و 830 کیلومتر از شرق به غرب وسعت دارد و مساحتی حدود 637000 کیلومتر مربع را در بر می گیرد. عمق این خلیج به طور میانه 128 متر است و حداکثر عمق آن به 259 متر نیز می رسد و این به معنای آن است که درون آب و خشکی آن گنجینه های بسیاری را می توان پیدا کرد.

تاریخچه خلیج هادسون

برای اولین بار اروپایی ها و کاوشگر و دریانورد انگلیسی به نام هنری هادسون در سال 1610 میلادی خلیج هادسون را به چشم دیدند و بعدا نیز نام این مکان را به افتخار وی نام گذاری کردند. با این حال، اولین اروپایی که از راه خشکی به خلیج هادسون رسید، پیر اسپریت رادیسون در سال 1662 میلادی بود. حدود 6 سال پس از آن نیز اولین ایستگاه تجاری در دهانه رودخانه روپرت ایجاد شد.

جمیعت ساکن در خلیج هادسون

در منطقه اطراف خلیج هادسون جمعیت بسیار کمی به صورت پراکنده ساکن هستند. بزرگترین بخش جمعیت نیز در اینوئیت (Inuit) حضور دارند که امروزه تا حد زیادی شیوه زندگی سنتی خود به عنوان شکارچی را رها نموده اند و از ماهیگیری و صنایع دستی امرار معاش می نمایند. آن ها در جوامع بسیار کوچک و در امتداد خط ساحلی زندگی می نمایند.

اقتصاد در منطقه خلیج هادسون

منطقه خلیج هادسون از لحاظ منابع طبیعی بسیار غنی است اما بهره برداری و حمل و نقل این منابع به علت ماهیت زمین شناسی این منطقه و بعلاوه شرایط سخت زندگی در آن، تقریبا غیراقتصادی است. در حقیقت، از ماه اکتبر تا ژوئن، آبراه های این منطقه به طور کامل یخ می زنند و همین نیز سبب شده تا عملا حمل و نقل متوقف گردد.

آب وهوای هادسون بی

آب وهوای خلیج هادسون به صورت نیمه قاره ای است. در طول زمستان طولانی که دمای آن به 60- سلسیوس نیز می رسد، کل خلیج با یخی به ضخامت یک یا دو متر پوشیده می گردد. هنگامی که بادهای شدید شمال غربی نیز آغاز به وزیدن می نمایند، ضخامت این یخ ها ممکن است به هشت متر نیز برسد.

در طول تابستان بسیار کوتاه این منطقه نیز دمای هوا به 20 درجه سلسیوس می رسد و یخ های دائمی موجود در خشکی تا عمق 60 متری ذوب می شوند و منظره این منطقه را به باتلاقی گسترده و صعب العبور تغییر می دهند. این فرآیند دائمی یخ زدن و ذوب شدن منجر به تشکیل پدیده های خاصی همانند پینگوها شده است. پینگوها نیز تپه هایی هستند که ناشی از فشار آب به دام افتاده در بین یخ های همیشگی در سطح پایین و یخ های تازه شکل گرفته در سطح بالا ایجاد می شوند.

پوشش گیاهی و جانوری خلیج هادسون

گرچه فصل رشد گیاهان به طور کلی کمتر از پنج ماه است اما با این وجود، تنوع شگفت انگیزی از گیاهان شمالگان را می توان در خلیج هادسون مشاهده کرد. در حقیقت، بیش از 800 گونه گیاهی در اینجا شناسایی شدند که از جمله آن ها نیز می توان به خزه ها، گلسنگ ها، سرخس ها و گل هایی همانند خشخاش قطبی، ساکسیفراژ بنفش، کامپانولا و لوپین قطبی اشاره نمود.

با این حال، آب وهوای سخت و نامساعد اینجا سبب شده تا حیات وحش کمتری در آن به چشم بخورد. پرندگان مهاجر و فک ها به وفور دیده می شوند و خرس های قطبی نیز گاهی اوقات در جستجوی غذا به داخل سکونتگاه های اینجا ورود می نمایند. در طول فصل تابستان، منظره ها باتلاقی پر از موجودات ریز و حشرات می شوند. انواع ماهی ها و بعلاوه نهنگ های سفید بلوگا را نیز می توان در اینجا مشاهده کرد.

منبع: فوت و فن / planetware.com

به "هادسون بی کانادا کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هادسون بی کانادا کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید