اهمیت حفظ بقایای حمام بهشتی در ایستگاه مترو

به گزارش وبلاگ پنجره، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، اهمیت حفظ بقایای حمام بهشتی در ایستگاه مترو بچشم می آید.

اهمیت حفظ بقایای حمام بهشتی در ایستگاه مترو

قضیه چیست؟

علیرضا جعفری زند، باستان شناس درباره اهمیت حفظ بقایای حمام بهشتی گفت: این حمام جزیی از مجموعه بازار و مسجد محله خلجا بوده که به مرور زمان، تنها مسجد این مجموعه به صورت کامل باقی مانده و حمام، سالها پیش شبانه در جریان تعریض خیابان تخریب شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چند طاق چشمه از حمام بهشتی بر جا مانده، شرح داد: بنده در جلسه ای با حضور معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث، به ایشان تأکید کردم که چون قدمت مسجد، به پیش از زمان حکومت شاه عباس و دوران حکومت شاه طهماسب برمی شود، به احتمال زیاد حمام بهشتی نیز دارای چنین قدمتی بوده و ضروری است که برای نشان دادن اهمیت محله خلجا در دوران صفویه نسبت به حفظ بقایای آن توجه و اقدام شود.

ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهار کرد: ما به طور کلی برای ایستگاه های خط دو قطار شهری که در بافت تاریخی قرار گرفته است، شهرداری را ملزم به حضور ناظر میراث فرهنگی کرده ایم. خوشبختانه، این ایستگاه ها در سطح زیرین اجرا می شود و مکانیسم آن با خط یک قطار شهری فرق دارد.

وی ادامه داد: سابقا کل ایستگاه را خاکبرداری می کردند اما، در حال حاضر فقط به اندازه جهت تردد به سمت زیرزمین راه را باز می کنند و بقیه عملیات حفاری در زیرزمین انجام می شود؛ به همین دلیل به سطح بالا آسیبی نمی رسد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: با وجود اینکه حمام بهشتی دهه های گذشته در جریان احداث تقاطع خیابان خلجا و طالقانی از بین رفته و فقط چند طاق از آن باقی مانده، ما با شهرداری و قطار شهری اصفهان مکاتبه کردیم و به آنها گفتیم در طرح معماری خود این بقایا را نیز مدنظر داشته باشند، چون ملزم به حفظ آن هستند.

طاهری افزود: سازمان قطار شهری آمادگی حفظ بقایا و آثار تاریخی را در کنار اجرای پروژه خود دارد و نمونه این کار را در ایستگاه مترو میدان امام حسین(ع) و آبراهه تاریخی که حفظ و به نمایش گذاشته شده، شاهد هستیم.

منبع: همگردی

به "اهمیت حفظ بقایای حمام بهشتی در ایستگاه مترو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت حفظ بقایای حمام بهشتی در ایستگاه مترو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید