از اندروید 14 چه انتظاراتی داریم؟

به گزارش وبلاگ پنجره، مدتی قبل گوگل اولین نسخه بتای عمومی اندروید 14 را منتشر کرد ولی در این نسخه تغییرات اعمال شده مربوط به پشت صحنه است و از نظر ظاهری با تغییر چندانی روبرو نیستیم. با توجه به اینکه چند روز دیگر رویداد گوگل I/O برگزار می گردد و شاهد معرفی ویژگی های نو و مهم اندروید 14 خواهیم بود، در این مطلب قصد داریم به مهم ترین ویژگی های مورد انتظار از اندروید 14 بپردازیم.

از اندروید 14 چه انتظاراتی داریم؟

در حال حاضر هم اندروید و هم iOS تا حد زیادی به بلوغ رسیده اند. اما طبیعتا با انتشار هر نسخه تازه، ایرادات مختلف رفع می گردد و از سوی دیگر قابلیت های تازه به دست کاربران می رسد. با وجود اینکه اندروید 13 یک سیستم عامل عالی است و از ویژگی های مجذوب نماینده زیادی بهره می برد، اما طبیعتا همیشه جای پیشرفت وجود دارد. بنابراین اگر می خواهید بدانید که چه انتظاراتی می توانیم از اندروید 14 داشته باشیم، این مطلب را از دست ندهید.

بهبود پشتیبانی از تبلت ها و گوشی های تاشو

طی ماه های گذشته شایعات زیادی در خصوص معرفی اولین گوشی تاشوی گوگل مطرح شده است و این شرکت بالاخره بر این شایعات مهر تایید زد و اعلام نمود در مراسم گوگل I/O شاهد رونمایی از این گوشی خواهیم بود. از سوی دیگر باید به احتمال معرفی تبلت پیکسل در این رویداد یا در آینده نزدیک هم اشاره کنیم. بنابراین با توجه به اینکه گوگل می خواهد وارد دو بازار تازه گردد، به نظر می رسد اندروید 14 در زمینه پشتیبانی از این دستگاه ها عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت.

در زمینه تبلت ها، تبلت های آیپد به علت ارائه تجربه کاربری بهتر همچنان فاصله زیادی نسبت به تبلت های اندرویدی دارند. ماه ها قبل گوگل با انتشار اندروید 12L نشان داد که این موضوع برای این این شرکت اولویت بالاتری پیدا نموده اما همچنان در زمینه تجربه نرم افزاری تبلت ها و گوشی های تاشو شاهد ضعف های زیادی هستیم. در هر صورت امیدواریم ورود گوگل به این دو بازار، منجر به بهبود چشمگیر تجربه نرم افزاری گوشی های تاشو و تبلت ها گردد.

بهبود کیفیت دوربین در اپ های شبکه های اجتماعی

بسیاری از کاربران آیفون فعال در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک تاک، کیفیت پایین عکس ها و ویدیو های ضبط شده با گوشی های اندرویدی را به سخره می گیرند. همانطور که احتمالا می دانید، گوشی های اندرویدی در زمینه استفاده از اپ های شخص ثالث مربوط به عکاسی و فیلمبرداری مسائل جدی دارند. بنابراین حتی اگر گوشی موردنظر در زمینه فیلمبرداری و عکاسی عملکرد فوق العاده ای داشته باشند، اما در صورت استفاده از اپلیکیشن های به غیر از اپ دوربین اصلی، احتمالا با افت کیفیت قابل توجهی روبرو می شوید.

این مشکل مدت هاست که وجود دارد و بعضی شرکت ها برای تعدادی از گوشی های خود پیروز شده اند تا حد زیادی این معضل را رفع نمایند. اما برای اینکه این مشکل به طور کامل رفع گردد، گوگل باید APIهای مربوط به این موضوع را به طور گسترده بهبود ببخشد که باید ببینیم آیا بالاخره در اندروید 14 این اتفاق رخ می دهد یا نه.

بارد و هوش مصنوعی

کاملا روشن است که سیستم های پیشرفته هوش مصنوعی مانند ChatGPT آمده اند که بمانند. در حال حاضر تقریبا هر روز خبر تازهی در خصوص معرفی یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی منتشر می گردد و گوگل هم با معرفی سیستم بارد مدت ها قبل وارد این نبرد شده است. این سیستم همچنان مسائل زیادی دارد ولی طبیعتا گوگل باید امکانات زیادی از بارد را در سرویس های مختلف خود مانند گوگل اسیستنت قرار دهد. در حال حاضر به علت اینکه مایکروسافت با سرعت زیادی در زمینه ارائه سرویس های تازه هوش مصنوعی گام برمی دارد، گوگل روز به روز بیشتر عقب می افتد و باید هرچه زودتر در این زمینه سرعت عمل خود را افزایش دهد.

قابلیت های تازه گوگل لنز

قابلیت هایی مانند بیرون کشیدن سوژه اصلی از تصویر یا حذف پس زمینه، ویژگی های تازهی نیستند ولی این که بتوانیم به راحتی چنین کارهایی را انجام دهید خود بحث دیگری است. این از جمله مشخصه هایی است که در iOS به برترین شکل ارائه شده ولی نسخه خام اندروید هنوز از آن بهره نمی برد. البته سامسونگ در One UI 5.1 چنین مشخصه ای را معرفی نموده ولی با توجه به اینکه هنوز در نسخه خام اندروید وجود ندارد، بسیاری از گوشی های اندرویدی از آن بی بهره هستند.

بهبود فرایند بک آپ گرفتن

زمانی که می خواهید از یک گوشی اندرویدی بک آپ بگیرید و کل داده های ذخیره شده را به یک گوشی تازه منتقل کنید، تجربه کاربری مربوط به این مشخصه چندان ایده آل نیست. گوگل برای این کار از سرویس هایی مانند گوگل درایو، گوگل فوتوز و در کل اکانت گوگل کاربر استفاده می نماید. با وجود اینکه این مشخصه طی سال های گذشته بسیار بهتر شده، اما همچنان اپل در این زمینه تجربه کاربری بهتری ارائه می نماید.

البته شاید شما بر این باور باشید که گوگل هم در این زمینه مشکل خاصی ندارد. ولی واقعیت این است که بعضی افرادی که چندان فنی نیستند، در این زمینه ممکن است با مسائل مختلفی روبرو شوند. بنابراین تجربه کاربری ارائه شده باید به حدی خوب باشد که افراد مختلف با زمینه های گوناگون هم برای انجام آن مسئله ای نداشته باشند.

آپدیت های سریع تر

در نهایت باید به اهمیت افزایش سرعت دریافت آپدیت های تازه اشاره کنیم. در سال های گذشته گوگل کوشش خود را در این زمینه چندین برابر نموده ولی گاهی اوقات حتی گوشی های پیکسل آپدیت های ماهانه را دیرتر از گوشی های سامسونگ دریافت می نمایند. سامسونگ با وجود اینکه هر ساله چندین گوشی تازه راهی بازار می نماید، ولی پیروز شده برای بسیاری از آن ها انتشار 4 آپدیت اصلی اندروید را تضمین کند و همین موضوع به یکی از ویژگی های مجذوب نماینده گوشی های سامسونگ تبدیل شده است.

البته با توجه به اینکه هرکدام از شرکت ها باید رابط کاربری اختصاصی را با نسخه تازه اندروید هماهنگ نمایند، در این زمینه نباید انتظار معجزه داشته باشیم. ولی گوگل باید بتواند انتشار آپدیت های تازه گوشی های مختلف را برای شرکت های متنوع راحت تر کند.

سخن پایانی

در هر صورت با توجه به اینکه 4 روز دیگر رویداد گوگل I/O کار خود را شروع می نماید، باید ببینیم این نسخه تازه اندروید نسبت به نسل های قبلی با چه ویژگی های مهمی روبرو می گردد.

منبع: ReviewGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "از اندروید 14 چه انتظاراتی داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از اندروید 14 چه انتظاراتی داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید